Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Mexico 2022

De technische dilemma's die Red Bull en Ferrari in Mexico moeten overwinnen

Het Formule 1-circuit in Mexico is in vele opzichten een uniek circuit. De eigenschappen hebben grote gevolgen voor de prestatie van de auto's. Wat betekent dat voor Red Bull en Ferrari?

Sainz Mexico
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het circuit in Mexico heeft als meest bijzondere eigenschap de hoogte waarop het gelegen is. Het ligt namelijk op 2250 meter boven zeeniveau en dat maakt dat de lucht er ijl is. De luchtdichtheid is minder dan 30% van dat wat het op zeeniveau is. Dat heeft veel belangrijke bij-effecten, zoals het effect op de performance van de motor, de koeling van de krachtbron en de remmen en niet in de laatste plaats de downforce die gegenereerd wordt. Als gevolg daarvan hanteren de teams een afstelling die qua aerodynamica gelijk is aan die in Monaco, waarbij de neerwaartse druk slechts 50% is van wat in Monaco gegenereerd wordt. Dat maakt dat in deze omstandigheden de evaluatie van de werking van bepaalde updates van groot belang is.

In het bijzonder is het voor de Ferrari-engineers interessant om te zien welke mate van downforce de onderkant van de auto genereert zoals die werd geïntroduceerd op Suzuka. In Austin slaagde die vloer met vlag en wimpel voor het praktijkexamen in de trainingen en de kwalificatie, maar was de balans in de race verre van effectief, wat bleek uit de snelheid waarmee de banden na slechts enkele ronden als flink versleten waren. Er doen echter geruchten de ronde dat dit niet in eerste instantie door slechte aerodynamica werd veroorzaakt als wel door een stijvere ophanging die halverwege het seizoen zijn intrede deed.

Een goede graadmeter voor 2023?

In de praktijk is het niet zo dat sinds TD39 (Technical Directive) zijn intrede deed met betrekking tot de minimale rijhoogte de performance van de F1-75 een knauw heeft gekregen, maar misschien wel het bandenmanagement. Dus als de problemen werkelijk bij de ophanging liggen, is het alleen maar logischer om de effectiviteit van de laatste aerodynamische updates in perspectief te plaatsen. Het vaststellen van de richting die men qua aerodynamisch concept uitgaat voor de auto van 2023, kan nu al een cruciale stap zijn.

Met inachtneming van de hierboven benoemde beperkingen is het dus interessant om te zien hoeveel neerwaartse druk de Ferrari's genereren, met name in de bochtige, maar snelle tweede sector. Juist in deze sector zijn de entry- en exitspeed van de bochten, evenals de hoeveelheid tractie die de neerwaartse druk toestaat, belangrijke factoren voor de performance van de auto. Kort gezegd is Mexico dé ideale testbank voor het evalueren van de succeskans van de volgende auto.

Voor Red Bull in het bijzonder helpt de lagere luchtdichtheid niet vanwege het toch al zo sterke aerodynamische pakket. Hetzelfde geldt voor de turbo die kleiner is dan bij de meeste andere teams, waardoor hij minder van de toch al ijle lucht aanzuigt. Dit maakt dat het vermogen relatief aan de concurrentie minder is. Echter, Red Bull zou dit 'verlies' kunnen compenseren door een geraffineerd management van het elektrische vermogen van de motor.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Ferrari

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

4 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'