In de Formule 1 en de autosport an sich wordt continu onderzoek gedaan naar hoe de sport nóg veiliger kan worden gemaakt. Het dodelijke ongeval van Formule 2-coureur Anthoine Hubert op Spa-Francorchamps werd samen met nog 27 andere heftige crashes aangegrepen om uit te zoeken hoe men de auto's en de circuits nog veiliger kan maken. De FIA heeft na dat onderzoek enkele maatregelen aangekondigd. Zo zal er gekeken gaan worden hoe in het geval van een crash de brokstukken en fragmenten zo dicht mogelijk bij de auto gehouden kunnen worden. In het geval van grote onderdelen wordt daarbij gekeken of men die kan zekeren met extra kabels. In het geval van kleinere carbonfragmenten wordt onderzocht of met een andere samenstelling van het materiaal het fragmenteren ervan kan worden gereduceerd. De speciaal ontworpen crash-structuren worden opnieuw onder de de loep genomen. Die moeten bij een impact van voren, van achteren, of van opzij, nog meer energie kunnen absorberen. Er wordt tevens gezocht naar manieren om voorvleugels in het geval van crashes of rondvliegend puin gecontroleerder te laten breken, waardoor niet gelijk de hele voorvleugel verdwijnt. In een poging de auto zo 'heel' mogelijk een crash te laten doorstaan, wordt tevens gekeken naar nieuwe manieren om de headrest (de schuimrubberen ring om de helm van de coureurs) aan de auto te bevestigen, om er zeker van te zijn dat die op zijn plaats blijft zitten in het geval van een impact. Om andere F1-coureurs te waarschuwen voor dreigend gevaar in het geval van een crash, wil men het regenlicht aan de achterkant van de auto's voorzien van meerdere kleuren. Zo kan het licht tevens fungeren als een mobiele gele of rode vlag. Een meer duurzamere oplossing moet worden gevonden in het sneller doorvoeren van geautomatiseerde systemen, zoals geautomatiseerde, digitale gele vlaggen. Op den duur kan men er zelfs voor kiezen om de snelheid van de auto's op afstand te beperken.
Meest gelezen