Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit moeten de veelbelovende F1-rookies nog verbeteren

Anno 2023 kent de Formule 1 drie rookies. Nadat we eerder al de prestaties van Nyck de Vries onder de loep namen, leggen we nu de focus op de prestaties van de overige twee nieuwelingen: Oscar Piastri en Logan Sargeant.

In drie races hebben de drie Formule 1-rookies hun eerste indruk achtergelaten. Hoe hebben ze de eerste races ervaren, wat ging er goed en nog belangrijker: wat kan er allemaal beter? Nadat we eerder al een oordeel velden over Nyck de Vries , besteden we nu aandacht aan de andere twee nieuwelingen op de F1-grid van 2023.

Oscar Piastri

Om in 2023 'succesvol' te zijn hoeft Piastri in principe alleen maar te passen in het gat dat vorig jaar is ontstaan tussen Lando Norris en Daniel Ricciardo bij McLaren. Dit gat was zo groot dat de oudere Australiër werd betaald om niet te racen, terwijl de Formule 2-kampioen van 2021 een F1-zitje kreeg nadat hij door McLaren was weggelokt bij Alpine. Makkelijk krijgt de jongere Australiër het niet naast Norris, die door velen wordt beschouwd als een van de betere coureurs op de grid van dit seizoen. Daarnaast zitten de prestaties van de matige McLaren-bolide hem ook niet mee: punten scoren is vrij lastig. Wat er goed ging? Het halen van Q3 is noemenswaardig: Piastri wist in Saoedi-Arabië het laatste deel van de kwalificatie te halen, terwijl Norris uitviel met een kapotte ophanging nadat hij de muur raakte de laatste bocht. Hij werd achtste in de kwalificatie, maar zijn race viel volledig in het water na een vroege touché met Pierre Gasly. Op zijn thuiscircuit in Melbourne liet hij enigszins zien waarom hij beschouwd wordt als toptalent: een (voor McLaren) fraaie finish op de achtste plaats na het overleven van alle chaos in de race werd goed ontvangen bij zijn werkgever én natuurlijk bij de Australische fans. Waar het beter kan? De snelheid is er, maar in de race zijn er nog verbetermogelijkheden. Dat zal met de tijd komen. Om een voorbeeld te noemen: niet schrikken als hij wordt afgeknepen, zoals Gasly deed in Djedda. Hierdoor verloor hij zijn voorvleugel. Doortastender zijn, zoals in het gevecht met de langzamere Yuki Tsunoda in Australië, al hielp het gebrek aan topsnelheid van de McLaren daar niet mee.

Logan Sargeant

De eerste fulltime Amerikaanse Formule 1-coureur sinds 2006 werd door sommigen al snel afgedaan als een door Williams gepromote 'paydriver', maar in zijn korte loopbaan in de koningsklasse heef Sargeant al laten zien dat hij een relatief capabele F1-coureur is. Tijdens zijn debuutrace in Bahrein slaagde hij er niet in om tot Q2 in de kwalificatie te komen, dit doordat Norris net wat eerder een identieke tijd klokte. In Saoedi-Arabië werd zijn snelste kwalironde, die goed was geweest voor Q2, geschrapt vanwege track limits, dit terwijl er weinig tot geen tijdwinst was geboekt met het vergrijp. De Williams-coureur was anders makkelijk doorgestoten, maar startte uiteindelijk vanaf P20. In de races beging hij de grootste overtreding van de rookies tot nu toe door mede-rookie De Vries eraf te rijden in bocht 1 tijdens de laatste herstart in Australië. Dit werd veroorzaakt door koude remmen en banden, maar eigenlijk had hij geluk dat het incident niet verder werd onderzocht. Carlos Sainz kreeg tegelijkertijd juist wel de volle aandacht van de FIA na contact met Fernando Alonso. Waar hij moet verbeteren? De fouten onder hoge druk tijdens de kwalificatie en de racestarts. Ook zijn achterstand op Alex Albon, die in Melbourne in de top tien reed , zal hij moeten verkleinen.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'