Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lage temperaturen zorgen voor grote vraagtekens bij F1-teams

Er wordt deze week veel gezegd en geschreven over hoe koud het wel niet wordt op de Nürburgring en welke gevolgen dat mogelijk heeft voor de race. Overdreven? Zeker niet.

Natuurlijk zijn wij Nederlanders temperaturen van zo'n acht tot negen graden Celsius die voorspeld worden voor de race in Nederland wel gewend, zeker in deze tijd van het jaar. Dus zo koud is dat toch niet, zou je zeggen. Voor Formule 1-begrippen echter is dat ijzig koud. Sterker nog, als zondag het kwik niet boven de acht graden Celsius stijgt, is het een volle vier graden kouder dan tijdens de koudste race van de afgelopen tien jaar, de Grand Prix van Canada van 2016. We zijn dan nog maar eenzelfde vier graden verwijderd van het ultieme F1-kouderecord dat staat op 4 graden Celsius. Het maakte dat er tijdens de Canadese GP van 1978 zelfs sneeuw over het circuit dwarrelde tijdens de podiumceremonie. Niks is zo verraderlijk als het weer in de Eifel in deze tijd van het jaar, maar zeker is dat het niet warm gaat worden en daar bestaan wel enige zorgen, of op zijn minst vraagtekens over. Want wat doen die lage temperaturen met de levensduur van de banden? Als de coureurs er niet in slagen om de banden op temperatuur krijgen, wat bepaald niet ondenkbaar is, dan zullen de banden door graining bijzonder snel slijten. Een ander vraagstuk is hoe een eventuele herstart na een safety car-periode zal verlopen. Als het immers al een opgave wordt om de banden op volle snelheid op temperatuur te krijgen, zal dit een schier onmogelijke opgave worden als men op een gematigd tempo achter de safety car aan rijdt. Op Mugello hebben we bovendien gezien dat als er ook maar iets een beetje anders is dan normaal, het mis kan gaan. "Safety car-herstarts kunnen 'een ding' worden, zo riep Kevin Magnussen dan ook op donderdag ten overstaan van onder andere RacingNews365 . Max Verstappen ziet ondertussen ook wel de uitdagingen van het koude, mogelijk ook natte weer. "Het wordt koud, maar dat is voor iedereen hetzelfde. Het zal echter wat lastiger zijn om de banden op temperatuur te krijgen in de eerste ronden. Informatie vergaren wordt vrijdag bovendien wat lastiger omdat het waarschijnlijk gaat regenen." Regen, koudere temperaturen, ja dat maakte de dingen lastiger. Maar Pierre Gasly bekijkt het ook van een positieve kant. Hij ziet juist kansen: "Het wordt belangrijk om alles goed te doen en op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen, want er kunnen zich op zondag grote kansen aandien." Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"