Afgelopen jaar kwam de FIA voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Canada met een 'technical directive', of TD in het kort. Daarin staan verduidelijkingen of aanvullingen op bestaande technische reglementen. Deze waren vooral gericht op de vloer van de F1-bolides. Vanwege overmatig porpoising kwam de FIA met regels om ervoor te zorgen dat het gestuiter geen onveilige situaties voor de coureurs opleverde. En kwam een soort meetsysteem en als de teams een bepaalde stuiterwaarde overschreden, dan moesten ze hun auto hoger afstellen om het stuiteren te verminderen. Er is echter geen enkele keer ingegrepen sinds die regel werd ingevoerd.
Mercedes in shock
In een aangepaste versie van de TD werd er enkele weken later ook een passage opgenomen over de plank onder de vloer van de F1-bolides. Die passage verduidelijkte hoe flexibel de vloerplank mocht zijn, wat deed vermoeden dat er misschien teams waren die daar van hadden geprofiteerd. De desbetreffende teams zouden hun vloer zo hebben ontwikkeld dat deze de regels niet overtrad op de plekken waar de FIA de flexibiliteit van de vloeren mat, maar daaromheen zou de vloer wel flexibeler zijn geweest dan toegestaan. Mercedes was er heilig van overtuigd dat het ging om haar twee concurrenten. Naar eigen zeggen was teambaas Toto Wolff afgelopen zomer 'in shock' toen hij er over hoorde. "Het interessante aan deze Technical Directive is de bewoording over de (flexibiliteit van de) vloer. Sommige teams zijn daar volgens mij iets te ver mee gegaan", zo riep hij destijds. "Niemand had een idee dat dit een ding was tot de FIA hier mee kwam tijdens de laatste technische vergadering. Wat in de regels staat en wat de intentie ervan is, is heel duidelijk. Er is geen argument waarom een bepaald onderdeel flexibeler kan zijn dan in de regels is voorgeschreven. Het is een beetje een verrassing. Meer een shock eigenlijk", aldus Toto in juli.
Mercedes profiteert
Mercedes wees destijds zonder de teams bij naam te noemen naar Red Bull en Ferrari. Volgens Trackside Engineering Director Andrew Shovlin zou Mercedes door de verscherpte regels terrein gaan winnen' op de concurrentie', waarmee hij ongetwijfeld op de twee grote concurrenten doelde. "Toen dit aan het licht kwam, realiseerden we ons dat er mogelijkheden waren die we misschien niet hebben gebruikt of waar we niet van hebben geprofiteerd. De nieuwe regels zullen dus geen effect hebben op ons, maar de kans is groot dat het onze concurrenten raakt. Daardoor kunnen we weer dichterbij hen komen."
Nieuwe 2023-regels
Er werden door middel van de TD dus al andere test ingevoerd tijdens het afgelopen seizoen, maar nu de laatste versie van de technische reglementen zijn ingevoerd, zijn de regels weer wat verder aangescherpt. Er zijn meerdere nieuwe punten aangewezen op de vloer waarop de flexibiliteit door de FIA zal worden getest. Deze mag niet meer dan 8 millimeter zijn. De regels staan het de FIA nu bovendien toe om op andere punten op de vloer de flexibiliteit te meten als men vermoedt dat een vloer speciaal is ontworpen om op de punten waar gemeten wordt minder flexibel te zijn dan op andere plekken. Met behulp van laserscans zal de flexibiliteit worden gemeten. Overigens leek Red Bull afgelopen seizoen niet gehinderd te worden door de invoering van de TD, die tijdens het Grand Prix-weekend in België van kracht werd. Wel is Mercedes het laatste half jaar sterker geworden, maar het is onmogelijk om te weten te komen wat de invloed van de TD is geweest.
Meest gelezen