Hybrides werden door veel automotive-kenners gezien als de main stream aandrijflijn van de toekomst, maar dat is met het besluit van de Britse regering niet langer het geval. Zoals bekend wordt de huidige generatie Formule 1-wagens aangedreven door 1,6 liter V6-brandstofmotoren die zijn gekoppeld aan elektromotoren. Hybrides dus, die door F1-baas Chase Carey worden omschreven als de efficiëntste krachtbronnen ter wereld. Het besluit van de Britse regering behelst weliswaar geen verbod op hybride aandrijflijnen in de Formule 1, maar de autofabrikanten die nu in de sport actief zijn – Ferrari, Mercedes-Benz, Renault, Honda en Alfa Romeo – kunnen vanaf 2035 in het Verenigd Koninkrijk alleen nog maar elektrische auto’s of waterstofvoertuigen verkopen. De Britse ban op benzine-, diesel- en hybride voertuigen kan er toe leiden dat de autofabrikanten zich uit de sport terugtrekken, concludeert Forbes in een analyse. "Zij geven jaarlijks bijna 1 miljard dollar uit aan hun F1-motoren en ze doen dit om twee redenen. Ten eerste voor promotionele doeleinden, ze willen de verkopen van hun auto’s stimuleren, en ten tweede om innovaties uit de racerij te vertalen naar hun straatauto’s." Het VK staat niet alleen in haar ban. Frankrijk verbiedt per 2040 de verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen en Noorwegen streeft zelfs naar 2025. Nederland heeft 2030 als datum gesteld. Inmiddels heeft de Formule 1 aangekondigd vanaf 2030 klimaatneutraal te opereren, door het gebruik van groene stroom, schonere brandstoffen en efficiëntere logistiek. Wat dit alles betekent voor de huidige generatie F1-motoren is nog ongewis. F1-baas Ross Brawn sluit op voorhand niet uit dat de Formule 1 op de langere termijn elektrisch wordt. “Als er over vijf jaar of tien jaar de wens is een ander type krachtbron in de Formule 1 te hebben, zullen we het doen. Niets houdt ons in de toekomst tegen om elektrische Formule 1-auto's te hebben."
Meest gelezen