In 2019 zag de W Series het levenslicht. Deze werd opgericht met – in de basis – hetzelfde doel als de F1 Academy: de kloof tussen mannen en vrouwen binnen de autosport verkleinen. Alle coureurs in de W Series gebruiken dezelfde auto’s om te zorgen dat de prestaties van de coureurs centraal staan. Hoewel het concept van de W Series er op het eerste oog innovatief en sterk uitziet, is de realiteit net even anders. Een gebrek aan (financiële) middelen en een matige populariteit zorgden er de afgelopen jaren voor dat de sport aan een zijden draadje kwam te hangen. Daarnaast is het hoofddoel van de klasse vooralsnog niet bereikt. Geen van de deelnemers groeide door naar andere of hogere autosport klassen. Zo werd de Britse coureur Jamie Chadwick meermaals kampioen, maar is zij tot op heden niet actief binnen bijvoorbeeld de Formule 2 of Formule 1.
FIA komt met alternatief
Wegens de tegenvallende resultaten van de W Series zocht de FIA naar een alternatief om vrouwelijke coureurs tóch meer handvatten te geven binnen een sport die gedomineerd wordt door mannen. Na een periode van wikken en wegen hakte de FIA de knoop door: vanaf dit jaar is er een tweede raceklasse voor vrouwen, de F1 Academy.
Verschil in format
Om de problematiek die de W Series kent voor te blijven, kiest de organisatie voor een ander format. In tegenstelling tot coureurs die succes(sen) boeken binnen de W Series, kunnen zij binnen de F1 Academy wél direct doorstromen naar hogere categorieën, zoals de Formule 3. Daarnaast worden de coureurs extra begeleid op het gebied van techniek en zowel fysieke als mentale gezondheid.
Bolides
De auto waar men in de F1 Academy mee rijdt betreft de Tatuus F4-T421, welke ook wordt ingezet binnen de Formule 4-kampioenschappen. De W Series maakt gebruik van de Tatuus-Alfa Romeo F3-T318. Deze auto wordt ook gebruikt in de Formule 3 en Formule Regional.
Teams
Waar er binnen de W Series negen teams deelnemen aan het kampioenschap, zijn dat er in de F1 Academy slechts vijf. Deze vijf teams zijn echter namen die succesvol zijn (geweest) binnen andere Formule-klassen. Het betreft de volgende teams: MP Motorsport, Rodin Carlin, ART Grand Prix, Campos Racing en PREMA Powerteam. De teams die deelnemen aan de W Series waren voor het merendeel niet eerder verbonden aan de autosport. Zo heeft PUMA een team in de klasse en is ook Caitlyn Jenner actief als teameigenaar binnen de serie.
Andere financieringsstromen
Waar de W Series een losstaand initiatief is van baanbrekende multinationals als Heineken, Hankook Tires en PUMA, wordt de F1 Academy bekostigd door de FIA. Daarnaast stelt het Formula One Management extra budget beschikbaar om de klasse financieel extra te ondersteunen indien nodig. Op deze wijze streeft de organisatie ernaar om financiële problemen – waar de W Series op dit moment last van heeft – voor te blijven.
Toekomst
Ondanks het feit dat de W Series op papier nog actief is, lijkt het onwaarschijnlijk dat deze klasse bestaansrecht heeft in de toekomst. Dit vanwege het sterkere concept dat de FIA/FOM in handen lijkt te hebben met de F1 Academy. Daarnaast wordt de W Series op dit moment geteisterd door financiële problemen, wat er onder andere voor zorgde dat de laatste races van het 2022-seizoen werden geannuleerd. Of de klasse überhaupt nog terugkeert in de toekomst, is nog niet bekend. Tekst door: Luke Merkx
Meest gelezen