Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Prijzengeld in de Formule 1 - zoveel verdienen de Formule 1-teams

Hoeveel verdienen de Formule 1-teams? En wat krijgt een F1-teams als ze wereldkampioen worden? In de Formule 1 worden vele miljoenen uitgekeerd aan prijzengeld, maar hoe wordt bepaalt welk team welk bedrag krijgt. RacingNews365 legt het jou uit.

Start gp oostenrijk
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG F1

Je hebt er vast wel eens over gehoord: elk van de tien Formule 1-teams krijgt een zak centen vanuit Liberty Media, het bedrijf dat eigenaar is van de koningsklasse van de autosport. De bedragen die worden uitgedeeld verschillen echter per team. Zo kan het zijn dat Ferrari meer dan tweehonderd miljoen dollar krijgt voor 2019, waar Toro Rosso met ongeveer een kwart van dat bedrag genoegen moest nemen. Wat ligt daaraan ten grondslag?

Hoe komt het prijzengeld in de Formule 1 tot stand?

De Formule 1 -teams kunnen op verschillende manieren aan hun prijzengeld komen. Deelname is natuurlijk stap één, daarnaast is het van levensbelang om in de afgelopen drie seizoenen minimaal twee keer in de top tien van het constructeurskampioenschap te zijn geëindigd. Anders loopt het team een groot gedeelte van de inkomsten mis. Sinds het Formule 1-veld uit slechts tien teams bestaat - wat sinds 2017 het geval is, toen het doek viel voor Manor – hoeven de renstallen zich daar niet druk over te maken. Voor 2019 werd er vanuit Liberty Media een bedrag van 350 miljoen dollar richting de top tien-teams verstrekt – evenredig, wat betekent dat elk team 35 miljoen dollar ontving. De verdiensten van dat geld worden normaliter benoemd in 'kolom I'.

Daarnaast wordt een tweede som geld – eenzelfde bedrag van 350 miljoen dollar – naar de einduitslag van het vorige constructeurskampioenschap verdeeld. Van die tweede 350 miljoen dollar krijgen teams als Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing dus structureel meer te zien dan teams als Alfa Romeo (voorheen Sauber) of Toro Rosso. Bij de laatste geldverdeling beurde Mercedes 66 miljoen dollar, Ferrari 56 miljoen dollar en nummer laatst van 2018 Williams ‘slechts’ vijftien miljoen dollar. Deze bedragen vallen onder de tweede kolom.

			© Getty Images/Red Bull Content Pool
	© Getty Images/Red Bull Content Pool

Welke privileges zijn er voor sommige teams?

Oké, dat is nog overzichtelijk. Maar wat levert dan de controverse op? Aangezien Toro Rosso uit dat tweede buideltje geld zeventien miljoen dollar bij mocht laten schrijven, valt uit een simpele optelsom op te maken dat een team als Ferrari meerdere bronnen van inkomsten heeft – het bedrag dat Ferrari opstreek komt immers nog lang niet in de buurt. Dat komt omdat Ferrari kan bogen op meerdere privileges.

Speciale ouderdomsbonus
Omdat Ferrari het langst actief is in de Formule 1 – om precies te zijn sinds het allereerste jaar, 1950 – krijgt de Italiaanse stal liefst 73 miljoen dollar bonus. Zomaar. Uit het niets. Dat heeft de Scuderia bewerkstelligd in voorgaande onderhandelingen met Bernie Ecclestone, toen de oude Brit nog met de scepter zwaaide. Ferrari dreigde anders de sport te verlaten en zorgde al voor enige opruiing, voordat het bedrag vanaf 2009 werd toegekend. Officieel gaat het bonusbedrag als ‘Long Standing Team payment’ door het leven. Een ouderdomsbonus, dus.

Constructeurskampioenbonus
Vier teams krijgen een constructeurskampioenschappenbonus. Deze is even lastig, maar valt te ontleden. Toen het nieuwe Concorde Agreement werd opgesteld (de overeenkomst waarbij teams beloven om in het komende aantal jaren deel te nemen aan de Formule 1) vormden Mercedes, Red Bull Racing, Ferrari en McLaren een gecombineerde top vier over de (toen) afgelopen vier seizoenen. Let wel: die vier seizoenen zijn dus 2009, 2010, 2011 en 2012.

Omdat Ecclestone geen van de sterke teams wenste te verliezen, beloofde hij het viertal extra geld uit te keren. Door de jaren heen zijn de bedragen en verhoudingen licht op de schop gegaan, toch toucheert elk van de teams minstens dertig miljoen aan extra dollars. Die dertig miljoen komt dus bovenop de historische bonus die Ferrari elk jaar weer ontvangt.

			© Mercedes AMG
	© Mercedes AMG

Prestatiebonus
Mercedes en Red Bull Racing krijgen naast dat extraatje nog een tweede bonus. Beide teams toucheren 35 miljoen dollar per jaar vanwege het meer dan tweemaal achtereen winnen van het constructeurskampioenschap – een dealtje die zij eerder in het decennium hebben beklonken. Overigens kan ook Renault dat geld verdienen, als ze tenminste weer eens wereldkampioen weten te worden. De Franse renstal zal na het scoren van twee achtereenvolgende wereldtitels hetzelfde bedrag ontvangen.

Historische waarde

Ten slotte kan ook Williams op een extraatje rekenen. De renstal zat ten tijde van het opstellen van het vorige Concorde Agreement krap bij kas en wilde ook graag meedelen in de bonussenpot. Voor de equipe van Claire Williams wordt jaarlijks een bedrag van tien miljoen dollar gereserveerd, dat zij uitgekeerd krijgen vanwege de historische waarde van het team.

Wat wil men precies veranderen?

Ongelijkheid ten top, zo kan de verdeling van het prijzengeld het beste worden omschreven. De rijke teams worden elk jaar rijker en het verschil met de minder kapitaalkrachtigen blijft groeien. Op deze manier worden de onderlinge verschillen op de baan logischerwijs steeds groter – soms bouwt een middenmoter een sterke bolide met enkele vernuftige aerodynamische vondsten, maar deze worden binnen no-time door de rijke teams gekopieerd.

Liberty Media heeft sinds zij de sport kochten, wat officieel begin 2017 was, wereldkundig gemaakt de verschillen kleiner te willen maken. Het huidige Concorde Agreement verloopt als het jaar 2020 is afgelopen en is dus nog anderhalf jaar geldig. Momenteel wordt er flink onderhandeld over de nieuwe verbintenis – niet alleen moeten er technische reglementen komen, ook zullen de verschillende teams graag de meeste kastanjes voor zichzelf uit het vuur willen halen. Ga er als onderhandelaar maar aanstaan!

Verdeling Formule 1-prijzengeld voor 2019 (in miljoenen)

Team Kolom I Kolom II Bonussen Totaal
1. Mercedes 35 66 76 177 (2)
2. Ferrari 35 56 114 205 (1)
3. Red Bull 35 46 71 152 (3)
4. Renault 35 38 73 (5)
5. Haas 35 35 70 (6)
6. McLaren 35 32 33 100 (4)
7. Racing Point 35 24 59 (8)
8. Alfa Romeo 35 21 56 (9)
9. Toro Rosso 35 17 52 (10)
10. Williams 35 15 10 60 (7)

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"