Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het grote Red Bull-voordeel dat zomaar een probleem kan worden

Paolo Filisetti, technisch F1-expert voor RacingNews365, legt uit wat de grootste verschillen zijn tussen de Aston Martin AMR23 en de Red Bull RB19.

Aston Martin mag door haar concurrenten dan wel de 'Groene Red Bull' worden genoemd, maar onder het bodywork verschilt de AMR23 wel degelijk van de RB19. Als we kijken naar de vloer van beide bolides in Australië, dan zien we namelijk een belangrijk verschil dat de auto's van elkaar onderscheidt. Hierbij zien we vanaf de 'bovenkant', dus als de vloer naar boven is gericht, een duidelijk verschil bij de behuizing van de versnellingsbak. De bovenkant van de vloer fungeert als bescherming van een aantal belangrijke elementen, waaronder de behuizing van de versnellingsbak. Een rechtstreekse vergelijking tussen de RB19 en de AMR23 leert dat dit beschermende onderdeel bij Red Bull praktisch gezien ongeveer de helft kleiner is dan die van Aston Martin. Daarbij is het goed te vermelden dat Aston Martin veel onderdelen, waaronder ook de versnellingsbak en de achterwielophanging, deelt met Mercedes. De achterkanten van de AMR23 en de Mercedes W14 zijn daardoor in volume ook vrijwel identiek. Terugkomend op het gedeelte om de versnellingsbak heen en kijkend naar de RB19, valt ook op hoe de behuizing aan de onderkant van de auto lager is dan die van de AMR23. Dit zou erop kunnen wijzen dat de onderste sectie van de Red Bull-versnellingsbak is ontworpen om de kanalen richting de diffuser zo min mogelijk te belemmeren, waardoor het team van Max Verstappen en Sergio Perez de breedte kan vergroten.

Geen compromis

Bij de strakke wijze waarop de mechanische onderdelen van de Red Bull-bolide zijn 'verpakt', hebben ontwerpers Adrian Newey en Pierre Wache geen concessies gedaan op het vlak van de aerodynamica. De prioriteit voor hen was om ervoor te zorgen dat de vloer zoveel mogelijk verticale load (downforce) zou produceren , om zo de beste prestaties in snelle bochten te kunnen garanderen. Voor dat strakke ontwerp betaalt Red Bull echter mogelijk wel een prijs, zoals de afgelopen races is aangetoond. Zowel Verstappen als Perez lieten in Saoedi-Arabië hun versnellingsbak namelijk vervangen, zij het uit voorzorg. Verstappen is zowel in de trainingen als in de race regelmatig ontevreden te horen over de versnellingsbak. De Nederlander ervaart vooral problemen met het terugschakelen, dat naar zijn zeggen minder soepel verloopt. Hoewel dit zich (nog) niet uit in latere problemen, lijkt het er wel op dat de minimale afmetingen van interne versnellingsbak-elementen, zoals de O-ringen, kunnen leiden tot meer stress voor het materiaal en dus snellere slijtage.

Betrouwbaarheid

De hogere slijtage van de onderdelen kan later in het seizoen nog tot problemen leiden. Hoewel Red Bull door de andere Formule 1-teams (nog) niet echt wordt uitgedaagd, heeft de Grand Prix van Saoedi-Arabië wel een potentiële zwakte van hun auto blootgelegd. Beide coureurs kregen te horen dat ze langzamer moesten rijden vanwege mogelijke mechanische problemen en als ze later in het seizoen - wanneer de concurrenten het gat mogelijk hebben verkleind - met dit soort tegenstand worden geconfronteerd, dan kan het een kwetsbaarheid vormen. Vooral als de limiet van de onderdelen wordt opgezocht. Pas dan wordt duidelijk of de auto al dan niet op de limiet van betrouwbaarheid is ontworpen. Het is echter de vraag of het, mits er later in het seizoen daadwerkelijk problemen optreden, nog invloed gaat hebben op de titelstrijd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"