Voor Red Bull breekt een interessant tijdperk aan. Vanaf 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 op de schop en verschijnt het team van Max Verstappen met een eigen motor op de grid. In de ontwikkeling werkt Red Bull samen met Ford, dat het team helpt met de bouw van elektrische onderdelen. Otmar Szafnauer, voormalig teambaas van Alpine en Force India, werkte tussen 1986 en 1998 als Programmes Manager voor Ford en voorspelt dat de samenwerking een succes gaat worden.
"Ford is een enorm en zeer capabel bedrijf", vertelt Szafnauer tegenover Planet F1. "Ze doen al heel lang mee in de racerij, ook in de Formule 1. Ze hadden hun eigen team, waren motorleverancier en waren een tijdje eigenaar van Cosworth. Ford gaat ver terug en racet nog steeds in Noord-Amerika. Red Bull krijgt er dus een zeer competente partner bij. Wat ik geleerd heb toen ik Ford in 1998 verliet, is dat de dingen die bij Ford werkten ook in de Formule 1 zouden werken. Maar er bestaan andere zaken die goed zouden werken bij Ford en die niet goed zouden werken in de Formule 1. Integendeel, het zou ze afremmen. Je moet van beide kanten de ervaring hebben om te zeggen: 'ja, dat is nuttig' en 'nee, dat werkt niet'. Als je dat met elkaar mengt, kan je in de problemen komen. Zo niet, dan wordt het geweldig."
Dat betekent niet dat alles van een leien dakje verliep bij Ford. In 2001 verscheen het merk met Jaguar aan de start, maar volgden er vijf middelmatige seizoenen. Daarna nam Red Bull het team over. Szafnauer denkt dat Ford de lessen mee kan nemen naar 2026. "Zeker, zolang die mensen er nog zijn. Je moet het overbrengen op de volgende generatie. Ik zal je een voorbeeld geven van toen ik bij Ford werkte. Ik weet dat andere autobedrijven dit ook doen. In autoprogramma's moesten we zogenaamde gateways doorlopen. Dat waren simpelweg momenten waarop je een lijst moest hebben van doelen die je moest bereiken. Je vergeleek wat je daadwerkelijk had bereikt met wat je moest doen. Dus stel dat een autoprogramma 36 maanden duurde, dan had je waarschijnlijk 12 gateways die je moest doorlopen."
Volgens Szafnauer wordt die Ford-methode nu in de Formule 1 toegepast. "Omdat het werkt. In 2023 begon je bijvoorbeeld na te denken over hoe de auto van 2026 eruit zou zien. Dan heb je één gateway en kan je je afvragen of je drie aerodynamici hebt die zich over 2026 bekommeren. Heb je iemand die aan de regels werkt, de regels begrijpt en met de FIA samenwerkt? Ja, die heb ik. Wat betreft de krachtbron, heb je genoeg mensen zodat je competitief kunt zijn? Je hebt een checklist en dat werkt omdat het je dwingt om te doen wat je gepland had op weg naar succes. Er zijn dus een aantal werkende zaken die van grote autobedrijven naar de Formule 1 zijn overgewaaid. Aan de andere kant kan je je niet te veel laten drijven door het proces, want dat vertraagt de ontwikkeling alleen maar."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!