Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr

F1-stand

  • 1 HAM 25
  • 2 VER 18
  • 3 BOT 16
VT1 vr 16 apr
VT2 vr 16 apr
VT3 za 17 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2021

Formule 1 regels 2021

De Formule 1-regels veranderen in 2021 wederom op diverse vlakken. Van nieuwe technische wijzigingen, tot de veelbesproken budget cap. RacingNews365 praat jou bij over de belangrijkste wijzigingen voor dit F1-seizoen.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Minder wintertestdagen

In 2019 mochten de teams nog acht dagen proefdraaien, in 2020 werd dit al verlaagd naar 6 en in 2021 krijgen de teams slechts drie 'winter'testdagen tot hun beschikking. Winter zal het allerminst zijn, want de test wordt afgewerkt in het zonnige Bahrein. De voorgaande jaren streek het F1-circus traditiegetrouw neer in Barcelona.

Recordaantal F1-races

Liefst 23 Grands Prix staan er in 2021 op de Formule 1-kalender. De Grand Prix van Nederland en de Grand Prix van Saoedi-Arabië zijn 'nieuw' op de kalender vergeleken met de (originele) kalender van de afgelopen seizoenen. De Nederlandse Grand Prix is natuurlijk niet helemaal nieuw, aangezien deze in 1985 nog plaatsvond. De Dutch GP staat gepland op 5 september en de nieuwe race in Saoedi-Arabië op 5 december. Het seizoen wordt afgesloten in Abu Dhabi, op 12 december. De oorspronkelijke seizoensstart stond gepland voor 21 maart in Australië, maar is vanwege het coronavirus uitgesteld. Hierdoor vormt Bahrein de eerste race van het seizoen op 28 maart.

Het format van een raceweekend zal in 2021 ook veranderen. De trainingen op vrijdag, die voorheen beide negentig minuten in beslag namen, zijn ingekort tot zestig minuten.

De maximale tijd die een Grand Prix mag duren is verkort van vier naar drie uur. Onder normale omstandigheden duren veel races ongeveer anderhalf uur, maar mocht een race stilgelegd worden wegens noodweer of een zwaar ongeval dan wordt deze drie uur na de oorspronkelijke starttijd beëindigd.

De teams moeten hun fabrieken verplicht twee weken sluiten tijdens het seizoen. Deze sluiting wordt ingelast tussen de Hongaarse GP (1 augustus) en de Belgische GP (29 augustus).

			© Jan Lammers (links) samen met Formule 1-baas Chase Carey | Formula 1
	© Jan Lammers (links) samen met Formule 1-baas Chase Carey | Formula 1

Twee 'nieuwe' teams

De Formule 1 verwelkomt twee 'nieuwe' teams, althans twee nieuwe teamnamen. Renault heeft de rental omgedoopt tot Alpine F1. De roze bolides van Racing Point veranderen eveneens van naam en kleur - het team gaat vanaf heden door het leven als Aston Martin F1 Racing.

Veel rijderswiselingen

Voor de Formule 1-fans zal het in 2021 even wennen zijn, want het is lang geleden dat er zoveel coureurs van team wisselden én debutanten te verwelkomen waren.

De belangrijkste wijzigingen worden gevormd in de top en subtop. Carlos Sainz verhuisde naar Ferrari, om daar het stoeltje van Sebastian Vettel over te nemen. De Duitser verkaste naar Aston Martin, waar Sergio Perez plaats moest maken. Perez kende een sensationele overstap naar Red Bull Racing, waar hij teamgenoot van Max Verstappen wordt.

Daniel Ricciardo zien we bij McLaren terug en ervaren rot Fernando Alonso maakt zijn comeback bij Alpine F1, nadat hij twee jaar naast de zijlijn toekeek. In 2021 zijn er drie rookies te bewonderen in de F1: Yuki Tsunoda strijkt neer bij AlphaTauri, waar hij Daniil Kvyat vervangt. Zowel Romain Grosjean als Kevin Magnussen keren in 2021 niet meer terug bij Haas F1, zij worden vervangen door het duo Mick Schumacher en Nikita Mazepin, dat de overstap maakt van de Formule 2 naar de koningsklasse.

Tot slot zien we ook één verandering op het gebied van motorleveranciers. McLaren heeft Renault namelijk ingeruild voor Mercedes-motoren.

Check het overzicht hieronder. Daaronder gaat het artikel verder.

F1-coureurs, -teams en -motorleveranciers 2021

Team Coureur Motor
Mercedes Valtteri Bottas Mercedes
Lewis Hamilton Mercedes
Red Bull Max Verstappen Honda
Sergio Perez * Honda
McLaren Daniel Ricciardo * Mercedes *
Lando Norris Mercedes *
Aston Martin Sebastian Vettel * Mercedes
Lance Stroll Mercedes
Alpine Fernando Alonso * Renault
Esteban Ocon Renault
Ferrari Charles Leclerc Ferrari
Carlos Sainz * Ferrari
AlphaTauri Pierre Gasly Honda
Yuki Tsunoda (R) Honda
Alfa Romeo Kimi Raikkonen Ferrari
Antonio Giovinazzi Ferrari
Haas Mick Schumacher (R) Ferrari
Nikita Mazepin (R) Ferrari
Williams George Russell Mercedes
Nicholas Latifi Mercedes

Het budgetplafond

De nieuwe, technische regels zijn wegens de coronacrisis vooruitgeschoven naar 2022, maar de roep om financiële regels werd door diezelfde crisis alleen maar luider. Daarom zal dit jaar het budgetplafond zijn intrede doen in de Formule 1. Het speelveld moet hierdoor in de toekomst dichterbij elkaar komen worden en de kleinere teams moeten ook kans maken op aansprekende resultaten .

In 2021 zal het budgetplafond uitkomen op 145 miljoen dollar bij 21 verreden races. Voor iedere extra race die verreden wordt krijgen de teams 1,2 miljoen dollar meer en minder races betekent dat het budget verlaagd wordt met 1,2 miljoen minder per race. De komende jaren worden de financiële teugels harder aangetrokken. In 2022 wordt het maximum budget verlaagd naar 140 miljoen dollar, gevolgd door 135 miljoen dollar in 2023.

Een aantal kostenposten vallen buiten dit budgetplafond, waaronder de salarissen van de coureurs en de drie bestbetaalde personeelsleden en marketingkosten.

Minder tijd in de windtunnel

Vanaf 2021 kunnen de beste teams minder tijd in de windtunnel doorbrengen in vergelijking tot de slechtste teams. Dit moet de kleinere teams de kans geven om zich beter door te ontwikkelen en op deze manier moeten de onderlinge verschillen kleiner worden.

De nummer vijf in de eindstand van 2020, Renault, wordt als 'basisteam' gepakt en mag honderd procent van de hoeveelheid uren die als standaard worden gezien doorbrengen in de windtunnel. De nummer vier mag 97.5% van die hoeveelheid spenderen in de windtunnel, gevolgd door 95% voor de nummer drie. Nummer één Mercedes mag tot slot 90% van de hoeveelheid uren doorbrengen in de windtunnel.

De andere kant op neemt de windtunnel tijd met 2,5% toe per. Williams mag als nummer laatst namelijk 112,5% van de basistijd doorbrengen in de windtunnel.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Technische wijzigingen

De grootste verandering op technisch gebied is dit jaar de nieuwe vloer. Het downforce niveau liep de laatste jaren steeds verder op, omdat de teams hun wagens verder door- en door bleven ontwikkelen. Terwijl de Pirelli-banden nauwelijks veranderden. Hierdoor nam de druk op het rubber door de toenemende downforce steeds verder op. Het leidde dit jaar tot verschillende penibele bandensituaties, met klapbanden tijdens diverse races.

Om deze reden werd ingegrepen door de afmetingen van de vloer te wijzigen. Deze wordt smaller richting de achterwielen en tevens zijn de diagonale en verticale opstaande aerodynamische vinnen voor de achterwielen verboden. Tevens zijn er kleine wijzigingen doorgevoerd aan de diffuser van de auto, wat er eveneens op is gericht om de downforce te verminderen.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

			© Formula 1
	© Formula 1

Mercedes-syteem DAS verboden

Het veelbesproken DAS-systeem van Mercedes is in 2021 verboden. Met dit systeem konden de coureurs de stand van de voorwielen tijdens het rijden aanpassen, door aan het stuurwiel te trekken.

De coureurs krijgen de beschikking over nieuw rubber van Pirelli, dat nieuwe compounds ontwikkeld heeft die beter bestand moeten zijn tegen de toenemende downforcelevels. De banden zijn robuuster en moeten een langere levensduur hebben.

Tot slot heeft de FIA regels ingevoerd die moeten voorkomen dat Formule 1-teams gehele ontwikkelingsfilosofieën kopiëren van concurrerende teams, zoals Racing Point afgelopen jaar deed met hun Racing Point RP20. Deze wagen was namelijk grotendeels geïnspireerd door de Mercedes W10 waar het team in 2019 kampioen mee werd.

3 reacties

    x
    Brundle: "Mercedes probeert iedereen af te leiden van de echte problemen"