Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Grand Prix van Nederland presenteert definitieve plannen

De Nederlandse Grand Prix brengt hele grote logistieke uitdagingen met zich mee. De organisatie heeft echter kosten noch moeite gespaard om alles in juiste banen te leiden tijdens het eerste GP-weekend in Zandvoort in 35 jaar tijd, zo blijkt uit het mobiliteitsplan van 75 pagina’s lang, dat RacingNews365 volledig heeft uit gepluisd.

In het definitieve mobiliteitsplan voor de Grand Prix van Nederland zijn alle maatregelen opgenomen die noodzakelijk zijn voor een goede afwikkeling van alle verkeersstromen in en om Zandvoort tijdens het raceweekend aanstaande mei. Het plan gaat uit van ruim 100.000 bezoekers per Grand Prix-dag. Het plan richt zich op enkele speerpunten, te beginnen met het garanderen van de veiligheid, door bijvoorbeeld de bezoekers zo veel mogelijk te spreiden. Ook op duurzame vervoerwijzen, zoals openbaar vervoer en langzaam verkeer (fiets, te voet) en georganiseerd groepsvervoer. Ook met slecht weer, treinverstoringen en andere doemscenario’s is rekening gehouden. De in- en uitstroom van de supportersschare wordt zoveel mogelijk verspreid over een GP-dag heen. Om dit te bewerkstelligen zullen er bijvoorbeeld veel randevenementen plaatsvinden, zoals festivals. Op die manier zal niet iedereen op hetzelfde moment arriveren of weggaan, hoopt de organisatie. De organisatie benadrukt in het mobiliteitsplan dat het onmogelijk is om te voorkomen dat bezoekers vertragingen op zullen lopen op weg naar Zandvoort, maar het plan is erop gericht om langere reis- en wachttijden te minimaliseren. 30 minuten vertraging op weg naar het circuit acht de organisatie acceptabel. Ook de overlast voor de inwoners wordt door de organisatie zoveel mogelijk binnen de perken gehouden. In dit geval geeft de organisatie eveneens toe dat het niet in zijn geheel te voorkomen valt, maar minimaliseren het einddoel is van het plan. Bovendien wordt alles tijdens de eerste Nederlandse GP sinds 35 jaar goed gemonitord, zodat er geleerd kan worden van deze editie. Dan kan alles de komende jaren nog verder worden geperfectioneerd. Na een inventarisatie van de organisatie komt naar voren dat er ruim 13.000 overnachtingsplekken zijn in de buurt van Zandvoort bij hotels, campings en vakantieparken, die allemaal zijn volgeboekt. Ook komt er een extra tijdelijke camping, die 4500 Formule 1-fans kan verwelkomen. Op de camping staat overigens alles al gereed voor de fans; ze hoeven niks op te zetten. Tekst gaat verder onder de foto's .

Zoveel mogelijk supporters zullen worden gestimuleerd om op loop- of fietsafstand van het circuit te overnachten, zodat de toegangswegen richting het circuit tijdens het Grand Prix-weekend zoveel mogelijk worden ontzien. Voor mensen die op de fiets naar het circuit komen zijn er zogeheten P&B’s: Park and Bikes, die op ongeveer 15 kilometer van het circuit gelegen zijn. Daar kunnen bezoekers hun auto parkeren en verder gaan op hun fiets. Bovendien heeft de organisatie gezorgd voor mechanische assistentie en een lekke bandenservice op weg naar de fietsenstallingen in de buurt van het circuit. In totaal zullen er 40.500 plaatsen zijn voor fietsen verdeeld over 8 verschillende fietsenstallingen in alle windrichtingen rondom het circuit. Het parkeren van de fietsen is geheel gratis. Ook voor scooters zijn er overigens 3100 parkeerplaatsen in de buurt van het Circuit Zandvoort. De fietsenstallingen liggen niet direct naast het circuit: ook bezoekers die met de fiets komen zullen nog een stuk moeten lopen. De organisatie verwacht tijdens het Grand Prix-weekend dat er op de piekmomenten per uur twaalf treinen à 1000 bezoekers aan zullen komen in Zandvoort. In totaal verwacht de organisatie elke dag 50.000 bezoekers per trein, waarvan de eerste treinen om 06.00 uur zullen beginnen met rijden. Ook houdt de organisatie in de plannen rekening met zogeheten ‘gelukszoekers’: Formule 1-fans die zonder kaartje naar het circuit komen. Ook zijn er P&R’s: Park and rides. Daar kunnen bezoekers hun auto parkeren en vervolgens met pendelbussen richting het circuit. In totaal is er op de P&R’s een capaciteit van 11.000 auto’s of motoren per dag. Motoren worden overigens geweerd uit Zandvoort tijdens het Grand Prix-weekend, omdat dit volgens de organisatie de parkeerruimte ten goede komt. Tot slot is er ook rekening gehouden met mindervalide Formule 1-fans. Dichtbij het circuit kunnen mindervaliden parkeren op vertoon van hun mindervalide parkeerkaart in combinatie met een toegangsticket voor de race. Ook is er ruimte gemaakt voor het afzetten en ophalen voor mindervaliden die niet met eigen vervoer komen. Een flinke operatie, dus. Maar het heeft er alle schijn van dat er aan alle details is gedacht. Het Nederlandse Grand Prix-weekend, dat van 3 tot en met 5 mei plaats zal vinden in Zandvoort, moet en zal een daverend succes worden.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'