Ingrijpend zullen de regels komend seizoen niet veranderen, maar er zijn genoeg minder grote wijzigingen die interessant zijn om te belichten. RacingNews365 zet ze voor je op een rij.
De Formule 1-kalender
De verandering die alle Nederlandse Formule 1-fans mogelijk nauw aan het hart ligt, is de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix. In mei 2020 zal deze in Zandvoort namelijk voor het eerst in 35 jaar weer worden verreden.
Een nieuwkomer op de kalender is de Grand Prix van Vietnam. Voor het eerst strijkt de Formule 1 neer in het Zuidoost-Aziatische land, waar de GP op 5 april gepland staat. Tegelijkertijd zal de Grand Prix van Duitsland in 2020 niet meer op de kalender staan, waardoor het totaalaantal GP's op 22 uitkomt; een recordaantal.
Vanwege dit recordaantal aan races is het aantal testdagen iets teruggebracht. Het aantal testdagen voorafgaand aan het seizoen, in Barcelona, wordt teruggebracht van acht naar zes en de twee testdagen gedurende het seizoen, in Bahrein en Barcelona, zijn compleet afgeschaft, waardoor de nadruk voor het testen van nieuwe onderdelen in 2020 zal liggen op de vrije trainingen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
De coureurs en teams
We hebben aan het einde van het huidige seizoen afscheid genomen van Nico Hulkenberg en Robert Kubica, die in 2020 bij respectievelijk Renault en Williams zullen worden vervangen door Esteban Ocon en Nicholas Latifi. De rest van de Formule 1-grid zal intact blijven.
De naam Scuderia Toro Rosso zal in 2020 echter ook niet meer op het scorebord pronken. Het team verandert namelijk van naam. Vanaf 2020 heet het namelijk Scuderia Alpha Tauri.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Eén extra MGU-K
Volgend seizoen zal elke coureur een extra motoronderdeel mogen gebruiken. Het maximale toegestane aantal MGU-K's is door de FIA namelijk opgeschroefd van twee naar drie. De reden hiervoor is dat de Formule 1-kalender volgend seizoen verder uit zijn voegen zal barsten en er in totaal 22 raceweekenden op het programma staan.
In 2019 werd de regel om maximaal twee MGU K's te gebruiken door verschillende teams overtreden. Zowel alle door Renault als alle door Honda aangedreven Formule 1-wagens gingen over het maximaal toegestane aantal van twee MGU K's heen. Alle Ferrari-motoren hielden het vol met twee MGU K-exemplaren.
Hieronder zie je het totale overzicht van de toegestane hoeveelheid motoronderdelen.
Toegestane motoronderdelen
Onderdeel | Maximaal 2019 | Maximaal 2020 |
---|---|---|
ICE | 3 | 3 |
MGU-H | 3 | 3 |
Turbo | 3 | 3 |
MGU-K | 2 | 3 (+1) |
Batterij | 2 | 2 |
Control Electronics | 2 | 2 |
Geen schermen meer tijdens tests
Tijdens testdagen is het tegenwoordig heel normaal voor de Formule 1-teams om hun bolides af te schermen zodra deze in de garage staan. Daarvoor worden grote schermen gebruikt, die allen in de kleuren van het desbetreffende team zijn gehuld.
Vanaf 2020 moet dat verleden tijd zijn. De schermen zoals op de foto hieronder, genomen tijdens de wintertestdagen in Barcelona in 2019, waren tijdens raceweekenden al verboden, zodat de fans ook kunnen genieten van alle F1-bolides. Komend seizoen kunnen de fans en demedia dat dus ook tijdens de testdagen doen.
Tekst gaat verder onder de foto.
Brandstofcontrole
De FIA heeft eveneens besloten dat er in 2020 enkele nieuwe regels komen omtrent het testen en samplen van brandstof van de Formule 1-teams. Door deze regels hoopt de FIA ervoor te zorgen dat alle teams zich te allen tijde houden aan de richtlijnen omtrent brandstof.
De finishvlag wordt weer leidend
Na het debacle tijdens de Grand Prix van Japan - waar de race een ronde te vroeg werd afgevlagd, vanwege een fout in het systeem - heeft de FIA eveneens besloten om voor 2020 nieuwe regels omtrent de finishvlag in te voeren, of eigenlijk de huidige regel terug te draaien naar de oude regel.
In 2018 ging het tijdens de Canadese Grand Prix namelijk fout, toen de vlag te vroeg werd gezwaaid door een beroemdheid die de eer had gekregen. Vanwege die fout werd de laatste ronde van die race uit de geschiedenisboeken verwijderd en ging de tussenstand gedurende de voorlaatste doorkomst over start-finish als definitieve uitslag de boeken in.
Daarop werd besloten dat in 2019 de uitslag zou worden bepaald aan de hand van het finishsignaal op een elektronisch bord, zodat eventuele menselijke fouten zoals in 2018 niet leidend zouden zijn. Op Suzuka ging het echter fout het met het elektronische bord, dat door een systeemfout een ronde te vroeg de finishvlag toonde.
De FIA heeft daaropvolgend besloten om het zwaaien van de fysieke vlag weer leidend te laten zijn, net zoals het ook voor 2019 was.
Tekst gaat verder onder de foto
De Pirelli-banden...
Of dit daadwerkelijk een verandering zal zijn, is nog onbekend. Op het moment van schrijven is namelijk nog onduidelijk of het rubber dat Pirelli voor 2020 heeft ontwikkeld daadwerkelijk zal worden gebruikt. De teams en coureurs zijn er namelijk niet razend enthousiast over, bleek na de tests in de Verenigde Staten en Abu Dhabi.
Op 9 december zullen de teams stemmen over de Pirelli banden. Als zeven van de tien teams tegen de 2020-banden stemmen, dan zal het volgende seizoen worden afgewerkt met dezelfde specificatie Pirelli-rubber als in 2019.
Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!