Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

De geheimen van Sebastian Vettels nieuwe strijdwapen

Met veel spektakel trok Aston Martin woensdag het doek van haar nieuwe Aston Martin AMR21. De eerste F1-bolide van de autofabrikant in zestig jaar tijd. Welke nieuwe innovaties voerde het team van Sebastian Vettel door op de nieuwe wagen?

Als je aan Aston Martin denkt, dan kan je momenteel niet om Mercedes heen. Vorig jaar kopieerde het team, toen nog Racing Point genaamd, schaamteloos grote delen van de kampioensbolide van Mercedes. Omdat de ontwikkeling van de wagens voor dit jaar deels bevroren is, zijn de invloeden van de wagen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas nog steeds goed terug te zien.

Waar de Mercedes-invloeden niet aan terug zijn te zien, is aan de livery. Aston Martin bracht het Britse Racing Green weer terug naar de Formule 1 en goot namens sponsor BWT ook nog een vleugje roze over de bolide heen. Tijdens de presentatie waarbij een trots eigenaar Lawrence Stroll al Bond-esque gekleed de fans toesprak, bleek dat de ambities van het team torenhoog zijn.

Een van de eerste dingen die opvalt is de bult op de motorkap van de Aston Martin AMR21. Deze komt overeen met de bult die te zien is op de gloednieuwe Mercedes W12. Het verschil tussen de twee wagens is echter dat de bult bij Aston Martin groter is en verder doorloopt naar achteren.

Twee interessante gebieden om onder de loep te nemen zijn de diffuser en de vloer. Beide gebieden moesten in aanloop naar 2021 onder handen worden genomen door alle teams vanwege regelwijzigingen. Net als vele teams houdt Aston Martin de diffuser nog geheim, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes kregen we bij Aston Martin wel al een voorproefje van de vloer te zien.

Duidelijk is dat er een hap uit de vloer is genomen, zoals de regels vanaf 2021 voorschrijven. Verder ziet de vloer er zeker niet gladgestreken uit. Ondanks de nieuwe regels maakt Aston Martin het duidelijk dat er bij de vloer nog steeds gespeeld kan worden met sleufjes en opstaande randjes.

Als we iets verder naar voren gaan, springen de ovale sidepods in het oog. Kort daarachter vouwt het bodywerk scherp naar binnen, iets wat we in het seizoen 2020 geïntroduceerd zagen worden.

Verder zijn er zoals tegenwoordig gebruikelijk is een hoop verschillende vleugeltjes en vinnetjes te vinden, die er voor dienen om de lucht zo efficiënt mogelijk om de auto heen en onder de auto door te leiden. De verticale staander doet denken aan de Mercedes W11 van vorig jaar, gecombineerd met horizontale lamellen op de Asterix-vleugels. Die laatstgenoemde vleugels lijken dit seizoen weer helemaal in de mode te zijn.

De neus lijkt wederom verdacht veel op die van Mercedes, maar aan de zijkant vouwt de neus wel iets sneller naar binnen. Dat is ongetwijfeld om er voor te zorgen dat de lucht nog beter richting de turning vanes, die aan weerszijden van de neus te zien zijn, wordt geleid. Die turning vanes doen ook verdacht veel denken aan dezelfde onderdelen op de Mercedes-bolide van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Tot slot valt ook de Halo op. Daarop heeft Aston Martin de keuze gemaakt om een extra laagje bovenop de spoiler toe te voegen. Dat is zeker niet nieuwe in de Formule 1, maar niet elk team opteert daar voor.

De Aston Martin-bolide was in haar vorige vorm (de Racing Point RP20) al een grote bedreiging voor iedereen in het middenveld en aan het begin van het 2020-seizoen soms zelfs Red Bull. Toch werden ze vorig jaar 'slechts' vierde, maar met de AMR21 moet er dit jaar derde worden geëindigd. Samen met de komst van Sebastian Vettel is Aston Martin een team om zeker in de gaten te houden.

Oh wat is hij mooi, de Aston Martin AMR21, die op woensdag met veel poespas werd onthuld. Is het weer een overduidelijke kopie van de Mercedes-bolide van vorig jaar, of giet Aston Martin nu wel een eigen sausje over haar nieuwste bolide? RacingNews365 belicht de nieuwe AMR21 van Sebastian Vettel en Lance Stroll in detail in de onderstaande video.

6 reacties

    x