Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA-president spreekt zich fel uit tegen kritiek over 'hebberigheid'

Terwijl de Formule 1-teams elkaar konden vinden in het verhogen van het aantal sprintraces, stemde de FIA tegen om de keuze goed te evalueren. Mohammed Ben Sulayem spreekt tegen dat het veiligheidsorgaan handelt uit hebberigheid.

Start sprintrace Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Het aantal sprintraces in de Formule 1 moet volgend jaar, volgens de plannen, van drie naar zes stuks gaan. De FIA stemde echter nog tegen het verhogen van de sprintraces en wil eerst de (financiële) impact op het mondiale veiligheidsorgaan te bekijken. Er werd al snel gesproken over 'hebberigheid' bij de FIA.

Mohammed Ben Sulayem spreekt dit tegen. Volgens de huidige FIA-president moet er eerst geëvalueerd worden wat de gevolgen zijn voor de 'situatie op locatie en het personeel', alvorens er groen licht wordt gegeven voor zes sprintraces in 2023. 'Hebberigheid' is volgens hem onzin.

"Ik heb niet gevraagd voor meer geld", zegt hij in gesprek met Daily Mail. "Maar als ik dat gewild had, dan had ik het op de juiste manier gebruikt, zodat er op een juiste manier geïnvesteerd wordt in de regels van de sport."

"We zeggen dat Formule 1 het absolute toppunt van de autosport is, en dat is het, dus moeten we bij de FIA de middelen hebben om de technische en financiële kant van een miljardensport te handhaven."

Ben Sulayem: 'Dan gebeurt er weer zo'n incident, en dan wat?'

De stem tegen het verhogen van het aantal sprintraces is volgens Ben Sulayem geen definitieve 'nee'. "Ik zeg niet dat het (idee) verkeerd is. Ik zeg dat er tijd is om de beslissing te maken. Het is voor 2023, niet voor dit seizoen. We hebben geen haast." Volgens de FIA-president doet het veiligheidsorgaan niets verkeerd door gebruik te maken van de stem tegen.

"Wij hebben wat men noemt een democratie: de Formule 1 heeft een stem, de teams hebben een stem en ik heb een stem. Als je dan zegt dat ik mij niet van een stemming kan onthouden of de tijd kan nemen om de voorstellen te bekijken, dan staan ze mij de vrijheid van democratie niet toe."

Ben Sulayem maakt een vergelijking met de titelbeslisser van vorig seizoen in Abu Dhabi. "Ik wil zien of mijn team, aanwezig op het circuit, de extra werklast kan absorberen", vervolgt hij. "Na Abu Dhabi zei men dat we het een en ander moeten veranderen. Ik snap dus niet waarom de FIA ineens gevraagd wordt om nog meer te doen."

"Er gebeurt in de toekomst weer iets, bijvoorbeeld met een safety car, en dan wat? We moeten overal naar kijken en een weloverwogen keuze maken. Laat ons ons werk uitvoeren. We gaan het oplossen."

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

0 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt