Ferrari boekte na McLaren de meeste vooruitgang in 2024. De SF-24 bleek een betrouwbaar concept te zijn dat voldeed aan de doelstellingen van het team, namelijk om qua racepace een grote stap te zetten ten opzichte van 2023. Het concept van de SF-24 kan worden beschouwd als een diepgaande evolutie van de SF-23, de vorige auto van het Italiaanse team. In werkelijkheid was het zelfs nog iets meer dan een evolutie, mede door een verlenging van de tank en een overeenkomstige verkorting van de versnellingsbak (ongeveer 5 centimeter).
In wezen werd de gewichtsverdeling zo op een reglementaire wijze aangepast, terwijl de wielbasis ongewijzigd bleef. Het had een aanzienlijke impact op de algemene dynamica en load via de ophangingen, die qua lay-out hetzelfde bleven, maar wel duidelijk anders waren qua interne kinematica en componenten.
Zoals gezegd lijkt het dus correct om te concluderen, gesteund door de resultaten op het circuit, dat de integratie tussen voertuigdynamica en aerodynamica succesvol was bij deze auto, in ieder geval tot het moment waarop de engineers in Maranello probeerden om de aerodynamische prestaties verder te verbeteren met de update voor de Grand Prix van Spanje.
Dubbelzijdig zwaard
RacingNews365 heeft begrepen dat de update gericht was op het verbeteren van de downforce vanuit de vloer. Tevens moest de luchtweerstand bij verschillende vleugelconfiguraties worden verminderd. Deze doelstelling bleek in werkelijkheid een dubbelzijdig zwaard te zijn. Het veroorzaakte namelijk een onbestuurbaar stuitereffect, wat logischerwijs resulteerde in minder performance en complexer bandenmanagement.
De limiet van de update zat in de ingewikkelde integratie in een concept met dynamisch evenwicht als sterk punt. Het bleek slecht verbeterd te kunnen worden door simpelweg in te spelen op aerodynamische evoluties. Dat betekent dat de ophangingen, het belangrijkste element voor de precieze interactie tussen de dynamica en aerodynamica, de onoverkomelijke grens vormden voor een effectief management van de verhoogde aerodynamica van de vloer.
Het maakt dat Ferrari de auto van Charles Leclerc en Lewis Hamilton radicaal gaat aanpassen richting 2025. Een van de meest relevante aspecten is de toepassing van de pull rod aan de voorkant, inclusief een vernieuwd ontwerp aan de voorkant van het chassis. De pull rod voor de achterwielophanging blijft echter behouden, al betekent dat niet dat Ferrari met een ongewijzigde kinematica van de ophanging aan de start verschijnt. Visueel en aerodynamisch zul je ook een andere positie van de inlaten van de sidepod zien. Zo moet luchtturbulentie van de voorwielen tegen worden gegaan.
Zijaanzicht Bahrein - Abu Dhabi
Op deze tekening zijn de verschillen tussen de eerste versie in Bahrein en de laatste versie in Abu Dhabi duidelijk te zien. Dat stopt niet bij de inlaten en het lage profiel van de sidepods, aangezien het centrale deel en de koelopeningen ook zijn aangepast.
Niet alleen wat betreft de inlaten van de sidepods en het andere lage profiel van de sidepods, maar ook wat betreft het centrale deel van de auto en de koelopeningen.
Experimentele vloer
Ferrari besloot voor de laatste race geen gebruik te maken van de experimentele vloer die Leclerc had gebruikt in Qatar. Het werd niet beschouwd als een doorslaggevend element voor de performance, maar het was wel een duidelijk voorproefje van de vloer die begin 2025 zal worden gebruikt op de nieuwe auto.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
Praat mee!