Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA-keuzes gekraakt na regelchaos: "Maar je doet het ook nooit goed"

Had de GP van Australië na de crash van Kevin Magnussen achter de saftey car moeten eindigen of niet? Volgens oud-coureur Timo Glock wel. Hij snapt dat het een lastige keuze was, maar als de Duitser het voor het zeggen had gehad, dan was het zo gegaan.

Met nog maar een paar rondes te racen in de GP van Australië vliegt de Haas van Kevin Magnussen tegen de muur en belandde zijn rechter achterwiel op de baan. Een rode vlag, die uiteindelijk leidde tot een nog meer chaotische herstart, waarbij onder meer de beide Alpines crashten. Had die laatste herstart er wel moeten komen, was na de GP van Australië de grote vraag. In zijn column voor het Duitse Sky Sport is oud-coureur Timo Glock duidelijk. "Finishen achter de safety car was een betere oplossing." Glock zag ook dat crashes in Melbourne voor flink wat chaos zorgden. Niet alleen op de baan, maar ook bij de wedstrijdleiding. "De meningen zijn verdeeld over de regelchaos in Melbourne. Sommigen zeggen dat de eerste rode vlag (na crash Albon, red.) onnodig was en de tweede correct. Anderen zien het andersom. Naar mijn mening was de eerste vlag niet nodig geweest. Dit had met een normale safety car afgedaan kunnen worden. De barrier was niet kapot en de auto had snel weggehaald kunnen worden."

Doet het nooit goed

Glock snapt wel dat het een lastige keuze was voor de wedstrijdleiding om een beslissing te nemen na de crash van Magnussen, kort voor het einde. Wel een herstart of niet? "Bij de crash van Magnussen zou je kunnen zeggen dat je de race achter de safety car uit had kunnen rijden. Aan de andere kant is er het showaspect. Er zitten twee kanten aan het verhaal. Of ze zich met deze keuze nu wel of niet in glorie hebben gehuld, weet ik niet. De manier waarop het uiteindelijk werd aangepakt, was moeilijk. Een team als Alpine zag nu beide wagens nog in een hoop schroot veranderen. Dat kost veel geld." Dat de wedstrijdleiding heel snel een keuze moest maken over wat te doen, hielp volgens Glock niet mee. "De wedstrijdleiding moest deze beslissing snel nemen, maar achteraf moet men zich afvragen of het de juiste was. In het algemeen had het minder verwarrend kunnen verlopen als de race achter de safety car was geëindigd. Dan was er misschien wel boegeroep geweest van de fans op de tribune omdat ze graag een spannende finish hadden gezien. Hoe je het ook doet, je doet het nooit voor iedereen goed. Maar het was beter was geweest als de race achter de safety car was gefinisht."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden