De nu 27-jarige Esteban Gutiérrez is een prachtexemplaar van het type ‘coureur wie een grote toekomst werd voorspeld, maar inmiddels naar een terugkeer op de F1-paddock kan fluiten’. Drie jaar lang reed de Mexicaan als een compleet onzichtbare rond op de mondiale circuits, om tegenwoordig achter de schermen bij te klussen bij Mercedes. Racen op het hoogste niveau zit er niet meer in. Zodoende is Sergio Pérez komend weekend de enige thuisrijder voor wie de Mexicanen kunnen juichen.
Esteban Gutiérrez was een fenomeen in de juniorklassen Dat, terwijl Gutiérrez als een raket de autosport in geknald kwam. De Mexicaan startte pas op zijn twaalfde in de karting, maar reed drie jaar later al in de Formule BMW. In zowel het Amerikaanse (tweede) als het Europese (eerste) kampioenschap maakte de Mexicaan naam. Sterker nog: ruim vijf jaar nadat Gutiérrez zijn eerste professionele kartrace reed, mocht hij al in een GP2-wagen testen. Het allereerste GP3-kampioenschap (2010) werd een prooi voor de Mexicaan, destijds 19 jaar oud. Goed, Gutiérrez had niet de meest gevaarlijke tegenstanders, maar die titel was maar mooi binnen. Vanuit de GP3 werd de overstap gemaakt naar de GP2 Series. In beide klassen reed Gutiérrez overigens voor het vermaarde ART Grand Prix. Financiële problemen had de Mexicaan nimmer: daar nam ’s werelds destijds rijkste man hoogstpersoonlijk rekening mee. Carlos Slim, eigenaar van het telecommunicatiebedrijf Telmex, hield een potje voor opkomende Mexicaanse coureurs achter. Ook Sergio Pérez maakte daar gebruik van. Tegenwoordig bestaat ‘ Escuderia Telmex ’, het project van Slim, nog steeds. Pérez wordt er door gefinancieerd, evenals de Colombiaanse Tatiana Calderón (ontwikkelingsrijdster Sauber) en de Amerikaanse Braziliaan Pietro Fittipaldi (IndyCar, WEC). Toen Pérez eind 2012 de overstap maakte van Sauber naar McLaren, kwam er een plaatsje vrij bij het team waar Gutiérrez inmiddels onder was gebracht als testrijder. In de Formule 1 werd echter pijnlijk duidelijk dat deze Mexicaan, in tegenstelling tot Pérez, behoorlijk tekort kwam om op het hoogste niveau zijn kunsten te vertonen. Een pannenkoek was Gutiérrez allerminst: in kwalificaties kon de Mexicaan goed meekomen, zijn snelheid over één rondje was fenomenaal. Tekst gaat verder onder foto
Ook tweede F1-kans werd niet aangegrepen door de Mexicaan Over een complete Grand Prix-afstand wilde het echter niet vlotten met Gutiérrez, die in 59 GP-starts slechts één (!) keer scoorde, ondanks in het merendeel van zijn races over puntenscorend materiaal te beschikken. Slechts in 2014 was de wagen waarin hij reed (de Sauber) daadwerkelijk een hok. Romain Grosjean liet Gutiérrez, die na een sabbatsjaar in 2016 terugkeerde dankzij Haas, alle hoeken van de circuits zien. Onder grote druk ging Gutiérrez met name in dat laatste seizoen af als een gieter. Meestal ging het al in de openingsronde mis: de start was een van zijn meest heikele punten. Meermaals verloor Gutiérrez een kansrijke positie doordat hij niet attent genoeg reageerde als de lichten doofden. Het razendsnelle Mexicaanse menneke van weleer veranderde in een jongvolwassene zonder enige vorm van zelfvertrouwen. Na zijn mislukte F1-avontuur probeerde Gutiérrez het nog in de Formule E en de IndyCars, in beide series kwam de Mexicaan er niet aan te pas. In 2018 kreeg hij een niet te missen aanbieding – voor het type rijder waaronder hij in de openingsalinea van dit verhaal werd geschaard. Gutiérrez is tegenwoordig simulator- en ontwikkelingsrijder bij Mercedes en mag zodoende af en toe een demonstratierun afwerken. Het is een jammerlijk verhaal, dat in de tegenwoordige tijd vaker verteld wordt. Vandoorne heeft de FE-uitweg ingezet, Daniil Kvyat laat zien dat er een weg terug is – als een coureur héél veel geluk heeft. Voor Gutiérrez zit de F1-deur echter potdicht en dat is, als er slechts naar het cv in de juniorklassen wordt gekeken, eigenlijk best wonderbaarlijk.
Meest gelezen