In de Formule 1 is alles constant in beweging. Geen enkel jaar zijn de regels precies hetzelfde en de sport blijft zich verder ontwikkelen. In gesprek met RacingNews365 laat teambaas Christian Horner zijn licht schijnen op de huidige staat van de sport waarvan we allemaal zo houden. We vragen hem wat de FIA beter kan doen om de sport naar een hoger niveau te tillen. In eerste instantie klinkt hij zeer diplomatiek, maar op elk gebied kan het beter. "De FIA doorgaat grote veranderingen nu er sinds vorig jaar nieuw leiderschap is. Op alle vlakken in deze business zijn we constant aan het leren. Op geen enkel moment weet iedereen alles. Of je nou een F1-team bent, de FIA of de FOM: het kan altijd beter." "Er is denk ik geen specifiek vlak waarvan ik zou zeggen dat het perfect is. Dat geldt ook voor ons Formule 1-teams: er zullen constant evoluties plaatsvinden. Zolang de bereidheid er is om beter te worden, dan kan het ook alleen maar beter worden."
Kleine teams met veel macht
Gevraagd over de verhoudingen in de sport en de bestuurscultuur, komt Horner al snel uit bij de balans tussen de kleinere en de grotere teams. Als er in de F1-commissie gestemd moet worden, dan zijn er 30 stemmen te verdelen. 1 per team, 10 voor de F1-bazen en 10 voor de FIA. Als er over onderwerpen moet worden beslist hebben zij dus evenveel stemrecht en kunnen ze al snel voor grote wijzigingen zorgen die alleen invloed hebben op de grotere teams, tot frustratie van de Red Bull-teambaas. "Het is altijd lastig om je oordeel te vellen over de balans tussen de stemmen. Soms is het een frustrerend proces. Je zou bijna kunnen zeggen dat de kleinere F1-teams een te grote stem hebben. Daarmee kunnen ze dingen laten implementeren waar de grote teams last van hebben en waar de kleinere teams eigenlijk niet door worden geraakt." "Vooral door middel van het budgetplafond. Daar moet de FIA samen met de FOM goed naar gaan kijken. Een simpel argument: technologische partnerships bijvoorbeeld. Deze zijn in F1 altijd enorm belangrijk geweest. Als die technologie vervolgens echter binnen het budgetplafond valt, zoals bijvoorbeeld een nieuwe laptop die een computersponsor aan de wereld wil tonen, dan moet je dat soort dingen afwijzen omdat het onder het plafond valt." Een belangrijk aandachtspunt volgens Horner. "Dat is dan misschien een vlak waarop we kunnen verbeteren, zodat we technologische bedrijven niet afschrikken om in de sport te investeren."
Budgetplafond
We blijven bij het budgetplafond, want Horner zou maar al te graag zien dat er op dat vlak wat dingen veranderen. In 2021 ging Red Bull er overheen en daarvoor moeten ze nu op de blaren zitten. De teambaas ziet graag dat men ervoor zorgt dat de sport over het algemeen goedkoper wordt, door bijvoorbeeld de kosten van bepaalde onderdelen te verminderen. "Het is een zeer, zeer gecompliceerde set regels. Natuurlijk zullen die door de jaren dan ook wat gaan veranderen. Wat ik echter graag zou willen zien, is dat er minder druk op komt te staan." "De belangrijkste kostenposten zijn namelijk de technische en de sportieve reglementen. Als we meer nadruk kunnen leggen op de manier waarop die regels de kosten opdrijven, dan zal er ook minder druk liggen op het budgetplafond." "Er zijn bepaalde dingen die, onvermijdelijk, lastig te handhaven zullen zijn, of waarbij je zelfs afvraagt of het legaal is om die te handhaven, als je het bijvoorbeeld over een salarisplafond en dat soort dingen hebt", aldus de teambaas over iets waar Verstappen zwaar op tegen is . "Het is dus een proces met een leercurve", vervolgt Horner. "Er zijn vele onderdelen van het budgetplafond die positief zijn, maar er zijn ook bepaalde vlakken waarop we de regels verder kunnen verbeteren en ontwikkelen."
Standaardonderdelen
Een mogelijke oplossing wordt meteen door Horner gegeven: standaard onderdelen. "Er zijn veel verschillende onderdelen waar naar gekeken kan worden, in de aandrijflijn bijvoorbeeld. We hadden, vind ik, meer kunnen doen." "Kijk naar de motor: we hadden meer standaardonderdelen in kunnen voeren bij de nieuwe motoren van 2026, want het is nu nog steeds een zeer dure motor. De budgetcap brengt de kosten terug, maar het zorgt er niet voor dat de fundamentele kosten van het product minder worden. Daarvoor moet je bij de sportieve en technische reglementen zijn." Horner wijst daarbij naar de enorme aantallen mensen die nodig zijn om een F1-bolide uiteindelijk op het asfalt te zetten. "Je moet je afvragen: Waarom heb je 800 mensen nodig om twee auto's te bouwen die 24 races rijden? Dat bedoel ik als ik het heb over de regels. Als je je focust op de technische en sportieve regels, dan zullen de kosten vanzelf afnemen." "Eigenlijk moet je dus stroomopwaarts kijken waar de dingen zitten die de kosten opdrijven. Het budgetplafond is eigenlijk een soort dam die de kosten tegenhoudt, maar op het probleem echt aan te pakken moet je kijken naar de sportieve en technische regels en hoe die ervoor zorgen dat de kosten oplopen."
Omhoog
In eerste instantie zou het budgetplafond worden gezet op 175 miljoen dollar, maar toen kwam corona en was er onzekerheid over de financiële situaties van vele teams. Men koos voor 145 miljoen dollar (2021), dat in de jaren daarna verder terug werd gebracht naar 140 miljoen dollar (2022) en volgend jaar zal het budgetplafond 135 miljoen dollar zijn, al komt daar nog een ruime inflatiecorrectie bovenop. Dat is niet genoeg, vindt Horner als we hem vragen of er niet ruimte is om het plafond te verhogen. "Ik denk dat de budgetcap inderdaad moet worden verhoogd, want als je kijkt naar de inflatie, zeker in Groot-Brittannië waar het meer dan 10% is, dan heeft dat een een-op-een effect. Het heeft een oneerlijk effect op de werknemers en zeker werknemers die al lang bij ons werken." Horner pleit dan ook voor meer beweegruimte. "Daarom vind ik dat er wat meer speling moet zitten in het systeem, terwijl we tegelijkertijd verantwoordelijk blijven, om zo meer te kunnen doen voor de kosten van het levensonderhoud van ons personeel." Ook wijst hij naar de veranderingen in de Formule 1 zelf, vooral als het aankomt op de kalender. "Als je daarbovenop kijkt naar de hoeveelheid races die we hebben en hoe snel die op elkaar volgen, dan moet je weer meer reserveonderdelen hebben. Door de toename van sprintraces ook, want je kan het je niet veroorloven om de race op zondag te missen." "Alles heeft onbedoelde consequenties waardoor je onder de streep anders uitkomt. Daar moet in mijn optiek vanaf 2024 en verder rekening mee worden gehouden", zo eindigt Horner zijn pleidooi.
Meest gelezen