In de Formule 1 wordt al sinds 2014 gereden met dezelfde V6 hybride turbomotoren. Die motoren gaan nog enkele jaren mee, maar in 2025 of 2026 zal een nieuwe motor haar intrede doen. Wanneer dat precies wordt, hangt in grote lijnen af van hoe snel met op technisch vlak kan voldoen aan de gestelde doelen. Want één ding is zeker. De Formule 1 moet linksom of rechtsom milieuvriendelijker worden, of dat nu bereikt wordt door schonere motoren of door schonere brandstof, zo legt Ross Brawn haarfijn uit in een exclusief interview met RacingNews365 . En, ook niet onbelangrijk, de motoren moeten fors goedkoper worden dan in de voorbije jaren. "In het verleden hebben we vooral technische doelen geformuleerd, zoals 'een motor moet zoveel inhoud hebben' of 'een motor moet zeker 1000pk leveren', maar nooit hadden we het daarbij over het kostenplaatje. Nu kosten motoren één miljoen pond, vroeger was dat 100.000 pond. Dat kwam omdat we de formule overwegend van technische richtlijnen lieten afhangen. Nu vormt het financiële plaatje voor ons echter een net zo grote uitdaging als het technische plaatje." En als het over het technische plaatje gaat, gaat het dus vooral over verduurzaming. Elektrificatie is een speerpunt, maar zeker niet het belangrijkste, ook niet vanuit de autofabrikanten die mogelijk toe willen treden tot de Formule 1: "Wat we vanuit hen horen is dat ze een breed scala aan mogelijkheden gepresenteerd willen krijgen. Elektrificatie is daar een voorbeeld van, omdat dat op diverse manieren toepasbaar kan zijn, maar ook het verder uitdiepen van het hybride-traject met duurzame brandstoffen is een sterke optie." Beide trajecten moeten er toe leiden dat in 2026 - of in 2025, als men besluit de nieuwe motor eerder te introduceren - de Formule 1-auto's geen koolstofdioxide meer uitstoten, oftewel klimaatneutraal zijn. Als dat gebeurt door nieuwe brandstoffen is het de vraag of men in één keer de overstap maakt, of men met kleine stappen steeds schonere brandstof introduceert. "Daar zijn discussies over gaande, onder andere ook in de FOFAP (Formula One Fuels Advisory Panel, een adviesorgaan, red.). "Wij denken zelf dat het misschien beter is om in één keer de stap te maken", aldus Brawn. Maar wat het ook gaat worden en hoe de formule er ook uit gaat zien, dit jaar nog moet er duidelijkheid over komen, beklemtoont het voormalig Ferrari-kopstuk. "Die beslissing móét dit jaar genomen worden, omdat we tijd nodig hebben om alles in gang te zetten. We zijn op dit moment al in gesprek met de bestaande motorleveranciers in de Formule 1 en we hopen op korte termijn ook concrete gesprekken te gaan voeren met aspirant-leveranciers." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen