Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit zijn de gevolgen van de plotselinge regelwijzigingen voor Red Bull

Red Bull heeft nog een kleine maand de tijd om haar achtervleugel aan te passen, nadat de FIA een ruime week geleden bekend maakte dat de tests om de flexibiliteit van de achtervleugels te controleren, zouden worden aangescherpt. Wat zijn de effecten van die plotselinge wijzigingen? We zetten ze op een rij.

Red Bull is een van de teams die getroffen is door de regelwijzigingen die midden in het seizoen worden doorgevoerd. De FIA heeft besloten om de tests die de mondiale autosportbond uitvoert aan te scherpen, zodat de teams niet kunnen profiteren van de regels. Sommige teams, zoals Red Bull, voldeden namelijk aan die tests, terwijl ze in werkelijkheid tijdens de race toch relatief flexibele achtervleugels leken te hebben. Wat zijn de gevolgen voor Red Bull van de wijzigingen? We nemen de situatie onder de loep.

Is de achtervleugel van Red Bull nou wel of niet legaal?

We doen eerst een stapje terug. Want waarom moeten teams zoals Red Bull hun achtervleugel aanpassen? Omdat deze te flexibel is, dus. Maar toch voldoen ze wel aan de regels? "Onze wagens zijn natuurlijk gebouwd om te voldoen aan de regels", zo opent Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met onder meer RacingNews365 zijn verdediging. "Al met al is en blijft het wel een competitie en er bestaan tests waarmee de FIA alles kan controleren." "Daar maken ze ook gebruik van. Van tijd tot tijd kunnen ze die tests veranderen, en dat mag ook. Onze wagen heeft tot op heden alle tests doorstaan", benadrukt hij. "De regels die er de afgelopen achttien maanden zijn geweest, daar houden we ons met deze wagen aan. De FIA heeft er nu voor gekozen om de tests aan te scherpen, wat in principe betekent dat de regels op vele manieren worden veranderd. Er moeten namelijk allerlei aanpassingen worden gemaakt aan ons product." Legaal of niet, Horner wijst er nog eens op dat meerdere teams de grenzen opzoeken, of het nou gaat over de achter- of voorvleugel. Vooral Mercedes is volgens hem ook op dat gebied op de limiet aan het opereren. "De focus ligt nu op de achterkant van de wagen, maar ik ben er zeker van dat de focus uiteindelijk ook wordt verlegd naar andere aspecten van de bolides en dan zullen andere teams onder een vergrootglas komen te liggen."

Heeft Red Bull genoeg tijd om de achtervleugel aan te passen?

Red Bull en de andere teams krijgen tot 15 juni om de achtervleugels aan te passen. Vanaf dat moment hebbeb ze nog een maand de tijd waarin ze wat extra speelruimte krijgen. Mogelijk wordt die tijd door de druk van de andere teams nog ingekort, want het Grand Prix-weekend van Azerbeidzjan, dat plaatsvindt van 4 tot en met 6 juni, is het weekend waar de teams met een flexibele achtervleugel het meest kunnen profiteren. Onder andere McLaren was daar niet blij mee en ook Toto Wolff gaf al aan dat die lange wachttijd de deur naar een mogelijk protest open zet. "We zijn hier over in gesprek met de FIA", claimt McLaren-teambaas Andreas Seidl. "We zijn het niet eens met de lengte van de aanloopperiode. Die teams hebben er al enige tijd van kunnen profiteren en nu mogen ze er nog een handvol races mee rijden", zo klonk hij teleurgesteld. Maar Red Bull-teambaas Christian Horner vindt het niet meer dan logisch dat zijn team en de rest meer dan genoeg tijd krijgen. "Als je een regel verandert, dan moet er een aanlooptijd zijn. Je kan niet uit het niets onderdelen creëren. Als ze dit weekend bijvoorbeeld plots de tests voor de voorvleugels zouden hebben veranderd, dan zou elk team daar last van hebben." "Sommige wat meer dan andere", vervolgt de Brit. "Maar ik ben van mening dat er altijd een aanlooptijd moet zijn. Je kan niet verwachten dat onderdelen van de ene op de andere dag tot stand komen, zeker niet in combinatie met de kosten die er bij komen kijken." Als de teambaas de vraag voorgeschoteld krijgt of hij in aanloop naar de straatrace in Baku al een nieuwe achtervleugel had kunnen produceren, antwoordt hij ontwijkend. "De auto voldoet aan de tests, hij voldoet aan de regels, dat is een feit. Er zijn natuurlijk dingen waar we rekening mee moeten houden, zoals het gewicht." "We hebben een achtervleugel steunend op één pilaar, er zijn zoveel dingen waar we rekening mee moeten houden. Er moet dus een aanlooptijd zijn voor de veranderingen. Het is niet zo simpel als alleen wat meer gewicht toevoegen aan de wagen."

Hoeveel tijd verliest Red Bull door de wijzigingen?

In de paddock gaat men er van uit dat de veranderingen aan de achtervleugels geen hele grote verschillen gaan maken. Verschuivingen in de rangorde worden er niet verwacht, zeker niet aan de voorkant van het veld. Weliswaar heeft Red Bull wat werk te verrichten en hebben naaste concurrenten Mercedes en McLaren naar verluidt geen flexibele achtervleugel, de tweede plaats moet nog makkelijk te behouden zijn. "Het is lastig om precies in te schatten, maar het is echt niet zoveel als sommige mensen denken", zo begint Horner als hij er naar gevraagd wordt. Concurrent Hamilton had het bijvoorbeeld over ruim een halve seconde tijdwinst die concurrent Verstappen zou krijgen in de straten van Baku, maar de teambaas van Red Bull verwijst die statements naar de prullenbak. "Ik heb mensen horen zeggen dat we er wel zes tienden mee zouden winnen, maar dat is een belachelijke hoeveelheid." "Het zou me verrassen als het gaat over meer dan een tiende van een seconde per ronde", vervolgt Horner. "Alles werkt samen met de rest van de auto, dus het zal van circuit tot circuit verschillen", zo sluit hij af.

Wat zijn de overige gevolgen voor Red Bull?

Behalve wat tijd verliest Red Bull door de verplichte wijzigingen ook wat geld. Red Bull moet nu al haar uiterste best doen om binnen het nieuwe budgetplafond van 145 miljoen dollar te blijven. Door de extra uitgaven wordt dat weer wat lastiger en kan er bovendien minder geld worden uitgegeven aan belangrijkere dingen, zoals de doorontwikkeling van de RB16B, of de ontwikkeling van de gloednieuwe RB18. "We hebben natuurlijk te maken met het budgetplafond", vervolgt Horner als RacingNews365 hem vraagt naar de financiële implicaties en de gevolgen voor het ontwikkelingsprogramma. "We moeten dan ook strategische keuzes maken. De impact van deze veranderingen... dat gaat waarschijnlijk over een half miljoen dollar ofzo, dus ja. Dat zorgt er weer voor dat we iets anders niet kunnen doen. Het is een kwestie van jongleren." Een half miljoen is op een totaal budget van 145 miljoen natuurlijk niet het einde van de wereld, maar toch is het wel een significant bedrag, dat sommige andere teams niet uit hoeven te geven. Zij kunnen daar dus een klein voordeeltje mee behalen ten opzichte van Red Bull. Al met al zijn de gevolgen voor Red Bull te overzien, maar ook zeker niet te verwaarlozen. De plotselinge wijzigingen, na achttien maanden met deze regels, kwamen als een verrassing, maar het team van Max Verstappen en Sergio Perez zal er toch mee moeten dealen. Ze hebben nog een kleine maand voordat de nieuwe achtervleugel klaar moet zijn. Pas daarna weten we of het echt een heel groot effect heeft gehad, maar de verwachting is van niet.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi