Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
03 d 08:42:52
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Het vlak waarop Red Bull mijlenver achterloopt op de concurrentie

Red Bull heeft een stokoude windtunnel waar het gebruik van maakt. De bouw van een nieuwe windtunnel staat op de planning, maar dat proces heeft nu vertraging opgelopen.

Red Bull Factory
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De windtunnel van Red Bull is inmiddels zo'n 75 jaar oud, waarmee het de oudste is in de Formule 1. De faciliteiten in Bedford worden niet al 75 jaar lang gebruikt voor F1, want eerst werd het gebruikt voor het testen van vliegtuigen.

Terwijl de concurrentie links en rechts met nieuwe windtunnels komt, zoals recent Aston Martin en McLaen, kan Red Bull niet achterblijven. En dus ging men vorig jaar na goedkeuring van wijlen Dietrich Mateschitz op zoek naar een locatie voor een nieuwe windtunnel. Er werd een locatie gevonden in de buurt, vergunningen werden in maart 2023 aangevraagd, maar de lokale overheden lieten lang op zich wachten met het groene licht.

Nu heeft Red Bull de aanvraag ingetrokken, omdat het een betere locatie zou hebben gevonden in de buurt. Het betekent dat de start van de bouw weer wat langer op zich zal laten wachten, omdat er weer opnieuw allerlei administratieve rompslomp moet worden afgevinkt.

Realistisch gezien zal het dus pas op zijn vroegst in 2025 een nieuwe Red Bull-windtunnel zijn. De eerste auto die kan profiteren van de nieuwe faciliteiten, is de 2026-bolide, maar dat was altijd al het plan. Dat komt redelijk goed uit, want dan gaan er nieuwe F1-regels in.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Martin Mortel

    Per 2030 worden die windtunnels toch afgeschaft bij de formule 1 dus waarom nu nog heel veel geld investeren daarin.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      FormerFormula1Engineer

      @Martin Mortel. Omdat er meer is dan Formule 1. Een windtunnel kan ook worden verhuurd en voor andere takken van sport (zelfs zeil/catamaran boten) worden gebruikt of straatversies van sportauto's. Bv Sauber gebruikte vaak de windtunnel van Audi. De ene week gebruikte Sauber de windtunnel om vervolgens de week daarna Audi voor hun DTM auto's deze in gebruik te nemen.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mr.IDgafos

    Kijkend naar de successen van RBR, dan komt bij mij de vraag waarom iets nieuws bouwen als het oude werkt? Daarnaast heeft een nieuwe windtunnel ook de nodige problemen voor die goed werkt, wat men heeft in begin veel problemen met de correlatie. Ferrari heeft er heel lang over gedaan. Als je dan 2026 moet beginnen met ook nog een nieuwe motor, dan neem je wel een risico in mijn ogen.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    FranskE64

    Als ik zie waar Red Bull staat, dan doet die oude windtunnel het zo slecht nog niet, zeker in combinatie met die oude constructeur...

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Stefan van Boven

    De windtunnel van redbull racing heeft 2 grote problemen. Ze kunnen de tunnel niet gebruiken onder het vriespunt en boven de 25 graden want de tunnel is niet geïsoleerd dat beïnvloed dan de kwaliteit van de metingen. En twee het duurt heel lang voor dat de wind in de tunnel op de juiste snelheid komt maar dat gaat wel gewoon van de effectieve windtunnel tijd af . En aangezien redbull beperkte windtunnel tijd heeft kan dat een extra nadeel zijn. Volgens mij had newey het erover dat ze hier door ongeveer nog eens 15% van de effectieve run tijd verliesen. Dat is natuurlijk een enorm nadeel aangezien redbull de minste windtunnel tijd heeft . En aangezien het er op lijkt dat redbull het in de komende jaren voorin mee doet zullen ze niet meer windtunnel tijd krijgen. Dat alles is een groot nadeel voor redbull aangezien aston Martin, mclaren, ferrari en Mercedes een nieuwe windtunnel hebben .

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      FormerFormula1Engineer

      @ Stefan van Boven. Vergeet niet te melden dat de windtunnel simulaties mag worden uitgevoerd tot 180km per uur. Dus een werkelijke situatie van 300km per uur mag niet worden getest. Dat nadeel heeft elk team tegenwoordig dus valt de "schade" van een oude windtunnel of kortere tijd enigszins mee.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Ribanski

    Heeft waarschijnlijk geen enkele prioriteit. RB diet het prima met een tunnel van 75 jaar oud. Geen relevante informatie.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    RacetERM

    Volgensmij gebruiken ze dat ding maar sporadisch. De kop kan ook omgedraaid worden. Red Bull sterkste punt is het ontwikkelen van een auto met hulp van verouderd materiaal. Er zitten vooral een paar goede wiskundigen bij RB.

x
GP Bahrein Verstappen mist vrije training, Red Bull bevestigt vervanger