Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: Huidige Formule 1 auto's zijn oorzaak van inhaalprobleem

Met veel bombarie werden de nieuwe Formule 1 regels voor 2017 gepresenteerd. De auto's kregen banden die 25% breder waren voor meer grip. Bredere en lagere vleugels voor extra downforce. Het doel was om rondetijden te realiseren die drie tot vijf seconden sneller waren. Bijna iedereen was blij, behalve mensen die met logisch verstand naar de nieuwe regels keken. Waarom de noodzaak om de Formule 1 te veranderen? Wat was er mis met de auto's van 2016 en wat werd er opgelost door de nieuwe auto's te introduceren? Voor aanvang van het seizoen waren wij al zeer kritisch en spraken over een midlife crisis van de Formule 1. In 2017 kregen we een overschot aan saaie Formule 1 races voorgeschoteld. Dramatisch saaie races, met af en toe een uitschieter. Het aantal inhaalacties nam gigantisch af, waarbij races als Australië, Rusland, Monaco, Abu Dhabi etc. etc. slaapverwekkend waren. Races waarin het zoeken was naar die paar inhaalacties. Soms bleef de teller op 1,3 of 5 stuks staan. In veel races waren er 50% minder inhaalacties dan in voorgaande jaren. Je zou denken dat de heren bij de FIA verstand hebben van autosport. Vaak lijkt het alsof er wat marionetten van de Muppet show zijn neergezet. De nieuwe regels voor 2017 kwamen tot stand zonder dat er overleg was met de teams of externe specialisten. De auto's kregen aanzienlijk meer downforce en drag door de bredere vleugels en grotere afmetingen. Beide zijn funest voor close racing om twee redenen. Naarmate de snelheden omhoog gaan wordt het steeds lastiger om dicht achter je voorganger te rijden. Met de huidige hoeveelheid verstoorde lucht achter een F1 auto (drag genaamd) is het bijna onmogelijk om binnen één seconde van je voorganger te rijden. Het WK-treintje rijden was er dan ook in 2017. De spaarzame inhaalacties tussen de toppers waren er alleen bij afwijkende strategieën of gigantische verschillen in performance tussen de auto's.

De Formule 1 zou de F1 niet zijn als het nu roept om het aanpassen van circuits. Ja, er zijn een aantal circuits bij waarop inhalen nagenoeg onmogelijk is, maar dat is het al jaren. Een circuit als Monaco is alleen leuk om naar de race te kijken als het zeikt van de regen. Veel circuits worden ten onrechte neergezet als 'niet geschikt voor de Formule 1'. Ze worden gedegradeerd tot saaie circuits, maar is dat wel terecht? In de GP3 en F2 zijn de races vaak wel boeiend om naar te kijken. Daar zijn diverse redenen voor, waarbij de belangrijkste de samenstelling van de auto's is. Er is minder downforce en veel minder drag. Coureurs kunnen dicht achter hun voorganger rijden. Doordat de auto's gelijkwaardig zijn, zijn de onderlinge verschillen ook veel kleiner. Fans krijgen wat ze willen: actie! Formule 1 fans boeit het totaal niet of een rondje 1.20 of 1.23 duurt. Mensen willen actie zien, die willen spannende races zien. Wanneer zien we in de Formule 1 nog eens een race waarin diverse coureurs crashen omdat ze een fout maken? Eigenlijk alleen als het regent. Voor de rest rijden de mannen op rails en als het dan een keer fout gaat dan is er altijd nog een uitloopstrook om ze te redden. Ondertussen rijden de mannen een vast tempo, waarin ze weten dat de banden een X-aantal ronden meegaan en ze net genoeg brandstof overhouden om te finishen. Kimi Raikkonen noemde de F1 na afloop van de GP van Abu Dhabi veelzeggend een endurance kampioenschap. Het aanpassen van een circuit zal daar geen enkele verandering in brengen. De Formule 1 maakt het zich al jarenlang te moeilijk met complexe en hi-tech regels waar niemand iets van begrijpt en die op geen enkele manier bijdragen aan de essentie van de sport: racen! Mensen die nu zeuren over de voorstellen van Liberty Media omtrent een budget limiet, simpelere motoren, het verlagen van de kosten en eenvoudigere auto's, moeten eens terugkijken wat juist het tegenover gestelde van deze maatregelen de afgelopen jaren de sport gebracht heeft. De toenemende complexiteit van de auto's en de regels bracht alles behalve goede dingen. Maar goed, men wil inhaalacties? Goed, dan zal het volgende voorstel wel zijn om meer chicanes en langere DRS-zones te introduceren.... Het ligt immers nooit aan de regels van de FIA.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'