Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 op Zandvoort haalbaar, maar wat kost het en wie gaat het betalen?

Niets staat een terugkeer van de Formule 1 op Zandvoort in de weg. Dat was de algehele strekking die veel media aan het haalbaarheidsonderzoek over de GP van Nederland gaven. De grote vraag is en blijft: 'Is het wel zo realistisch?'

Laten we beginnen met het hosanna verhaal. Er zijn geen onoverkomelijke technische, organisatorische of logistieke knelpunten die een terugkeer van de F1 naar Zandvoort in de weg staan! Daarbij komt dat de GP van Nederland een positief effect heeft op de Gemeente Zandvoort, de regio en Nederland in zijn totaliteit. Jaarlijks levert een Grand Prix de gemeente 32 miljoen op, de regio 53 miljoen en Nederland 57 miljoen. Een snelle rekensom leert dat de opbrengsten liefst 142 miljoen euro bedragen! Per jaar! Het onderzoek verwacht daarnaast 250.000 toeschouwers in een raceweekend. De exposure voor Nederland zou aanzienlijk zijn aangezien 250 miljoen mensen wereldwijd de race kijken.

Dan komen we bij de minder belichte kant: De kosten voor het organiseren van een Grand Prix en alles wat erbij komt kijken. Om een Grade 1 licentie van de FIA te verkrijgen is een eenmalige investering van minimaal 10 miljoen nodig. De fee voor het organiseren van een Grand Prix wordt geschat op ongeveer 20 miljoen per jaar. Daar houdt het financiële plaatje voorlopig dan ook op en dit is nog slechts het topje van de ijsberg. Hoe positief het rapport ook is, er moet nog ontzettend veel werk verricht worden. Om met de deur in huis te vallen: alles kost geld. Miljoenen, tientallen miljoenen zijn er nodig en wie hoest dat op? Het is een gemiste kans dat dit niet uitgewerkt is. Het circuit moet op diverse plaatsen aangepast worden. Denk daarbij aan veiligheidsvoorzieningen, tribunes, uitloopstroken, grindbakken e.d. Daarnaast moet het pitcomplex van Zandvoort met de grond worden gelijk gemaakt om een prachtige grote pitstraat en pitboxen te realiseren. Om dit te realiseren moet er grond worden gekocht en moet een campingeigenaar uitgekocht worden. Los van de miljoenen die nodig zijn om dit te realiseren moet ook de 'groene brigade' overtuigd worden om in te stemmen met de verkoop van de grond en wijzigingen van het bestemmingsplan. Volgens het onderzoek is er logistiek gezien geen probleem om 250.000 toeschouwers te verwelkomen tijdens een GP-weekend. Menig bezoeker van Zandvoort kent de logistieke problemen op de toegangswegen naar het circuit bij evenementen die vele malen kleiner zijn. In logistiek zal ook geïnvesteerd moeten worden. Als je kijkt naar het rapport dan klopt het dat er niets een Formule 1 race op Zandvoort in de weg staat. In theorie. Maar in praktijk zijn er nog volop redenen waarom de kans op een GP op Zandvoort erg klein is. Van logistiek, politiek tot en met de keiharde knikkers die nodig zijn en last but not least: Liberty Media moet eerst eens interesse tonen in een Grand Prix op Zandvoort. Vooropgesteld, een Grand Prix in Nederland vinden we fantastisch, maar de kans daarop is wat ons betreft nog altijd gering. We zien het onderzoek dan ook meer als een 'wij van WC eend, adviseren WC eend verhaal'. In theorie is er van alles mogelijk, maar het draait nog altijd om de praktijk. We hopen wel dat alle initiatiefnemers voor een GP in Nederland, of ze nu gaan voor Assen, Rotterdam of Amsterdam, de krachten bundelen en voor een totaalplan gaan. Dan heeft een GP in Nederland kans van slagen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi