RacingNews365 pikt dagelijks nieuwsfragmenten en 'voorbarige feiten' op, waarvan vele te klein zijn om een speciaal nieuwsbericht te rechtvaardigen, maar die gezamenlijk veel gaten vullen. Evenzo zijn er andere items die (nog) niet geverifieerd kunnen worden, maar die misschien wel in de nabije toekomst uit zullen komen. Editorial Director Dieter Rencken leest tussen de regels door.
Williams worstelt
Een snelle blik op de jaarrekening van Williams van 2021 illustreert de uitdagingen waar laagvliegers ondanks de populariteitstoename van de Formule 1 mee worden geconfronteerd bij het werven van sponsoren. Williams boekte inkomsten van £96 miljoen, met een groot verlies van £12 miljoen, ondanks dat 2021 hun eerste jaar was onder het budgetplafond en het eerste jaar onder het vernieuwde (geheime) prijzengeldverdeling van F1, dat naar schatting 20 procent meer betaalt voor de tiende plaats in het klassement dan voorheen. Tel daar de bonussen bij op volgens de 10-jarige matrix wordt geschetst en Williams heeft ongeveer 60 miljoen dollar (48 miljoen pond in 2021) aan prijzengeld binnengehaald.
Insiders suggereren dat Williams 20 miljoen dollar (16 miljoen pond) verdiende aan coureurs, 50/50 verdeeld tussen bijdragen van Mercedes om George Russell 'warm' te houden, en betalingen via Sofina en andere aan de familie Latifi gelieerde merken voor het plaatsen van Nicholas in de tweede cockpit. Uit de rekeningen blijkt dat Williams haar intellectuele eigendomsrechten voor 48 miljoen pond heeft verkocht aan Dorilton-dochter BCE IP, waarvan 14 miljoen pond als uitzonderlijke betaling na aftrek van schulden. Een handvol niet-Latifi-sponsors zorgden ook voor inkomsten. Namelijk Acronis, Versa en Ponos. Hoewel Williams twee merken - Duracell en B&O - als sponsor heeft aangetrokken voor 2022, is er weinig reden om aan te nemen dat dit eens zo iconische team binnenkort de limiet van 135 miljoen dollar (105 miljoen pond) zal bereiken, exclusief marketing, hospitality en administratie - die wel in de omzet zijn opgenomen en tot 25 miljoen pond oplopen - tenzij de partnerdeals drastisch toenemen. De twee nieuwe merken zullen waarschijnlijk niet de hoofdprijs betalen aan het noodlijdende team. Ook is er veel gesproken over de toetreding van Gulf tot Williams , maar het merk stond niet bekend om haar vrijgevigheid bij McLaren, dus waarom zouden ze meer betalen aan Williams? Het is moeilijk om achteraan het veld te staan ondanks het feit dat F1 booming is.
beOUT nu beIN
Er is deze week weinig gemeld over het feit dat de F1 het in Qatar gevestigde beIN SPORT heeft aangetrokken voor de televisie-uitzendingen van races in 10 Aziatische gebieden, waaronder Hongkong, Singapore en Maleisië. TV-contracten worden regelmatig aangekondigd, maar beIN heeft al een F1-geschiedenis, als rechtenhouder van de F1-rechten voor het Midden-Oosten/Noord-Afrika. Tijdens recente onenigheden tussen Qatar en enkele buurlanden, werd beIN gehackt - naar verluidt door Saoedi's. In 2018/2019 beschuldigde beIN de Formule 1, op dat moment in gesprek met Aramco over race-deals, ervan niet op te treden tegen de hack, waarna beIN afzag van het bieden op een verlenging. Het Saoedische MBC profiteerde, maar sindsdien is er veel veranderd: in 2021 trad Stefano Domenicali toe tot de F1 als CEO van Lamborghini, waar hij samen met de Qatari, die 17 procent van de Volkswagen Group bezitten, in het hoofdbestuur van VW zat. Vervolgens sloot Qatar een 10-jarige Grand Prix deal en VW's luxemerk Audi schreef zich in voor 2026. Nu wordt gezegd dat MBC de volgende tv-deal voor het Midden-Oosten/Noord-Afrika niet zal krijgen en dat deze in plaats daarvan naar beIN zal gaan. Toeval?
Kyalami en Spa
Zuid Afrika haalde de kalender van 2023 niet nadat een wannabe promotor niet in staat bleek garanties af te geven aan het circuit Kyalami en F1. Nu gaat het gerucht dat een andere promotor samen met een entertainmentbedrijf uit Miami een Grand Prix wil organiseren en dat zij gesprekken hebben gevoerd met de F1. Goed ingevoerde bronnen vertelden RacingNews365 dat er een deadline van 31 maart is opgelegd. Dat betekent niet dat Spa-Francorchamps automatisch een plekje krijgt op de 2024-kalender als de deadline niet wordt gehaald: het contract werd vorig jaar met een jaar verlengd nadat Zuid-Afrika afhaakte maar het is onwaarschijnlijk dat het verlengd wordt tenzij het circuit de faciliteiten opknapt.
Britse Hogerhuis
Eerder deze week viel de Britse Lord Scriven de voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, aan over onder andere F1-races in het Midden-Oosten en een recente besluit van de FIA om politieke verklaringen tijdens Grands Prix-weekenden te verbieden. Het is duidelijk dat de heer geen onderzoek heeft gedaan, anders zou hij zich hebben gerealiseerd dat een Brits bedrijf, Formula One Management - een dochteronderneming van het in de VS genoteerde Liberty Media - de rechten heeft om F1-raceovereenkomsten te sluiten. Door een EU-besluit van 2001 kan de FIA niet ingrijpen zolang de circuits voldoen aan de sport- en veiligheidsnormen van de FIA. In de statuten van het bestuursorgaan, tien jaar voor het aantreden van MBS opgesteld, staat dat de FIA "niet mag discrimineren op grond van ras, huidskleur, geslacht, seksuele geaardheid, etnische of sociale afkomst, taal, godsdienst, filosofische of politieke overtuiging, gezinssituatie of handicap" en te allen tijde verplicht is "een meer diverse en inclusieve cultuur te creëren." Daarom moet de FIA volledig neutraal blijven in politieke kwesties - en dat is precies wat de federatie en haar zittende voorzitter hebben gedaan over bijvoorbeeld de Brexit... Dat was 'm voor alle kleine nieuwtjes van deze week.
Meest gelezen