Nadat Valtteri Bottas alweer zijn zesde verbrandingsmotor in gebruik nam in de Verenigde Staten werden er vraagtekens gezet achter de straf van vijf plaatsen die de Mercedes-coureur kreeg. Volgens sommige F1-prominenten is het een relatief 'goedkope' straf, omdat topteams de vijf plaatsen goed kunnen maken met bijvoorbeeld een betrouwbaardere en sterkere verbrandingsmotor. In Austin werd door onder meer RacingNews365 gevraagd naar de gridstraffen bij een motorwissel. Zijn de straffen niet te laag? Michael Masi vindt in ieder geval van niet. "Een motorwissel ligt aan de afweging die het team moet maken wat betreft de betrouwbaarheid van een onderdeel. Ze spelen strategisch (met de straffen, red.), maar dat is een keuze die bij elk team gemaakt moet worden." De wedstrijdleider benadrukt dat elk team getekend heeft voor de reglementen en dat de regels voor iedereen gelijk zijn. "Ik kan me herinneren dat het vroegere strafsysteem er soms voor zorgde dat coureurs een gridstraf van 60 plaatsen kregen. We moeten niet vergeten dat de huidige regels omtrent de krachtbron al een paar jaren consistent zijn." "Bovendien zijn deze regels gemaakt met alle teams, de FIA en de Formule 1", aldus de voorman van de FIA. "Het is niet zomaar iets, het is zo tot stand gekomen. De regels zijn collectief gemaakt en iedereen heeft er mee ingestemd voordat het werd geïmplementeerd in de sport."
Meest gelezen