Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Grote McLaren-baas wil drastische veranderingen in Formule 1

Het budgetplafond, de nieuwe regels voor 2022, en nieuwe motoren per 2025: het zijn allemaal veranderingen die zeer recent zijn ingevoerd of in de komende jaren werkelijkheid zullen worden in de Formule 1. Toch moet er nog meer gebeuren, zo benadrukt McLaren-CEO Zak Brown in een open brief.

"Het afgelopen jaar werd het bestaan van de Formule 1 voor het eerst in haar bestaan ernstig bedreigd. De gevolgen van de pandemie zijn verregaand en ook de koningsklasse van de autosport was niet immuun voor deze consequenties", zo begint McLaren-CEO Zak Brown zijn open brief, waarin hij oproept voor meer veranderingen in de Formule 1. Het budgetplafond stond al op de planning voor 2021, maar werd verder verlaagd van 175 naar 145 miljoen dollar, omdat de coronacrisis zorgde voor verregaande financiële gevolgen. De nieuwe technische regels werden juist een jaar uitgesteld, zodat deze (financieel) ingrijpende veranderingen minder impact zouden hebben op de teams die het al lastig hadden. "Die hervormingen zijn slechts het begin", vervolgt Brawn. "We moeten verandering door blijven voeren, want dat zal ten goede komen van de toekomst van de sport. Wereldwijd heeft iedereen een nieuwe blik gekregen op zijn of haar normen en waarden en zagen we historische protesten tegen maatschappelijke onrechtvaardigheid. Tegelijkertijd deden de de donkere dagen tijdens de lockdown ons inzien welke impact we hebben op de wereld en dat we beter ons best moeten doen om de effecten van klimaatverandering te verminderen." Volgens Brown is de F1 de goede weg in geslagen en erkent de sport alle problemen die hij schetst, maar moet de verandering sneller teweeg worden gebracht. "De koningsklasse van de autosport moet een leidende rol spelen in een wereldwijde context. De kosten moeten omlaag, ons bereik moet worden vergroot en duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit moet vergroot worden. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat de sport transparanter en eerlijker wordt. De Amerikaan hamert in het vervolg van zijn brief door op duurzaamheid, het vergroten van de Formule 1-fanbase, het aanboren van nieuwe markten, het beperken van de hoeveelheid races en het uitbreiden van de testmogelijkheden. Tot slot vindt de CEO van McLaren dat de lijntjes tussen de verschillende teams aangepakt moeten worden, omdat deze ongezond zijn voor de sport. De onafhankelijkheid van de teams moet groter worden. "Het is niet goed voor de sport als twee of meerdere rivalen op een manier samen werken", zo doelt hij bijvoorbeeld op Aston Martin dat onderdelen inkoopt bij Mercedes, of Haas dat dat doet bij Ferrari. "Een van de fundamentele principes van de sport, in tegenstelling tot andere raceseries, is dat het een open competitie is tussen verschillende constructeurs. Ik wil niet dat het aantal teams wordt teruggebracht, maar het blijft een probleem dat er teams met elkaar geaffilieerd zijn, want dat bevordert een eerlijk speelveld niet. In de toekomst moeten er op dat gebied veranderingen worden doorgevoerd", benadrukt Brown. Volgens de McLaren-baas is de huidige balans namelijk ver te zoeken. "Op dit moment kunnen beslissingen over de toekomst van de sport tegen worden gehouden door een minderheid van de teams. De manier waarop sommige teams stemmen wordt bovendien beïnvloed, omdat ze meestemmen met het team waaraan ze geaffilieerd zijn." "Er zijn zelfs momenten geweest waarop een team instemde met iets dat hen zou schaden, alleen maar omdat hun grotere partner blij zou zijn met die beslissing. Dat is geen sport, dat is niet de fans op de eerste plaats zetten. Het is een situatie die aangepakt moet worden. McLaren roept daarom op per direct geheime stemmingen in te voeren bij alle vergaderingen van de F1-commissie (waar onder meer afgevaardigden van elk F1-team aanwezig zijn, waarin er (onder meer) gestemd wordt voor of tegen regelveranderingen, red.)." Volgens Brown moet die verandering zorgen voor betere beslissingen, die de sport en haar deelnemers ten goede moeten komen. De toekomst ziet er volgens de Amerikaan dus goed uit en de Formule 1 is de goede weg ingeslagen, maar toch moet er meer veranderen. Daarvoor moet er aangeklopt worden bij experts op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid en marketing, omdat de mensen in de racewereld volgens hem niet overal verstand van hebben. De sport zou volgens hem dan ook profiteren van een adviesraad, die bij kan dragen aan de groei van de sport. "De Formule 1 zal morgen sterker zijn als we vandaag actie ondernemen."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi