Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

Het 'dream team' van Aston Martin: lokroep voor Verstappen?

Op de achtergrond is Aston Martin keihard bezig om een 'dream team' samen te stellen. Het team trok verschillende kopstukken aan, in de hoop om een wereldtitel te winnen. Wekt het zelfs de interesse van Max Verstappen? Een overzicht.

Alonso
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Zak Mauger

Wie naar de huidige prestaties van Aston Martin kijkt, denkt nog niet aan een topteam in wording. Fernando Alonso reeg begin 2023 de podiumplaatsen aaneen, maar daarna volgde een grote terugval. Alonso en Lance Stroll hebben op dit moment veel moeite om punten te scoren, mede door een verkeerde update. 

Toch ziet de wereld er rooskleurig uit voor Aston Martin. Er staat vanaf volgend jaar een indrukwekkend team dat op termijn een wereldtitel wil veroveren. Wie haalde Aston Martin allemaal binnen en is het misschien een interessante lokroep voor Max Verstappen? De Nederlander zei immers dat hij de situatie zeker in de gaten zou houden...

Lawrence Stroll

Het verhaal van Aston Martin begint allemaal met de komst van Lawrence Stroll, de vader van coureur Lance. De miljardair hielp het noodlijdende Force India uit de brand en doopte het om tot eerst Racing Point en later Aston Martin, waar Stroll de meerderheid van de aandelen kocht en zo eigenaar van werd. Zijn droom? Wereldkampioen worden in de Formule 1 met het iconische merk, het liefst natuurlijk met zijn eigen zoon. Aramco werd als grote sponsor aangetrokken en deed zo ook een duit in het zakje om de droom van Stroll waar te maken.

Stroll schuwt ook niet om flink te investeren. Er werd veel geld tegenaan gesmeten, met grote gevolgen voor de structuur van het team. 

Fabriek & windtunnel

Het belangrijkste aspect? Een hagelnieuwe fabriek en windtunnel nabij Silverstone. Stilstand is achteruitgang in de Formule 1 en verouderde faciliteiten doen de prestaties meestal geen goed. Zo gebruikt Red Bull een oude windtunnel van het Britse leger en komen de resultaten soms niet overeen met de data van het circuit.

Ook Aston Martin liep tegen wat problemen aan met de windtunnel. Het team gebruikte het model van Mercedes, momenteel de motorleverancier. Aston Martin kon binnenshuis dus geen eigen tests uitvoeren en liep zo tegen een nadeel aan. Het maakt dat Stroll besloot om een gloednieuwe, hypermoderne fabriek uit de grond te stampen. De windtunnel wordt vanaf volgend seizoen gebruikt en kan een hoofdrol gaan spelen in de ontwikkeling van de auto voor 2026. Dan gaan de reglementen op de schop. 

Honda

Over 2026 gesproken, Aston Martin opent de jacht op een wereldtitel met een nieuwe motorleverancier. Het team heeft Honda binnengehaald en gaat een exclusieve samenwerking aan. Honda boekte de afgelopen jaren veel successen met Red Bull, al stopte het merk officieel na 2021. Alles omtrent de motor ging naar de Red Bull Powertrains-fabriek in Milton Keynes, maar Honda bleef op de achtergrond wel steun verlenen.

Tot 2026 dus, wanneer Honda terugkeert en officieel motoren gaat leveren aan Aston Martin. Het Japanse merk sloeg aan op de nieuwe motorreglementen, waarbij de batterij een grotere rol gaat spelen. De helft van het vermogen komt uit het elektrische component, de andere helft uit de verbrandingsmotor.

Wel volgde er gelijk wat haast, want de samenwerking werd relatief laat aangekondigd. Midden 2023, ten tijde van de bekendmaking, moest alles nog opgetuigd worden, terwijl de overige motorleveranciers al hard bezig waren om de krachtbron te bouwen. Wordt dat een probleem?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Andy Cowell

Aston Martin hoopt van niet en zat niet stil om het motorproject te laten slagen. Het team haalde in Andy Cowell een gewild kopstuk binnen. Cowell kwam over van Mercedes, waar hij dé man achter de loeisterke V6-motor uit 2014 was. Mercedes won tussen 2014 en 2020 alles wat er te winnen viel en pakte ook in 2021 nog de titel bij de constructeurs. Dat had het team vooral te danken aan de motor, die jarenlang sterker was dan die van de concurrentie.

Cowell kan het natuurlijk niet alleen, maar wordt wel als cruciale factor gezien om het project met Honda te laten slagen. De Brit werd de Group CEO bij het team en kan hard aan de slag met Honda.

Dan Fallows

Dan Fallows is ook een belangrijke man in de voorziene opmars van Aston Martin. Fallows, inmiddels al anderhalf jaar in dienst bij het team, kwam over van Red Bull, waar hij intensief samenwerkte met Adrian Newey. Zijn kennis komt nu heel goed van pas, want Fallows was nauw betrokken bij het Red Bull-project met Honda.

Want hoe je het ook wendt of keert, het is een voordeel als de technisch directeur, in dit geval Fallows, de motorleverancier al door en door kent. Fallows is verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto, die perfect om de motor heengebouwd moet worden. Aan Fallows de taak om dat voor elkaar te krijgen. Gelukkig krijgt hij wat hulp...

Adrian Newey

Want uiteraard werd recent de komst van Adrian Newey aangekondigd. Zoals gezegd werkten Fallows en Newey al nauw samen bij Red Bull en krijgt dat avontuur een nieuw hoofdstuk bij een nieuw team. Newey moet het technische team aansturen en wordt begin volgend jaar ook aandeelhouder van Aston Martin.

De komst van Newey is misschien wel de grootste overwinning van Aston Martin als het gaat om technische kopstukken. Na zijn Red Bull-vertrek trokken verschillende teams aan Newey en kwam Aston Martin als winnaar uit de bus. Naar verluidt gaat Newey zo'n 30 miljoen euro per jaar verdienen, een salaris waar andere teams niet aan konden tippen. Toch gaat het vooral om zijn kennis, want Newey heeft talloze wereldkampioenschappen gewonnen met Williams, McLaren en Red Bull. Aston Martin zou mooi in dat lijstje passen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Aston Martin Aramco Formula One Team
	© Aston Martin Aramco Formula One Team

Enrico Cardile

Om de aerodynamica nóg een boost te geven, haalde Aston Martin ook Enrico Cardile binnen. Cardile stuurde bij Ferrari de aerodynamische afdeling aan en was verder verantwoordelijk voor het ontwerp van de bekende rode bolides. Het was opnieuw een grote aanwinst voor Aston Martin, dat qua aerodynamica/ontwerp kan teren op Newey, Cardile én Fallows. Als zij optimaal met elkaar samenwerken, moet er wel een goede bolide uit de fabriek rollen.

Rijdersduo?

Eerlijk is eerlijk, het technische team ziet er dus indrukwekkend uit. Toch win je uiteindelijk titels met de juiste coureurs en daar zijn wel twijfels over. Alonso en Stroll liggen langdurig vast, maar zijn op het oog niet het beste rijdersduo in de Formule 1. Over de kwaliteiten van Alonso is iedereen het wel eens, maar de Spanjaard wordt 45 jaar wanneer Aston Martin in 2026 een gooi naar de wereldtitel wil doen. Zit het er dan nog in?

Over Stroll bestaan nog meer vraagtekens. De Canadees is bij tijd en wijlen zeer snel, maar maakt ook de domste fouten en laat geen constante indruk achter. Het zou dan ook niet gek zijn als Aston Martin op zoek naar een nieuwe topcoureur en misschien bij Verstappen uitkomt. De Nederlander ligt tot en met 2028 vast bij Red Bull, al is het niet 100% zeker dat hij ook echt blijft. Aston Martin lijkt dan, mede door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd, een interessante optie. Voorlopig lijkt het nog niet te gaan gebeuren, maar Aston Martin zal Verstappen maar al te graag aan het 'dream team' toe willen voegen.

Ook interessant:

Verstappen brengt Mercedes iets wat het jaren heeft gemist

Toto Wolff claimde vorige week dat Mercedes de jacht op Max Verstappen heeft gestaakt. Hoe serieus moeten we die woorden nemen? Of is het vooral om iets van rust terug te brengen binnen het team en de coureurs vertrouwen te schenken? Beluister de podcast of bekijk 'm op YouTube.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen haalt zijn gram in persconferentie: "Ik zie geen Britse media?!"