De grootste verandering ten opzichte van het begin van het seizoen bevindt zich in de vloer van de RB16. Aan de zijkant daarvan bevinden zich een aantal latvormige lamellen die de luchtstroom onder de auto beïnvloeden. In Mugello introduceerde Red Bull een nieuwe vloer waarin alleen horizontale lamellen verwerkt zaten. Tot en met de Grand Prix van Toscane beschikte Red Bull over een vloer met zowel verticale als horizontale lamellen. Die verticale lamellen zorgden voor wervelingen, waardoor de vloer van de auto werd afgedicht. Zo ontstond er een groter drukverschil tussen de ondervloer en de lucht erboven, waardoor de downforce toenam. De horizontale lamellen hadden als functie om het teveel aan druk door het draaien van de banden weg te nemen, zodat de luchtstroom naar de diffuser niet in de weg werd gezeten. Nu Red Bull echter een manier heeft gevonden om de horizontaal liggende lamellen efficiënter te laten werken, zijn de verticale lamellen op de vloer verdwenen. De nieuwe vloer kan ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk lucht langs de auto heen wordt geleid. Om dat doel te bereiken heeft het team ook de draagarm van de achterwielophanging verhoogt, zodat die de luchtstroom niet in de weg zit. Daarnaast heeft deze innovatie nog een voordeel. Doordat er meer ruimte zit tussen de bovenste en de onderste draagarm van de ophanging, gaat de lucht sneller langs de binnenzijde van de achterband en de diffuser. Hoe sneller dit gaat, hoe meer neerwaartse kracht de diffuser levert. En hoe meer Red Bull uiteindelijk dichter bij komt aan Mercedes. Behoudt Albon zijn Red Bull-stoeltje? Dit en nog veel meer andere onderwerpen worden uitvoerig besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken ook vooruit op de Grand Prix van Portugal.
Meest gelezen