De helmen die Arai, Schuberth, Bell en Stilo ontwikkelen voor 2019 en daarna moeten nóg beter impacts van buitenaf kunnen weerstaan. De nieuwe helmconstructie is stijver, maar 50 gram lichter en is voorzien van een vizier gemaakt van polycarbonaat. Het moet in staat zijn om kogels die met een snelheid van ruim 600 kilometer per uur worden afgevuurd op te vangen. De meest zichtbare verandering van de helmen is het verwijderen van de strip boven het vizier. Deze extra verstevigde strip werd ingevoerd na het ongeval van Felipe Massa op de Hungaroring in 2009. Toen raakte een veer van de Brawn GP van Rubens Barrichello het vizier van de toenmalig Ferrari-coureur. Door letsel aan het gezicht moest Massa de rest van het seizoen missen.
Door het verwijderen van die strip kan de vizieropening verkleind worden met een volle centimeter. De nieuwe helm gaat zo'n 4000 à 4.500 euro kosten, in tegenstelling tot de 3.500 euro die men nu kwijt is aan een helm goedgekeurd voor de Formule 1. Het is de bedoeling dat de juniorklassen het voorbeeld van de Formule 1 gaan volgen en dat ook daar de nieuwe helm dus verplicht wordt. Per wanneer dat zal zijn is vooralsnog onbekend.
De nieuwe helm moet aan strenge veiligheidseisen voldoen en wordt dus ook met grof geschud getest. Een greep uit de tests: Diverse tests waarbij een bepaalde impact wordt gesimuleerd een waarbij het aantal vrijgekomen g-krachten onder een gestelde limiet moet blijven. Een vier kilo wegende schroef wordt van bovenaf met een snelheid van 7,7 meter per seconde op de helm neergelaten. Een vlam van 790 graden Celsius wordt gericht op de helm, waarbij het vuur bij het verwijderen van de vlam automatisch moet doven. Het kinstuk wordt ingeslagen met een hamer om te meten hoeveel kracht het stuk kan weerstaan. Kogels van verschillend kaliber worden met verschillende snelheden op de helm en het vizier afgeschoten.
Meest gelezen