Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De lastige vraagstukken voor de organisatie van de Nederlandse Grand Prix

Het demissionaire kabinet lijkt vrijdagavond groen licht te gaan geven voor de Nederlandse Grand Prix, maar naar verwachting kan het raceweekend niet met de volle capaciteit worden afgewerkt. Het zorgt ongetwijfeld voor hoofdpijn bij de organisatie van de Dutch Grand Prix.

Vrijdagavond om 19:00 uur geven demissionair minister-president Mark Rutte en demissionair minister Hugo de Jonge weer een coronapersconferentie. Daarin blikt men vooruit op de komende maanden en hoe het er dan qua maatregelen aan toe zal gaan. Er worden geen versoepelingen verwacht, waardoor er de komende maand niets verandert aan de huidige maatregelen. Dat zou betekenen dat de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort door kan gaan, maar wel met slechts twee derde van de bezetting op de tribunes. Goed nieuws dus dat het evenement überhaupt door kan gaan, want de voorbereidingen zijn al in een vergevorderd stadium. Tegelijkertijd zal het ook bij de organisatie gefronste wenkbrauwen opleveren, want men hoopte over drie weken met volle capaciteit haar evenement af te kunnen werken. Het levert de volgende vraagstukken op.

Financiële vraagstukken

De organisatie van de Nederlandse Grand Prix zet al maandenlang in op een race met tot aan de nok toe gevulde tribunes. Het is zelfs de reden dat het raceweekend dit jaar niet in mei op de kalender staat, maar in september. De race in Zandvoort is in zijn geheel mogelijk gemaakt door sponsoren en is deels afhankelijk van de inkomsten van de tickets, want er is door de (lokale)overheid geen cent in het evenement gestoken. Lang is geroepen dat het evenement louter daar zou kunnen gaan als er gebruikt zou worden gemaakt van de volledige capaciteit, maar nu de voorbereidingen al zo ver gevorderd zijn, lijkt het onlogisch om het raceweekend af te gelasten. De vraag is daardoor hoe groot het financiële gat zal zijn dat ontstaat doordat er slechts met twee derde van de capaciteit kan worden gewerkt. De volgende vraag is dan: wie gaat dat geld ophoesten? De sponsoren, de organisatie of het Formule One Management? Of misschien de toeschouwers die volgend jaar een kaartje willen bemachtigen? Vorig jaar gaf het FOM heel wat geld uit, maar dit jaar hoopt de commerciële rechtenhouder dat niet te hoeven doen. Maar nood breekt wet, toch?

De toeschouwers

105.000 toeschouwers moeten er begin september per dag op de tribunes zitten. Als de verwachtingen uitkomen en er slechts twee derde van de capaciteit mag worden gebruikt, dan komt er meteen nog een vraag opborrelen. Er zijn namelijk zo'n 85.000 à 90.000 tribuneplaatsen in Zandvoort, en dus zo'n 10.000 à 15.000 andere plaatsen. Betekent dat dat er twee derde van die 105.000 mensen het circuit op mogen, of slechts twee derde van die 85.000 à 90.000 mensen die een tribunekaartje hebben? In het slechtste scenario betekent dat dus dat er slechts 60.000 mensen per dag terecht kunnen in Zandvoort en er per dag 45.000 mensen moeten worden teleurgesteld. Dan is de volgende vraag hoe de organisatie wil gaan bepalen wie er naar het circuit mag komen en wie er thuis moet blijven vanwege de maatregelen. Een hoofdpijndossier, want er lijkt geen enkele oplossing te zijn die elke partij tevreden houdt.

Vanavond zullen we dus meer weten over het hoe en wat er mag. Of Circuit Zandvoort meteen zal laten weten waar alle 105.000 fans per dag aan toe zijn, is nog niet bekend. Ongetwijfeld komt de organisatie snel met meer informatie over het hoe en wat tijdens de Grand Prix van Nederland, die van 3 tot en met 5 september plaats moet vinden in Zandvoort.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië