"Poeh, dit was zeker een van de beste overwinningen uit mijn carrière", jubelt De Vries als hij in gesprek met Racingnews365 terugblikt op zijn zaterdagrace. "Er kwamen zoveel factoren kijken bij deze wedstrijd! Het was absoluut geen makkelijke race", blikt de Fries met gevoel voor understatement terug. Na de compleet verregende Formule 1-kwalificatie moeten de Formule 2-talenten aantreden op een doorweekt circuit. Met de regenbanden gemonteerd worden er eerst een paar verkenningsronden afgewerkt achter de Safety Car, waarop de meute via een staande start wordt losgelaten. De Vries wist dat het ging regenen, maar gokte juist op de zon. "We besloten om niets te veranderen aan de afstelling, die we gebruikten met een droge baan. Het regende inderdaad, maar de zon scheen evengoed." In de eerste, natte ronden heeft De Vries het daardoor lastig. "Gelukkig kon ik mijn wagen in het rechte spoor houden en kwam ik bovendien mee met de koplopers." Lando Norris, de beschermeling van McLaren - het team waarvoor De Vries simulatorwerk verricht - komt als een speer naar voren. "Ik wil het enthousiasme niet temperen, maar dat had natuurlijk te maken met zijn afstelling", weet De Vries, die zich enigszins kan verkneukelen om het feit dat commentatoren en kijkers kunnen denken dat een coureur meerdere seconden per ronde goed kan maken. Hij wijst daarbij op het feit dat elke van de Formule 2-coureurs bijzonder getalenteerd is. Als de regen wegtrekt en de baan langzamerhand opdroogt, verruilen de F2-coureurs hun regenbanden voor droogweerrubber. De Vries, wiens Prema-wagen voor een droge baan staat afgesteld, kan zijn slag slaan. "Waar Norris in de regen een megaheld leek, werd ik de superster op het droge. In het begin was het natuurlijk even aftasten, en was het nog vrij lastig. Op bepaalde plaatsen was de baan nog vrij glad." De Vries loopt drie à vier seconden per ronde in op leider Norris en passeert deze kinderlijk eenvoudig, om onbedreigd op de zege af te stormen. Tekst gaat verder onder foto
"We hebben zeker risico genomen, maar het heeft zich uitbetaald. Dit was zo'n race waarvan je van tevoren wist 'als ik deze win, dan is het een héle goeie'. We zijn koel gebleven door niet over te stappen op een regenafstelling. Ik moet ook heel eerlijk zeggen: ik zag niet bijzonder uit naar een regenrace. Toen het aan het hozen was, dacht ik dan ook 'wel potdorie, dit is niet nodig!'. Het koel blijven én niet teveel verliezen in de regen heeft zich uitbetaald in een prachtige overwinning." Het tweede bedrijf, dat op zondagochtend werd verreden, werd geen zegetocht. Dat was ook lastig: gezien het systeem van de omgekeerde grid, waarin de complete top acht omgedraaid wordt om de startopstelling te bepalen, vertrok De Vries vanaf de achtste startplaats. De Sneker knokte zich naar voren, om na een aanval op P4 terug te zakken naar de zevende plaats. Het verschil in temperatuur ten opzichte van zaterdag was daar volgens hem debet aan. "In warmere omstandigheden was onze wagen gewoonweg niet zo goed, op zondag was het vijftien graden warmer dan op zaterdag. Het voordeel wat we hadden keerde om in een nadeel. Vijftien graden is natuurlijk gigantisch veel. Dat ik uiteindelijk op de streep werd ingehaald, daar wil ik me niet te druk om maken. Er zat namelijk gewoon geen leven meer in de banden, ik kon niet meer uithalen dan dat ik deed." De Vries' voormalige teamgenoot Nirei Fukuzumi plaatste na de laatste bocht een aanval en ontnam de Prema-rijder uiteindelijk met één duizendste (0.001) seconde de zesde plek. Met dank aan zijn sterke optreden op de Hungaroring is De Vries opgeklommen naar een gedeelde vierde plaats in de stand om het Formule 2-kampioenschap. Mercedes-junior George Russell, die een baalweekend kende en precies nul punten scoorde, gaat nog steeds aan de leiding. De Brit heeft 171 punten, dat zijn er 57 meer dan De Vries. In een raceweekend zijn maximaal 48 punten te verdienen, er staan nog vier weekends op het programma.
Meest gelezen