Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De geheimen van Sebastian Vettels nieuwe strijdwapen

Met veel spektakel trok Aston Martin woensdag het doek van haar nieuwe Aston Martin AMR21. De eerste F1-bolide van de autofabrikant in zestig jaar tijd. Welke nieuwe innovaties voerde het team van Sebastian Vettel door op de nieuwe wagen?

Als je aan Aston Martin denkt, dan kan je momenteel niet om Mercedes heen. Vorig jaar kopieerde het team, toen nog Racing Point genaamd, schaamteloos grote delen van de kampioensbolide van Mercedes. Omdat de ontwikkeling van de wagens voor dit jaar deels bevroren is, zijn de invloeden van de wagen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas nog steeds goed terug te zien. Waar de Mercedes-invloeden niet aan terug zijn te zien, is aan de livery. Aston Martin bracht het Britse Racing Green weer terug naar de Formule 1 en goot namens sponsor BWT ook nog een vleugje roze over de bolide heen. Tijdens de presentatie waarbij een trots eigenaar Lawrence Stroll al Bond-esque gekleed de fans toesprak, bleek dat de ambities van het team torenhoog zijn.

Een van de eerste dingen die opvalt is de bult op de motorkap van de Aston Martin AMR21. Deze komt overeen met de bult die te zien is op de gloednieuwe Mercedes W12. Het verschil tussen de twee wagens is echter dat de bult bij Aston Martin groter is en verder doorloopt naar achteren.

Twee interessante gebieden om onder de loep te nemen zijn de diffuser en de vloer. Beide gebieden moesten in aanloop naar 2021 onder handen worden genomen door alle teams vanwege regelwijzigingen. Net als vele teams houdt Aston Martin de diffuser nog geheim, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes kregen we bij Aston Martin wel al een voorproefje van de vloer te zien. Duidelijk is dat er een hap uit de vloer is genomen, zoals de regels vanaf 2021 voorschrijven. Verder ziet de vloer er zeker niet gladgestreken uit. Ondanks de nieuwe regels maakt Aston Martin het duidelijk dat er bij de vloer nog steeds gespeeld kan worden met sleufjes en opstaande randjes.

Als we iets verder naar voren gaan, springen de ovale sidepods in het oog. Kort daarachter vouwt het bodywerk scherp naar binnen, iets wat we in het seizoen 2020 geïntroduceerd zagen worden. Verder zijn er zoals tegenwoordig gebruikelijk is een hoop verschillende vleugeltjes en vinnetjes te vinden, die er voor dienen om de lucht zo efficiënt mogelijk om de auto heen en onder de auto door te leiden. De verticale staander doet denken aan de Mercedes W11 van vorig jaar, gecombineerd met horizontale lamellen op de Asterix-vleugels. Die laatstgenoemde vleugels lijken dit seizoen weer helemaal in de mode te zijn.

De neus lijkt wederom verdacht veel op die van Mercedes, maar aan de zijkant vouwt de neus wel iets sneller naar binnen. Dat is ongetwijfeld om er voor te zorgen dat de lucht nog beter richting de turning vanes, die aan weerszijden van de neus te zien zijn, wordt geleid. Die turning vanes doen ook verdacht veel denken aan dezelfde onderdelen op de Mercedes-bolide van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Tot slot valt ook de Halo op. Daarop heeft Aston Martin de keuze gemaakt om een extra laagje bovenop de spoiler toe te voegen. Dat is zeker niet nieuwe in de Formule 1, maar niet elk team opteert daar voor.

De Aston Martin-bolide was in haar vorige vorm (de Racing Point RP20) al een grote bedreiging voor iedereen in het middenveld en aan het begin van het 2020-seizoen soms zelfs Red Bull. Toch werden ze vorig jaar 'slechts' vierde, maar met de AMR21 moet er dit jaar derde worden geëindigd. Samen met de komst van Sebastian Vettel is Aston Martin een team om zeker in de gaten te houden.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"