Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze drie onderdelen worden straks bepalend op een Formule 1 auto

Het team dat zich bezighoudt met de ontwikkeling voor de Formule 1 auto's van 2021 richt zich daarbij op drie ontwikkelingsgebieden. Dit worden de drie gebieden waarmee de Formule 1 teams in de toekomst het verschil kunnen maken bij het ontwerpen en ontwikkelen van de auto's.

De Formule 1 anno 2018 is veel te complex. De kosten zijn gigantisch en alleen de fabrikanten maken kans op podiumplaatsen. Om dit in de toekomst te veranderen is er een werkgroep in het leven gesteld onder leiding van F1-strateeg Ross Brawn. Hoe de F1-auto's van 2021 eruit gaan zien is nog onbekend, maar de focus zal liggen op drie gebieden: Aerodynamica, motoren en ophanging. In de commissie die onder leiding staat van Brawn is ook Pat Symonds actief. De voormalig technisch directeur van Williams laat weten dat de focus op drie gebieden ligt. " We hebben besloten om ons te richten op het technische aspect waarbij er die onderscheidende factoren zijn. De eerste is de aerodynamica. Dit is altijd een belangrijk aspect binnen de reglementen." " Het tweede gebied is de powerunit, die voor de autofabrikanten erg belangrijk is en het derde gebied is de ophanging", zei Symonds tijdens MIA’s Entertainment and Energy-Efficient Motorsport Conference Vanzelfsprekend zijn er nog andere factoren die de doorslag geven in het succes van de teams zoals coureurs, pitstops, monteurs en strategie.

Pat Symonds erkent dat er gekeken moet worden naar zaken als de kosten en de voorspelbaarheid van de F1. " Momenteel zorgen de budgetten ervoor dat de kleinere teams het erg lastig hebben. We willen niet dat de F1 een voorspelbare sport is. Kijk naar de dominantie van Mercedes. Een aantal jaar daarvoor waren de races erg onvoorspelbaar en wist je niet welke coureur er ging winnen." " We willen meer spektakel en de coureur moet een belangrijkere rol krijgen. We moeten daarbij ook goed luisteren naar de wensen van ons publiek. Daarbij moeten we ook aandacht schenken aan de zaken die tijdens een GP-weekend gebeuren. Het is niet goed om alleen aan de zondag te denken."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"