Net als de Verenigde Staten kiest de FIA om de vier jaar haar president; in de Verenigde Staten mag de hoogste functionaris echter maar twee termijnen aan de top zitten, al dan niet na elkaar, terwijl dit voor het bestuursorgaan van de FIA drie termijnen zijn, op voorwaarde dat de zittende president op het moment van de laatste verkiezing jonger is dan 75 jaar. Tijdens de Grote Depressie van de jaren dertig moest de wetgeving in de VS op grote schaal worden aangepast om de financiële crisis het hoofd te bieden, en daarom vroeg de nieuwe president van de VS, Franklin D. Roosevelt, om '100 dagen' waarin hij de balans van het land zou opmaken. De voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem - verkozen op 17 december 2021 - heeft een gelijkaardig concept aangenomen na Jean Todt te hebben vervangen, en die periode is gisteren, op woensdag 30 maart, afgelopen. De Arabier en zijn mannen hebben intern het 'FIA 100 dagen'-rapport verspreid. Het document is onderverdeeld in vijf segmenten, met een samenvatting van de bevindingen binnen elk segment. Onder ' Team en Management ' stelt het rapport 'er vertrouwen in te hebben dat we goede mensen met uitgesproken talenten hebben... om de sport een duurzame en briljante toekomst te bieden', om vervolgens vast te stellen dat 'de strategie om zoveel mogelijk activiteiten te doen, ongeacht de prijs, financieel niet houdbaar is zonder een langetermijnvisie'. Het is duidelijk dat sommige van de verkeersveiligheidsinitiatieven van de FIA, zoals bijvoorbeeld de campagne rond de 'goedkope helm', op de schopstoel zitten. Daarnaast kunnen sommige kampioenschappen worden gedegradeerd, terwijl aspirant-nieuwe kampioenschappen geweigerd kunnen worden. In het financiële overzicht staat dat 'na zeven jaar van sterke achteruitgang de exploitatieverliezen van de FIA in 2021 zijn opgelopen tot meer dan 25 miljoen euro en dat de goedgekeurde begroting voor 2022 zal resulteren in nog eens 23 miljoen euro verlies'. In een sneer naar Ben Sulayems voorganger Jean Todt stelt het rapport dat de situatie niet houdbaar is en dat 'er pittige beslissingen moeten worden genomen over de manier waarop de organisatie is gestructureerd en werkt'.
FIA uit haar voegen gebarsten
Onder Todts twaalfjarige voorzitterschap groeide het aantal personeelsleden van de FIA tussen december 2009 en 2022 van 90 naar 222 leden (met 21 nationaliteiten), waarbij alleen al de sportafdeling in omvang verdrievoudigde (van 45 naar 122) en de administratie van 38 naar 83 leden groeide. Het is duidelijk dat er koppen zullen rollen - geen gemakkelijke opgave volgens de Franse arbeidswetgeving. In het verslag staat onder Juridische aansprakelijkheid dat de FIA wordt geconfronteerd met 'een aantal juridische claims' en dat het bestuursorgaan 'zal zorgen voor een goede bescherming van de FIA en diens financiën'. Een van deze vorderingen is de vermeende inbreuk op de intellectuele eigendom door uitvinder Jens Nygaard, die beweert patent te hebben op de halo en het aeroscreen (zoals gebruikt in IndyCar). De Noor heeft een zaak aangespannen bij het United States District Court in Waco, Texas, waarbij hij alle teams, de FIA en het Formula One Management - en op een bepaald moment Lewis Hamilton - heeft genoemd. In Saudi-Arabië uitten sommige teams hun bezorgdheid over racen in Miami, uit vrees dat hun goederen in beslag zouden kunnen worden genomen indien Nygaard voor die tijd een vonnis zou verkrijgen. Een van de verkiezingsbeloften van Ben Sulayem was het aantrekken van een CEO om toezicht te houden op de wereldwijde zakelijke activiteiten van de FIA, en een andere was een reorganisatie van de managementstructuur van de FIA. Volgens het verslag zal dit laatste in mei voltooid zijn, terwijl 'zo spoedig mogelijk' een fulltime-CEO zal worden benoemd. In de rest van het verslag worden de belangrijkste initiatieven voor de toekomst geschetst, waaronder het rapport over Abu Dhabi en de VAR voor de Formule 1, de oprichting van de FIA-universiteit en humanitaire programma's om gevluchte Oekraïners te helpen. Het rapport besluit te zeggen dat 'na de eerste 100 dagen men er alle vertrouwen in heeft - [met de steun van de aandeelhouders] - de voornemens te kunnen waarmaken en de FIA tegen eind 2023 weer winstgevend te kunnen maken'. Er wordt niet bij gezegd dat deze overkoepelende doelstelling inhoudt dat er minstens 2 miljoen euro per maand moet worden bespaard - een enorm bedrag in deze moeilijke tijden - of dat de F1 anders met nog krappere budgetlimieten moet werken. Dat gezegd hebbende, Roosevelt wist ook niet alle beloften na te komen...
Meest gelezen