Dit jaar zag de Formule 1 een van de grootste veranderingen binnen de sport in decennia. Het oude concept van de bolides met complexe vleugeltjes en vuile luchtstromen werd verruild voor een auto waarbij het inhalen weer makkelijker moest worden. Een nieuw pakket aan technische reglementen werd ingevoerd, zodat de vuile luchtstromen drastisch werden verminderd. In plaats van downforce te genereren door alle vleugeltjes op de auto werd de switch gemaakt naar wagens met ground effect, waarbij via de vloer downforce wordt gegenereerd door een soort zuigende werking aan de onderkant van de auto. Hierdoor worden de luchtstromen achter een F1-bolide minder verstoord dan in de voorgaande jaren. De veranderingen waren allemaal onderdeel van een groter plan om de Formule 1 spectaculairder te maken. Minder vuile luchtstromen betekent dat je elkaar beter kan volgen en elkaar beter kunnen volgen resulteert - hopelijk - in meer inhaalacties. Met meer inhaalacties wordt het racen leuker, spannender en interessanter om naar te kijken. Ook moeten de nieuwe F1-bolides er voor zorgen dat het veld dichter bij elkaar komt te liggen. Jarenlange dominantie, zoals Mercedes de afgelopen jaren liet zien, moet worden voorkomen. Toch waren het Max Verstappen en Red Bull die in het eerste seizoen van de nieuwe reglementen domineerden. Moet het nieuwe pakket nog rijpen voordat we écht verschil gaan merken?
Harde cijfers: 30% meer inhaalacties
Wie naar de eindstand van 2022 kijkt, zal niet direct verwachten dat de nieuwe reglementen hun werk doen. Red Bull heeft 17 overwinningen op naam staan in 22 races, waarvan maar liefst vijftien zeges van Verstappen. De Nederlander domineerde het seizoen, vooral in de tweede helft van het jaar. Verstappen schaart zich in een rijtje met uitzonderlijk dominante seizoenen van F1-grootheden, zoals Michael Schumacher deed in 2004 (13 zeges in 18 races voor Ferrari) en Sebastian Vettel deed in 2013 (13 zeges in 19 races voor Red Bull). Toch hebben de nieuwe regels wel degelijk gedaan waar men op hoopte. Als we naar andere cijfers kijken, dan is direct verbetering te zien ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal inhaalacties is namelijk aanzienlijk gestegen. In 2021 waren dat er nog 599, maar afgelopen seizoen werden de fans getrakteerd op 785 inhaalacties. Een toename van 31 procent. Ook de manier waarop men kon inhalen viel op. Naast de meest gangbare vorm van inhalen (DRS gebruiken) durfden sommige coureurs wat creatiever te zijn. Vettel bijvoorbeeld, die op COTA Kevin Magnussen kon inhalen in de laatste sector. Het is nog altijd een gewaagde actie om iemand in snelle bochten in te halen, maar nu men elkaar beter kan volgen kan het steeds beter. Daarnaast kunnen de coureurs elkaar veel langer volgen, zoals we vooral in het begin van het seizoen zagen bij Verstappen en Charles Leclerc. Het inhalen is ongetwijfeld makkelijker geworden, maar de prestatiekloof tussen de teams is er nog wel.
Groeien de gaten dicht vóór 2026?
Door de nieuwe technische reglementen is er iets minder vrijheid in het ontwerpen van de auto's. We zagen in 2022 al veel verschillende concepten op de grid staan, maar er mag minder gespeeld worden met tientallen kleine vleugeltjes of complexe sidepods. Met iets minder ontwerpvrijheid moeten de aerodynamische concepten wat sneller op elkaars niveau zitten. Toch zit er nog een duidelijke kloof tussen de topteams en het middenveld en is er zelfs een gat ontstaan tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes. Met de progressie van het laatstgenoemde team lijkt het er echter op dat we niet heel lang hoeven te wachten voor een spannende strijd om de titel. In ieder geval bij de 'normale' topteams van de afgelopen jaren. Verder is het nog afwachten wanneer de gaten gedicht zullen worden. Na het invoeren van ingrijpende verandering duurt het doorgaans een aantal jaar voordat iedereen weer op niveau is. Toch is het maar de vraag of dat gaat gebeuren voordat de F1 een nieuwe ingrijpende verandering meemaakt. In 2026 gaan de motoren namelijk al op de schop. Het blijven hybride V6-motoren, maar het design zal flink verschillen en er zullen zelfs een aantal nieuwe leveranciers toetreden tot de F1. Ongetwijfeld zal dit weer voor nieuwe gaten gaan zorgen tussen de teams. Maar eerst nog drie seizoenen in '23, '24 en '25. De conclusie na het eerste jaar: wederom domineert één team (of eigenlijk één coureur) het Formule 1-seizoen, maar wie verder kijkt dan P1 ziet meer en meer inhaalacties. Het is nog wachten tot het 'rijpingsproces' van de F1-regels is voltooid voordat er een nieuwe grote verandering aan zit te komen. Tussen de topteams lijkt het in ieder geval spannend te worden - en dan hebben we de zware straf voor Red bull vanwege de budgetcap nog niet eens meegenomen...
Meest gelezen