Het circuit in Mexico heeft als meest bijzondere eigenschap de hoogte waarop het gelegen is. Het ligt namelijk op 2250 meter boven zeeniveau en dat maakt dat de lucht er ijl is. De luchtdichtheid is minder dan 30% van dat wat het op zeeniveau is. Dat heeft veel belangrijke bij-effecten, zoals het effect op de performance van de motor, de koeling van de krachtbron en de remmen en niet in de laatste plaats de downforce die gegenereerd wordt. Als gevolg daarvan hanteren de teams een afstelling die qua aerodynamica gelijk is aan die in Monaco, waarbij de neerwaartse druk slechts 50% is van wat in Monaco gegenereerd wordt. Dat maakt dat in deze omstandigheden de evaluatie van de werking van bepaalde updates van groot belang is. In het bijzonder is het voor de Ferrari-engineers interessant om te zien welke mate van downforce de onderkant van de auto genereert zoals die werd geïntroduceerd op Suzuka. In Austin slaagde die vloer met vlag en wimpel voor het praktijkexamen in de trainingen en de kwalificatie, maar was de balans in de race verre van effectief, wat bleek uit de snelheid waarmee de banden na slechts enkele ronden als flink versleten waren. Er doen echter geruchten de ronde dat dit niet in eerste instantie door slechte aerodynamica werd veroorzaakt als wel door een stijvere ophanging die halverwege het seizoen zijn intrede deed.
Een goede graadmeter voor 2023?
In de praktijk is het niet zo dat sinds TD39 (Technical Directive) zijn intrede deed met betrekking tot de minimale rijhoogte de performance van de F1-75 een knauw heeft gekregen, maar misschien wel het bandenmanagement. Dus als de problemen werkelijk bij de ophanging liggen, is het alleen maar logischer om de effectiviteit van de laatste aerodynamische updates in perspectief te plaatsen. Het vaststellen van de richting die men qua aerodynamisch concept uitgaat voor de auto van 2023, kan nu al een cruciale stap zijn. Met inachtneming van de hierboven benoemde beperkingen is het dus interessant om te zien hoeveel neerwaartse druk de Ferrari's genereren, met name in de bochtige, maar snelle tweede sector. Juist in deze sector zijn de entry- en exitspeed van de bochten, evenals de hoeveelheid tractie die de neerwaartse druk toestaat, belangrijke factoren voor de performance van de auto. Kort gezegd is Mexico dé ideale testbank voor het evalueren van de succeskans van de volgende auto. Voor Red Bull in het bijzonder helpt de lagere luchtdichtheid niet vanwege het toch al zo sterke aerodynamische pakket. Hetzelfde geldt voor de turbo die kleiner is dan bij de meeste andere teams, waardoor hij minder van de toch al ijle lucht aanzuigt. Dit maakt dat het vermogen relatief aan de concurrentie minder is. Echter, Red Bull zou dit 'verlies' kunnen compenseren door een geraffineerd management van het elektrische vermogen van de motor.
Meest gelezen