Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De Vries krijgt beschikking over veel onderdelen van Red Bull-bolide Verstappen

De AlphaTauri AT04 is onthuld met een paar duidelijke renders en direct vallen er een paar grote verschillen op met de AT03. Dit komt mede doordat er meer gebruik wordt gemaakt van Red Bull-onderdelen voor de bolide van Nyck de Vries. Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, legt uit.

Het eerste wat opvalt aan de AT04, de nieuwe Formule 1-bolide van Nyck de Vries en Yuki Tsunoda, is het gebruik van pushrod ophanging aan de achterkant van de bolide, waar de auto van vorig jaar nog pullrod ophanging gebruikte. Deze verandering is eenvoudig te verklaren. Vorig jaar besloot het team uit Faenza geen gebruik te maken van de transmissie en ophanging van Red Bull Technologies. In plaats daarvan ontwierpen en bouwden ze hun eigen achterkant van de bolide, met in Faenza gebouwde ophanging en transmissie. In 2023 is de integratie tussen Red Bull en AlphaTauri veel uitgebreider. Beide auto's gebruiken dezelfde transmissie en ophanging, dus er is een enorme technologische overdracht van Red Bull Technologies naar AlphaTauri. Dit is volkomen legaal binnen de F1-reglementen.

Combinatie tussen Red Bull- en Ferrari-structuur bij sidepods

Qua uiterlijk zijn de sidepods een evolutie van die van vorig jaar, met een wat rondere vorm. Ze gaan wat meer in de richting van het Red Bull-concept, al is het duidelijk dat de inlaten van de sidepods langwerpiger zijn en meer lijken op die van Ferrari. Het belangrijkste aerodynamische concept van de AT04 is onveranderd gebleven: de sectie onder de sidepod wordt gebruikt op een manier die lijkt op die van Red Bull.

Outwash bij voorkant AT04

Aan de voorkant is een lange, afgeronde neuspunt te zien. Aangezien dit slechts een render is, is het moeilijk te zeggen hoe precies deze op de echte voorvleugel zal lijken. Het team lijkt te streven naar maximale 'outwash' van de vleugel, dat wil zeggen dat de luchtstromen als het ware richting de buitenkant van de auto worden geleid. De achterste vleugel is hierbij bevestigd aan de wing endplate. AlphaTauri lijkt ook te proberen om de downforce van de voorvleugel in het centrale deel te vergroten, waar de bovenste vleugelplaat wat breder is. Dit hebben we bij de Alfa Romeo ook al gezien.

Wat nog opvalt is dat de koeling van de auto minimaal is, hoewel er waarschijnlijk wat kieuwen zullen verschijnen bovenop de sidepods of naast de cockpit, of op de bodem van waar de motor in het bodywork. Op de renders ziet de koeling er namelijk wel erg minimaal uit.

Beam wing aan achterkant AT04

Een belangrijk onderdeel van de AT04 is het T-vormige bodywork aan de achterkant, een kenmerk dat de bolides van Red Bull en AlphaTauri allebei hebben. Dit stuk bodywork geleidt lucht naar de beam wing middenin de achterkant van de wagen, wat zorgt voor extra downforce. Niet alleen is dit de correcte manier om de beam wing te gebruiken; het is ook essentieel om te voorkomen dat warme luchtstromen - die een lagere dichtheid hebben dan koudere lucht - zorgt dat de diffuser minder goed zijn werk doet. Als de warme lucht onder de diffuser doorstroomt, zou dat de efficiëntie van de luchtafvoer onder de auto verminderen. Dit omdat de snelheid van de warme luchtstroom veel lager is dan die van de koudere luchtstroom. Als de warme lucht aan de bovenkant uittreedt, zul je de lucht opnieuw moeten bekrachtigen in de richting van de diffuser-uitgang. Zo niet, dan krijg je een tragere luchtstroom en werkt de diffuser niet zo efficiënt. Bij de beam wing stroomt de warme lucht juist door het midden.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'