Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Het hardnekkige probleem dat Red Bull en concurrenten deze week op willen lossen

Porpoising. Inmiddels heb je wel al van de term gehoord. De Formule 1-teams gaan er de komende dagen in Bahrein alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze goed van dit probleem af komen. Maar het is nog niet zo gemakkelijk, legt technisch analist Paolo Filisetti uit voor RacingNews365.

RB18 Verstappen nose
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Sinds de eerste dag van de eerste testweek wordt er constant gepraat over het fenomeen ‘porpoising’. Het fenomeen dateert uit de jaren ’70 en ’80, toen er voor het eerst met ground effect Formule 1-bolides werd gewerkt.

Porpoising is een fenomeen dat zorgt dat de ophanging veel te verduren krijgt. Het lijkt erop alsof de auto ‘stuitert’ en de coureurs kunnen dat voelen.

Hoe ontstaat het?

Het effect doet zich op de rechte stukken voor als de downforce die op de auto werkt door de werking van het ground effect steeds verder toeneemt, de voorvleugel daardoor steeds dichter bij de grond komt en de luchtstromen die onder de auto door gaan steeds verder worden samengedrukt.

De luchtstromen onder de wagen die naar de rand van de vloer worden gestuurd, worden door de vernauwing versneld. Dat zorgt er weer voor dat er enorme verschillen zitten tussen de downforce die wordt gegenereerd aan de bovenkant van de auto (door de vleugels en het bodywork etc.) en aan de onderkant van de auto (door de Venturi-tunnels).

Door de drukverschillen in de luchtstromen wordt de auto omhoog geduwd, terwijl de downforce de auto weer omlaag duwt. Daardoor ontstaat er een soort stuiterend effect. Denk daarbij maar aan een schip dat in een storm over golven vaart, maar dan veel sneller. Zodra de auto zijn rempunt bereikt, stopt dit effect weer als de snelheid minder wordt.

Hoe kunnen de teams het voorkomen?

Om dit fenomeen tegen te gaan, is het voor de teams cruciaal om de goede rijhoogte te vinden die het effect tegen gaat. Sinds dit seizoen mogen alleen mechanische dempers worden gebruikt, terwijl een hydraulische demper de optimale oplossing zou zijn geweest.

Daarom moeten de teams om het probleem op te lossen hun set-up zo veel mogelijk fine-tunen, om zo de longitudinale trillingen van de auto zo veel mogelijk te verminderen en de gevoeligheid hiervoor ook af te laten nemen.

In de Ferrari-garage zagen we de F1-75 zonder het paneel dat de binnenste elementen van de voorwielophanging bedekt. In de onderstaande illustratie zien we de mechanische heave demper.

De komende dagen in Bahrein zullen de teams dan ook kijken of ze de oplossingen die ze de afgelopen weken zochten al hebben gevonden. Zo niet, dan is het aan de teams om tijdens de testdriedaagse in Bahrein op zoek gaan naar een oplossing.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben de Formule 1 veranderd

Natuurlijk gaat het in de nieuwe RN365-podcast over het ontslag van Mazepin en het nieuwe contract van Verstappen. Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull