Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari verbaast en tovert bijzonder F1-testonderdeel uit de jaren '80 tevoorschijn

Formule 1-fans keken even raar op toen aan het einde van de testdag Charles Leclerc plots rondreed met een opvallend testonderdeel aan de voorkant van zijn bolide. Wat was dat en waar dient het voor?

In de Formule 1 zien we vaak bijzondere onderdelen die ons verrassen en op donderdag was het Ferrari dat de wenkbrauwen deed fronsen. Tot twee maal toe! De eerste keer was echter niet de bedoeling, want de neus van de Ferrari-bolide deukte aan het begin van de dag in op hoge snelheid, alvorens deze weer uit deukte op het moment dat de coureur op de rem trapte. Check hieronder de beelden nog eens terug. Het artikel gaat daaronder verder.

Jaren '80

Aan het einde van de testdag baarde Ferrari opnieuw opzien, maar dit keer was het niet onbedoeld. Leclerc kwam met een bijzonder testonderdeel vastgepind aan zijn SF-23 de baan op. Het testonderdeel was er niet met het doel om dit onderdeel ook tijdens het seizoen te introduceren, maar juist om data te verzamelen over de auto.

Tijdens de testdagen is het toegestaan om dit soort onderdelen op je auto te zetten om het een en ander te meten. Met dit onderdeel kon Ferrari ervoor zorgen dat de voorvleugel zo goed als op zijn plek bleef en de afstand tussen de voorvleugel en de grond zodoende gelijk bleef. Op die manier kon Ferrari precies meten wat de effecten zijn van een bepaalde afstelling van de hoogte van de vleugel op de luchtstromen die onder de bolide doorgaan. Via het ground effect onder de bolide wordt het grootste deel van de downforce namelijk gegenereerd, dus het is van groot belang om zo accuraat mogelijke data te hebben. Check hieronder de stalen draden aan de neus van de Ferrari SF-23. Artikel gaat daaronder verder.

Benetton B189

Het is geen nieuw foefje dat Ferrari gebruikt. Integendeel! Het is geïnspireerd door een onderdeel uit de jaren '80, toen nog legaal, op de Benetton B189. Hoe komt Ferrari daar nu bij? De Benetton van toen werd ontworpen door Rory Byrne, die als ontwerper later een belangrijke rol speelde in de succesjaren van Michael Schumacher bij Ferrari. Hij deed toen al veel kennis op over het ground effect, dat vorig jaar na lange tijd weer terugkeerde in de Formule 1. En laat Byrne nou toevallig vorig jaar zijn teruggekeerd bij Ferrari als adviseur. Zie hier zijn invloed!

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje