Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix China 2019

Duizendste Formule 1-race geeft exact aan wat er mis is met de sport

Wekenlang werden de Formule 1-fans enthousiast gemaakt met prachtige beelden van vervlogen tijden, gemixt met uitspraken en momenten uit het heden. De PR-mannen van Liberty Media probeerden de sport zo goed mogelijk te verkopen en reikhalzend keek eenieder uit naar de 1000e Formule 1-race. Het werd een race die illustratief is voor de moderne Formule 1.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG

"Als de lampen uitgaan zijn we onderweg." Het is een van de bekendere uitspraken van Olav Mol. Het moment waarop je als racefan op het puntje van je stoel zit. Twintig auto’s op de grid, twintig coureurs met een hartslag van 180 die over enkele seconden richting de eerste bocht razen. Gaat het goed? Komt er een startcrash?

Zo gebroederlijk als de toppers op de startopstelling stonden, zo raceten ze richting de eerste bocht. Met uitzondering van een touche tussen Daniil Kvyat en de beide McLaren’s gebeurde er rondenlang niets, maar dan ook helemaal niets in China. Of we moeten de zwaar overtrokken straf van de Rus als vermaak gaan betitelen. Het is eveneens typerend voor de moderne Formule 1: enerzijds schreeuwen om meer actie en coureurs die wheelbangend over het asfalt gaan, anderzijds voor iedere scheet een straf uitdelen.

Zo opgepompt en opgezweept als de fans werden in de afgelopen weken, zo dodelijk saai was de Chinese Grand Prix. In de afgelopen twintig jaar klaagden veel fans over een tekort aan spanning in de koningsklasse van de autosport. Ja, het is pijnlijk dat het kleine broertje, de Formule 2, vaak velen malen attractiever is om naar te kijken. De FIA en Liberty Media probeerden al talloze maatregelen, maar konden niets echt doordrukken, omdat de macht van de teams te groot is. Macht die ze zelf verkregen hebben, omdat de autosportbond het ooit een goed idee vond om teams en autofabrikanten mee te laten denken over de toekomst van de sport.

Het is de grootste fout die men ooit kon maken, omdat deze partijen enkel handelen in hun eigen belang en niet dat van de sport. Teambudgetten van 400 miljoen per jaar voor de ‘sport’ Formule 1? Compleet onnodig, maar de F1 is al lang geen sport meer, maar een marketingproduct van autofabrikanten die gebaat zijn bij technologische ontwikkeling. Voor Mercedes is het prachtig dat het misschien wel afstevent op een zesde wereldtitel op rij, en dat bij zowel de rijders als de constructeurs, maar voor de fans is het een doodsteek.

Nooit zal Mercedes ermee instemmen dat er regels komen die het veld dichter bij elkaar brengen, of zal Ferrari haar extra 100 miljoen euro aan startgeld opgeven. Het is totaal niet in hun belang om meer concurrentie te krijgen op de baan, waardoor de FIA zich genoodzaakt ziet om steeds wat meer kunstgrepen toe te passen. Een andere voor- en achtervleugel, een minimumgewicht voor alle coureurs, andere bargeboards. Het is een emmer die geplaatst wordt onder een lekkend dak dat op het punt van bezwijken staat.

De nieuwe regels voor 2021 zijn een ruime anderhalf jaar voor de start van dat seizoen nog altijd niet beklonken. Sterker nog, de teams zitten niet te wachten op grote veranderingen. Red Bull schreeuwde het hardst van iedereen dat de motorformule moest veranderen. Een V8, liefst een V10 zelfs! Nu het met Honda in zee is, en de Japanse motorleverancier baat heeft bij hybride motoren, zijn Christian Horner en Helmut Marko de marionetten van Honda geworden. Weg is de schreeuw om nieuwe motoren, 'laten we het maar bij hetzelfde houden.'

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Hoe moet het dan wel? De F1-eigenaren en de autosportbond moeten de touwtjes in handen nemen. Ze moeten ervoor zorgen dat zij de regels maken en niet de teams. Daarbij moet gekeken worden naar zaken die de sport echt attractiever maken, met close racing en kleinere onderlinge verschillen. Uiteindelijk heeft de sport, en daarmee ook het beursgenoteerde Liberty Media, er veel baat bij dat de Formule 1 met haar tijd meegaat. Dat het vermaak biedt aan de fans, dat er acties, schandalen en crashes zijn. Controverse, spanning en sensatie, dat laat een sport leven. Dat zorgt voor headlines en ook binding met de jongere fans.

De Formule 1 heeft de meeste fans tussen de 35 en 55 jaar, waarbij velen het ‘product’ zijn gaan volgen in de jaren '90 en '00. Het zijn de hoogtijdagen van de Formule 1, sportief en commercieel gezien. Nooit genoot de sport wereldwijd meer aandacht, nooit waren de kijkcijfers hoger. Was de sport perfect? Nee, allerminst. Met talloze schandalen en dodelijke ongevallen zeer zeker niet, maar het was wel de periode waarin coureurs voor velen nog helden waren, waarin Schumacher, Hakkinen, Montoya, Alonso en Hamilton het nog echt aan de stok hadden met elkaar.

Ik ben allerminst een verbitterde Formule 1-fan en met 35 jaar zeker geen ouwe lul, maar ik mis wel de charme van de vroeger. Het voorspelbare en klinische van de F1 anno 2019 maakt de sport kil en voorspelbaar, waarbij ik niet geniet van een ‘inhaalactie’ met DRS. Vroeger, en dan klink ik toch als die ouwe lul, was het genieten om coureurs rondenlang met elkaar te zien knokken voor een positie. Schumacher die op Imola onder de versnellingsbak van Alonso’s Renault zit, of de openingsfase van de Australische Grand Prix in 2001, of later nog de gevechten tussen Hamilton en Alonso. Dingen die nu niet meer mogelijk zijn doordat de auto’s 200 kilo zwaarder zijn dan destijds en de breedte van een kleine truck hebben.

De Formule 1 moet een duidelijke keuze maken: is het een sport, of is het een proeftuin voor machtige autofabrikanten? In het eerste geval moet het doorpakken en zelf de regels bepalen, in het andere geval zal er ook in 2021 weinig verandering komen en is de vraag hoe succesvol de F1 is bij de 1250e Grand Prix. De komende maanden zijn cruciaal en zullen antwoord geven op de vraag of we over 250 Grands Prix wederom wekenlang kijken naar opgepompte historische beelden óf naar spektakel op de baan.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China