Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ross Brawn

Exclusief: Zo moet de nieuwe generatie F1-motoren eruit gaan zien

In 2026 zal de Formule 1 een nieuwe motor introduceren en mogelijk zelfs al een jaartje eerder. Hoewel er nog veel onduidelijk is over de formule, weet F1's Managing Director Ross Brawn duidelijk te formuleren welke kant het op gaat.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

In de Formule 1 wordt al sinds 2014 gereden met dezelfde V6 hybride turbomotoren. Die motoren gaan nog enkele jaren mee, maar in 2025 of 2026 zal een nieuwe motor haar intrede doen. Wanneer dat precies wordt, hangt in grote lijnen af van hoe snel met op technisch vlak kan voldoen aan de gestelde doelen.

Want één ding is zeker. De Formule 1 moet linksom of rechtsom milieuvriendelijker worden, of dat nu bereikt wordt door schonere motoren of door schonere brandstof, zo legt Ross Brawn haarfijn uit in een exclusief interview met RacingNews365. En, ook niet onbelangrijk, de motoren moeten fors goedkoper worden dan in de voorbije jaren.

"In het verleden hebben we vooral technische doelen geformuleerd, zoals 'een motor moet zoveel inhoud hebben' of 'een motor moet zeker 1000pk leveren', maar nooit hadden we het daarbij over het kostenplaatje. Nu kosten motoren één miljoen pond, vroeger was dat 100.000 pond. Dat kwam omdat we de formule overwegend van technische richtlijnen lieten afhangen. Nu vormt het financiële plaatje voor ons echter een net zo grote uitdaging als het technische plaatje."

En als het over het technische plaatje gaat, gaat het dus vooral over verduurzaming. Elektrificatie is een speerpunt, maar zeker niet het belangrijkste, ook niet vanuit de autofabrikanten die mogelijk toe willen treden tot de Formule 1: "Wat we vanuit hen horen is dat ze een breed scala aan mogelijkheden gepresenteerd willen krijgen. Elektrificatie is daar een voorbeeld van, omdat dat op diverse manieren toepasbaar kan zijn, maar ook het verder uitdiepen van het hybride-traject met duurzame brandstoffen is een sterke optie."

Beide trajecten moeten er toe leiden dat in 2026 - of in 2025, als men besluit de nieuwe motor eerder te introduceren - de Formule 1-auto's geen koolstofdioxide meer uitstoten, oftewel klimaatneutraal zijn. Als dat gebeurt door nieuwe brandstoffen is het de vraag of men in één keer de overstap maakt, of men met kleine stappen steeds schonere brandstof introduceert.

"Daar zijn discussies over gaande, onder andere ook in de FOFAP (Formula One Fuels Advisory Panel, een adviesorgaan, red.). "Wij denken zelf dat het misschien beter is om in één keer de stap te maken", aldus Brawn. Maar wat het ook gaat worden en hoe de formule er ook uit gaat zien, dit jaar nog moet er duidelijkheid over komen, beklemtoont het voormalig Ferrari-kopstuk.

"Die beslissing móét dit jaar genomen worden, omdat we tijd nodig hebben om alles in gang te zetten. We zijn op dit moment al in gesprek met de bestaande motorleveranciers in de Formule 1 en we hopen op korte termijn ook concrete gesprekken te gaan voeren met aspirant-leveranciers."

Met medewerking van Dieter Rencken.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

11 reacties

    x
    Breaking Verstappen na test nieuwe Red Bull: "Een geweldig gevoel"