Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze Formule 1 regels veranderen er in 2018

De winterstop is op de helft en dus kan er al voorzichtig vooruit worden gekeken op het nieuwe seizoen, dat eind maart van start gaat. Maar wat verandert er eigenlijk in vergelijk met vorig jaar? We zetten het voor je op een rijtje.

De reglementen wijzigen elk seizoen en ook het seizoen 2018 is daarin geen uitzondering, al zijn de wijzigingen niet zo drastisch als een jaar geleden. Dit jaar blijft het vooral bij kleine wijzigingen, al hebben ze wel een vrij grote impact. Halo Vanaf het seizoen 2018 is extra cockpitbescherming verplicht in de Formule 1. Die extra cockpitbescherming komt er in de vorm van de Halo, een gevaarte dat er uitziet als een teenslipper. Er is veel gezegd en gediscussieerd over de Halo, maar in 2018 komt hij er dan toch. Hoewel er wordt verwacht dat de Halo de komende jaren nog flink doorontwikkeld gaat worden, zal het ongelooflijk wennen zijn. Zeker voor de 'diehard' fans. Gewicht Het minimum gewicht van de wagen, inclusief coureur, wordt met 5 kilogram verhoogd. Daarmee wordt echter maar een deel van het gewicht van de Halo gecompenseerd en dus staan de teams voor een uitdaging. Ergens moet de wagen lichter worden, of de coureurs moeten op een streng dieet.

Haaienvin en T-wing In 2017 maakte de 'haaienvin' zijn herintrede, na een afwezigheid van een paar jaar. Het extra stuk chassis was zeker niet nieuw, maar werd in 2017 vergezeld door een zogenoemde 'T-wing'. Vanaf 2018 is zowel de haaienvin als de T-wing verleden tijd. Door het verbod op de stukken bodywork zullen de wagens er, los van de Halo, een stuk beter uitzien. Drie motoren Nog een veelbesproken reglementswijziging die vanaf 2018 van kracht wordt. Elke coureur mag vanaf volgend seizoen slechts drie motoren per seizoen gebruiken. Dat terwijl het seizoen maar liefst 21 races telt en dus tot de langste uit de geschiedenis behoort. De regel kwam de FIA op veel kritiek te staan, zelfs door de 'betrouwbare' motorfabrikanten Ferrari en Mercedes. Desondanks gaat het plan door en kunnen we dus veel gridstraffen verwachten volgend seizoen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi