vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

De voors en tegens van een nieuwe puntentelling in de Formule 1

Plotseling was daar het bericht: Force India-eigenaar Vijay Mallya verklapte op Silverstone dat de Strategy Group, een groepje hoge piefen dat zich moet ontfermen over de toekomst van de Formule 1, overweegt om de puntentelling overhoop te halen. Niet de beste tien, maar de beste vijftien, of misschien wel iedereen, moet in de toekomst scoren.

Wat dat betreft is het rap gegaan in de koningsklasse van de autosport. Meer dan veertig jaar kregen slechts de beste zes finishers punten, de winnaar werd beloond met tien stuks. In 2003 werd dat aantal opgehoogd naar acht – een overwinning was nog steeds goed voor tien punten. Pas in 2010 ging het stelsel volledig op de schop, toen werd besloten dat een toptienklassering goed was voor punten. De beloning voor winst werd vermenigvuldigd met tweënhalf: van tien, naar 25. Zodoende zijn de eeuwige statistieken flink ondersteboven gegaan, tot verdriet van de puristen. Wat betreft totaal aantal punten staat Lance Stroll bijvoorbeeld voor Jos Verstappen, ondanks dat de vader van Max Verstappen op betere resultaten kan buigen dan de jonge Canadees.

Elke wijziging heeft natuurlijk zijn voors- en tegens. Racingnews365 zet vier positieve en vier negatieve punten onder elkaar.

Voordelen van een nieuw puntensysteem:

  • De strijd om de de plaatsen achter P10 wordt spannender – ook daar valt immers wat te behalen. Niet langer zal een coureur, die zich bijvoorbeeld op plaats veertien begeeft, naar de finish ‘cruisen’. Het publiek wordt getrakteerd op meer actie op de baan.
  • Een nieuw puntensysteem, waarbij meer coureurs beloond worden, is bovendien eerlijker. Wat als een team het gehele jaar het achtste team is, maar in de stand achter de snelheidtechnisch gezien de nummer negen staat, omdat deze ‘per ongeluk’ eens in de top tien is beland? Een abstracte vergelijking is die met de jaren ’90, waar een achterhoedeteam als Minardi pardoes voor een middenmoter kon staan omdat ze eens gelukkig waren met het verloop van een race.
  • Betrouwbaarheid wordt nog belangrijker: wagens die de race uitrijden, halen per definitie meer punten dan de wagens die uitvallen, ongeacht de positie die wordt behaald.
  • Opgeven is uit den boze. Ook al heb je nog maar twee wielen aan je wagen, je zult door moeten rijden om ten minste nog een paar puntjes binnen te halen.

Nadelen van een nieuw puntensysteem:

  • Het wordt nóg onoverzichtelijker. Er zijn meer factoren om rekening mee te houden en eventuele straffen kunnen alles nog verder overhoop gooien, dan dat nu al het geval is.
  • Teams die de plank misslaan, worden alsnog beloond als ze aan de finish geraken. Williams scoort dit jaar amper punten omdat ze gewoonweg niet snel genoeg zijn. Toch zijn er vrij geregeld vier à vijf uitvallers, wat de Williams’ vrijwel altijd binnen de top vijftien doet belanden – als ze zelf de finish bereiken.
  • Coureurs hoeven geen moeite meer te doen om punten te scoren – het levert geen straatfeest op als ze het wel doen. Denk aan prestaties zoals die van Jules Bianchi (negende, Monaco 2014) of Pascal Wehrlein (Oostenrijk, 2016).
  • Vergelijken met het verleden wordt nog lastiger: straks heeft Sergey Sirotkin nog meer punten dan James Hunt!