Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Eerste details gloednieuwe Red Bull Verstappen onthuld

Red Bull hoopt met Max Verstappen en Liam Lawson in 2025 de beide wereldtitels te veroveren in 2025. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, onthult de eerste details over de nieuwe RB21.

RB21 preview
Tech
Naar nieuwsoverzicht © RacingNews365/Paolo Filisetti

In 2024 was Red Bull in staat om Max Verstappen te voorzien van een auto waarmee hij zijn vierde wereldtitel kon winnen. Het team eindigde echter 'slechts' op de derde plaats in het constructeurskampioenschap en dat kwam niet alleen door de magere prestaties van Sergio Perez. Gedurende 2024 is meerdere keren benadrukt dat de RB20 een zeer ingewikkelde bolide bleek te zijn, vooral omdat de auto een extreem klein werkvenster had. De aerodynamische en dynamische balans bleken na de eerste zes races niet meer perfect te zijn.

De engineers van het team uit Milton Keynes hebben het grootste deel van het seizoen hard gewerkt om oorzaken en oplossingen te vinden voor de huidige situatie. Vanaf Brazilië werd een aanvaardbaar compromis gevonden om de verwachte prestaties te behalen. Dat betekende echter niet dat er een definitieve oplossing was gevonden.

In de prognose voor 2025 verklaarde Pierre Wache, de technisch directeur van Red Bull, dat er in feite een kloof ontstond tussen de dynamiek en aerodynamica. Vooral op aerodynamisch gebied bleek dat de tekortkomingen meer en meer tot uiting kwamen in het concept van de RB20. Een cruciale rol was weggelegd voor de ophangingen, vooral de afstelling van de voorwielophangingen, die niet langer in staat waren om een stabiel platform te bieden voor het aerodynamische concept van de auto.

Vereenvoudiging

RacingNews365 heeft begrepen dat het aerodynamische team onder leiding van Enrico Balbo de RB20 heeft geëvalueerd om te kijken wat er gebruikt kon worden voor de basis van de RB21 én wat er moest verdwijnen. De conclusie van de engineers was dat het aerodynamische concept vereenvoudigd moest worden qua interne dynamiek van de luchtstroom. In wezen betekent dat een afgesproken uitgangspunt van een rationeler intern concept in vergelijking met de RB20, aangezien het ook voordelen heeft in het managen van de luchtstroom langs het bodywork.

Het controleren van de uitgaande warme lucht lag vorig jaar aan de basis van een lastige werking van de aerodynamica aan de achterkant. De warme stroming én het nieuwe ontwerp van de motorkap, geïntroduceerd in Hongarije, waren niet geschikt voor een goede interactie tussen de achtervleugel en de diffuser. Bovendien konden verschillende middelen niet extra worden ingezet door de nieuwe motorkap, denk bijvoorbeeld aan budget en aerodynamisch onderzoek.

Het eenvoudigere concept van de RB21 komt visueel alleen tot uiting bij de sidepods en aan de bovenkant van de motorkap. Wel is het zeer functioneel voor een diepgaander onderzoek naar de dynamiek van de luchtstroom. In de praktijk is het niet gerechtvaardigd om te stellen dat de auto flink anders gaat zijn qua vormgeving, maar wel dat hij nauwkeuriger gaat zijn qua onderliggende aerodynamica. Dat betreft de vloer en de vleugels. 

Ook het beheer van de flexibiliteit van de voorkant is een belangrijke factor. Het is aannemelijk dat de flexibiliteit van de voorvleugel terugkeert naar een minder extreme benadering. Al met al lijkt het erop dat Red Bull de aerodynamische en dynamische elementen heeft verwijderd die de auto in een crisis brachten. Bij de ophanging blijft Red Bull gebruikmaken van een pull rod aan de voorkant en een push rod aan de achterkant, met een ander, nieuw ontwerp van het laatste onderdeel. De conclusie? De RB21 wordt een auto zonder speciale trucjes.

Bekijk een eerste opzet van de RB21 hieronder!

			© RacingNews365/Paolo Filisetti
	© RacingNews365/Paolo Filisetti

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Villeneuve: "Haal Verstappen uit de F1 en niemand maalt erom"