Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Hoe F1 het onmogelijke presteerde tijdens de coronapandemie

Inmiddels hebben we veertien Formule 1-races achter de rug in 2020. Er zijn er nog drie te gaan, waardoor het totaal op zeventien races zal komen. Ongelooflijk knap als je bedenkt dat er momenteel een pandemie in ons midden is. RacingNews365 sprak met Chloe Targett-Adams, de dame die een van de eindverantwoordelijken is voor die heerlijke racekalender die we dit jaar voorgeschoteld kregen.

Het coronavirus heeft het Formule 1-seizoen, net als vrijwel alle facetten van ons leven, aanzienlijk opgeschud in 2020. In maart stond het seizoen om het punt om te beginnen toen de Australische Grand Prix werd afgelast vanwege twee positieve coronagevallen bij het McLaren-team. Het 2020-seizoen leek in zijn geheel om te gaan vallen, maar de Formule 1 ging hard aan de slag om toch nog een mooi seizoen op touw te zetten. Chloe Targett-Adams, de 'Global Director of Race Promotion', is een dame die niet veel op de voorgrond treedt, maar het werk dat zij namens de Formule 1 levert is van onschatbare waarde voor de sport. De afgelopen maanden wist zij samen met haar team een nieuwe 17-koppige kalender op te stellen en RacingNews365 sprak exclusief met haar over die uitdaging. Ze wist een seizoen te creëren met 17 races in 23 weken tijd, gedurende welke vijf nieuwe locaties, waarvan twee totaal nieuwe F1-locaties, werden aangedaan die origineel niet gepland stonden. "Het is fenomenaal om te denken wat de Formule 1-familie de afgelopen maanden heeft bereikt", glundert Targett-Adams. "We zijn pas sinds juli aan het racen en er is heel veel tijd in het plannen gestoken. Tot dusverre hebben we echter veertien races in tien landen afgewerkt. De Formule 1 was de eerste internationale sportcompetitie die dat lukte. Het was van groot belang van alle betrokken partijen dat we veilig weer terug aan de slag konden." Interview gaat verder onder de afbeelding .

En dat is tot nu toe gelukt. De onvermijdelijke coronagevallen waren er in de paddock, maar tot een echte uitbraak is het niet gekomen. Om toch kriskras door Europa te kunnen reizen moest er goed worden gecommuniceerd met allerlei verschillende partijen, want niet altijd waren de grenzen open. "We hebben veel contact gehad met overheden en de politie in elk land. We hebben geregeld dat de Formule 1-teams in Groot-Brittannië per uitzondering voor exceptionele sportteams het land uit mochten reizen van de overheid. Ook hebben we teams in andere landen zitten en nog een hoop andere partijen die betrokken zijn bij de sport." Toch moesten er tot wel 3000 mensen week in week uit van A naar B worden verplaatst te midden van een pandemie. "Dat is en blijft een heel groot aantal als het aankomt op de logistiek. Hoe langer de afstand, hoe lastiger, maar in de Formule 1 hebben we het voor elkaar gekregen door de handen uit de mouwen te steken." Maar hoe prachtig het werk dan ook was dat het team van Targett-Adams leverde, er moesten ook mensen worden teleurgesteld. Sommige Grands Prix zagen zichzelf niet meer terug op de kalender, maar al met al waren alle betrokken partijen uiteindelijk enigszins tevreden. "Alle racepromoters stonden er positief in en waren erg behulpzaam. Ik hoop dat zij dat andersom ook zo hebben ervaren. We hebben voor velen een oplossing gevonden voor een race, al dan niet zonder publiek. Maar voor sommige locaties was het gewoon niet haalbaar. Het was zeker niet makkelijk, want velen zijn lokaal ook afhankelijk van de Formule 1. Al met al brengt Formule 1 elkaar samen en herinnerde dit ons aan de waarde die de sport heeft en waar we het allemaal voor doen. De onderhandelingen met Grands Prix-organisatoren die hun race dit jaar in het water zagen vallen, waren niet makkelijk, geeft ze toe. Flexibiliteit was het toverwoord. "Voor elke locatie moesten we weer een ander model toepassen. We moesten flexibel zijn en een beroep doen op ons aanpassingsvermogen. Er was geen one-size-fits-all model. Elke promotor heeft andere doelen, dus we moeten met elke partij samenzitten en een ideaal model opstellen", aldus Targett-Adams. Lees hier deel één van het interview met Targett-Adams. Met medewerking van Dieter Rencken . Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'