Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Heeft Ferrari haar zegekansen in Hongarije om zeep geholpen?

Na de oefenrondjes op vrijdag was er niemand die twijfelde aan de winstkansen van Ferrari, voor wat betreft de Grand Prix van Hongarije. Sebastian Vettel ging als topfavoriet de laatste zaterdag en zondag voor de zomerstop in. Vanaf het derde en laatste kwalificatiesegment verliep alles echter ineens niet meer volgens de planning.

In een verregende Q3 moest Vettel titelrivaal Lewis Hamilton, diens Mercedes-collega Valtteri Bottas én zijn eigen teammaat Kimi Raikkonen laten gaan. Gevolg: de vierde startplaats. Na aanvankelijk goed weg te zijn gekomen moest Vettel waken voor het gevaar van de gele Renault van Carlos Sainz, die evenals hijzelf op softs was gestart.

Buitenlangs Raikkonen wist Vettel zich in de tweede knik richting de derde plaats te werken, waarvandaan de alternatieve strategie in werking werd gesteld. Wat was het plan? Vettel moest zo lang als mogelijk doorrijden op de band met de gele wang, om de Mercedessen van Hamilton en Bottas onder druk te zetten.

Om een extra dimensie aan het tactische verhaal te geven besloot Ferrari Raikkonen vroeg naar binnen te halen. Mercedes moest direct reageren met Bottas, om in ieder geval de Finse Ferrari-rijder te hebben ‘gecoverd’. Een vroege pitstop bleek achteraf echter niet het beste strategische plan: Raikkonen kwam later in de race terug voor een tweede bandenwissel, Bottas zou alles op het einde van de wedstrijd vergooien wegens versleten rubber.

Hamilton wist vrij lang door te rijden op zijn set ultrasofts, om in de 25ste ronde te pitten voor een setje softs. Aan Vettel, die door de stop van de Brit aan de leiding was komen te liggen, de taak om het gat zo groot mogelijk te maken. Vlak na Hamiltons pitstop bedroeg de voorsprong van Vettel zo’n twaalf seconden, deze groeide in de eerste rondjes daarna richting vijftien seconden.

Waar heeft Ferrari het precies laten liggen? Vettel kwam binnen in de veertigste van zeventig ronden. Zijn laatste stint, op ultrasofts, bedroeg dus een gigantische dertig ronden. Dat is een groot getal, helemaal gezien het feit dat het rubber dat Hamilton na 25 rondjes kwam wisselen, op was. Aan de andere kant: Pierre Gasly kreeg zijn Toro Rosso op de zesde finishplaats na een stint van 33(!) rondjes op ultrasofts af te hebben gewerkt.

Het grote probleem van Vettel was de wagen van Bottas, waar hij onverwachts áchter terecht kwam. Vettels voorsprong op de Fin was groot genoeg om de Mercedes te coveren, tot hij in de laatste ronden voor zijn stop ineens in hevig verkeer belandde. Ferrari had direct in moeten grijpen en hem in rondje 38 of 39 moeten laten stoppen, in plaats van rondje veertig. Als Vettel niet achter Bottas had gereden, dan had hij zijn ultrasofts kunnen gebruiken om het gat met Hamilton gaandeweg te verkleinen.

Goed, het is koffiedik kijken: we zullen nooit weten of het Vettel was gelukt om naar de Mercedes van Hamilton toe te rijden. Wat we wel weten, is dat Vettel in ieder geval een poging had kunnen doen, was hij eerder binnengekomen (en had de monteur die de linkervoorband moest bevestigen, niet gefaald). Qua bandenmanagement is de Duitser sterk, de racepace die hij op vrijdag liet zien was bijzonder goed te noemen.

Hamilton liet na afloop van de race weten ‘bijzonder blij’ te zijn met de manier waarop Bottas de Ferrari van zijn aartsrivaal rondenlang achter zich wist te houden en meende tevens dat Vettel ‘een goede kans’ had gehad om in het spoor van de Mercedes met nummer 44 te geraken. Ferrari wil zó graag die wereldtitels naar Maranello brengen, maar dan moeten ze hun kansen wel benutten.

Breaking "Red Bull-Honda zal gat naar Mercedes niet meer dichten"