In 2019 kondigde de Formule 1 het ambitieuze plan aan om vanaf 2030 volledig klimaatneutraal te opereren. Inmiddels zijn we drie jaar verder. Tijd voor de Formule 1 om de voortgang op dat gebied onder de aandacht te brengen en om de groene doelstellingen actief te gaan promoten. Maar wat was concreet het plan? De Formule 1 als geheel moest de uitstoot van CO2 terug gaan dringen, tot het punt waarop in 2030 alles klimaatneutraal moet gebeuren, zowel activiteiten op de baan als naast de baan. Belangrijk daarin was en is het ontwikkelen van 100% duurzame brandstof, een brandstof die als zodanig ook geschikt moet gaan worden voor productieauto's van over de hele wereld. Maar de Formule 1 heeft de voorbije drie jaar nog veel meer gedaan en bereikt richting dat ultieme doel voor 2030. Een overzicht zoals beschreven in het persbericht: In de voorbije drie jaar hebben we meer op afstand te regulieren uitzendmiddelen toegepast, waardoor we de totale vracht hebben weten terug te dringen Hebben we onze vrachtcontainers opnieuw ontworpen, zodat ze verscheept kunnen worden met efficiëntere vliegtuigen Zijn we volledig overgestapt op duurzame energie voor onze eigen kantoren Hebben we in 2021 op Silverstone de eerste CO2-neutrale uitzending gemaakt met als doel dat in 2022 opnieuw te doen met inachtneming van de geleerde lessen voor toekomstige races Hebben we de hoogst haalbare duurzaamheidsonderscheiding van de FIA ontvangen Hebben we richtlijnen uitgezet bij al onze promotors om hen te helpen een volledig klimaatneutraal evenement op te zetten
Wat volgt nog?
Er is dus al heel veel gedaan, maar er zitten nog veel meer acties aan te komen. Ook deze heeft de Formule 1 uiteengezet: De Formule 1 onderneemt actie om races per regio te clusteren om zo reis- en vrachtlogistiek te verbeteren, een proces dat de komende jaren voortgezet zal worden Er wordt onderzocht hoe ook de F1-fans zo klimaatneutraal kunnen afreizen naar Formule 1-evenementen Er wordt samengewerkt met de Formule 2 en de Formule 3 om duurzame brandstof in de praktijk en op tempo te testen De activiteiten worden uitvoerig gedeeld met de F1-community om het voor de Formule 1 belangrijke thema onder de aandacht te blijven brengen Er zal blijven worden ingezet op het zoeken naar duurzamere oplossingen voor logistieke vraagstukken en het reizen via de lucht, het water of de weg De activiteiten worden uitvoerig geëvalueerd en gemeten aan de steeds evoluerende hoge standaarden voor CO2-reductie Vanaf aankomende Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië zal de campagne zeer nadrukkelijk zichtbaar zijn op het circuit. De 'Net Zero 2030'-logo's (zie hierboven) zullen prominent aanwezig zijn in de paddocks en pitstraten.
3wDbzaaJz6M
Commentaar Dieter Rencken
Dat de Formule 1 voor enorme uitdagingen staat, is duidelijk: terwijl de autowereld onverbiddelijk in de richting van elektrificatie evolueert, blijft de top van de autosport vasthouden aan de interne verbrandingsmotor, zij het aangevuld met complexe hybride systemen. Momenteel leveren deze ongeveer 15% van het totale vermogen (160pk van ongeveer 1000pk); vanaf 2026 zal de verdeling naar verwachting 50/50 zijn voor hetzelfde totaalvermogen. De Europese regeringen werken nu al aan een totaal verbod op verbrandingsmotoren per 2035; andere regio's zullen naar verwachting dit voorbeeld volgen of strenge belastingen op auto's met fossiele brandstoffen heffen. Op het eerste gezicht zou een dergelijk verbod of dergelijke wetgeving de doodsteek kunnen betekenen voor de F1 met verbrandingsmotor en/of ertoe kunnen leiden dat de topcategorie wordt overschaduwd door de Formule E. Er is echter een alternatieve toekomst voor de F1: als laboratorium voor koolstofvrije brandstofvervangers in samenwerking met het Formula One Fuel Advisory Panel (FOFAP) - bestaande uit alle grote oliemaatschappijen en niet enkel bestaande teampartners. Zogenaamde 'drop-in' brandstoffen moeten uiteindelijk in staat zijn om de twee miljard verbrandingsmotoren die momenteel in gebruik zijn op de wegen van de wereld met geen (of weinig) wijzigingen aan te drijven. Denk eens aan het doemscenario: Waar zouden miljarden afgedankte auto's worden gedumpt als ze met één pennenstreek van een politicus werden verboden? Grote delen van de wereld beschikken niet over de benodigde infrastructuur om een wereldwijde overschakeling op elektrificatie te ondersteunen en bepaalde toepassingen, zoals vrachtvervoer en luchtvaart, zijn ongeschikt voor batterij-energie. Bovendien zijn vloeistoffen gemakkelijker te vervoeren naar vele delen van de wereld dan elektriciteit. De belangrijkste uitdaging voor de olie-industrie is ervoor te zorgen dat bestaande en toekomstige motoren schoon en economisch werken via 'drop-in' koolstofvrije brandstoffen die wereldwijd in voldoende mate beschikbaar zijn en tegen een betaalbare prijs. De F2 en F3 zijn van plan om voor 2023 over te schakelen op 'meer dan 50% biobrandstof', en F1 volgt vanaf 2026. Om die doelstelling te bereiken en vervolgens te verdubbelen tegen 2030 is geen gemakkelijke taak, maar hier staan F1 en FOFAP voor verschillende opties, die allemaal uiterst relevant zijn in de bredere wereld: bio- en/of synthetische brandstoffen of zelfs een techniek waarbij koolstof uit de atmosfeer wordt gehaald en omgezet. De innovatieve aard van de Formule 1 betekent dat de sport het best gepositioneerd is is om niet alleen als mobiel laboratorium te fungeren, maar ook als een zeer zichtbaar en verantwoord wereldwijd marketingplatform. Deze emissievrije brandstoffen zouden ook worden gebruikt in vliegtuigen waarmee de auto's en uitrusting over de hele wereld worden vervoerd, waardoor de CO2-voetafdruk van de sport nog verder wordt verkleind. F1-engineers gedijen op het omzetten van uitdagingen in kansen, en dit zou hun beste kans tot nu toe zijn.
Meest gelezen