Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Hoe Albon vanuit de simulator Verstappen aan podiums en zeges helpt

Alexander Albon heeft het er maar druk mee. Dat hij reservecoureur is van Red Bull wil namelijk niet zeggen dat hij stil zit. Sterker nog, het helpen van Max Verstappen en Sergio Perez vergt aanzienlijk meer van hem dan een seizoen als 'normaal' coureur.

Verstappen Perez Albon
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool
Dit jaar hebben Christian Horner en zijn Red Bull-coureurs al meermaals Alexander Albon bedankt. Waarom? Omdat hij vanuit de Red Bull-fabriek zorgde voor een betere afstelling tijdens het Formule 1-weekend. Het beste voorbeeld is het Grand Prix-weekend in Monaco. Op donderdag was Verstappen daar totaal niet blij met zijn RB16B, maar nadat Albon een nacht vol aan de slag ging in de simulator, waren die problemen zo goed als verdwenen en won de Nederlander de race.

Op de Red Bull-website vertelt Albon hoe zijn werkzaamheden er ongeveer uit zien. Hij heeft het druk, maar geniet er van. Na een raceweekend - hij is zelf actief in de DTM - heeft hij op maandag een vrije dag, maar is hij op dinsdag en woensdag al bezig met de ontwikkeling van de 2022-bolide in de sim. Verder werkt hij natuurlijk in de Formule 1-raceweekenden ook vanuit de simulator.

"Het is verrassend leuk. Het is mooi om te zien dat er op het circuit gebruik wordt gemaakt van het werk dat jij doet. Dat voelt als een beloning. Het is bovendien goed om het commentaar van de coureurs te horen. Als ze van mening zijn dat de auto door de veranderingen beter aanvoelt, dan weet je dat je je werk goed hebt gedaan."

Volgend jaar keert Albon weer terug in een Formule 1-bolide. Dat doet hij bij Williams. Hij heeft er zin in en denkt dat het jaar aan de zijlijn hem verder zal helpen. "De afgelopen maanden ben ik vaak op het circuit geweest en dan wil je heel graag in de auto springen. Het is echter heel goed voor mijn ervaring om te zien wat er voor nodig is om de auto sneller te maken."

"Als coureurs brengen we veel tijd door op het circuit met onze engineers en zijn daarbij volledig gefocust op het racen. We zien niet altijd het grotere plaatje. Het is dan ook goed om bij het gehele proces betrokken te zijn en ik denk dat het mij zeker wat meer ervaring heeft gegeven op weg naar het volgende seizoen", aldus Albon.

Hoe doet hij dat nou precies tijdens een raceweekend? Albon legt het heel graag uit. "Op donderdag zorg ik ervoor dat we blij zijn met hoe de balans van de auto is. We testen items, checken de winglevels, de voorspelde wind en de balans", zo begint hij zijn relaas. "Op vrijdag wordt het vervolgens pas echt leuk!"

"Ik zit tijdens VT1 en VT2 in de simulator en we kijken naar de livebeelden om de data zo snel mogelijk te correleren. We moeten dezelfde balans hebben als de Red Bull-bolide op het circuit, want er zijn altijd wel wat kleine verschillen die we op moeten lossen. Tijdens die sessies luisteren we naar de feedback van Max en Checo en komen we met suggesties."

Alex gaat verder en gebruikt Verstappen als voorbeeld. "Als Max zegt 'ik wil dit en dat', dan gaan wij eerst de simulator zo instellen dat we dezelfde problemen hebben als hij op het circuit. Als hij bijvoorbeeld last heeft van een losse achterkant in bocht twee, dan zorgen wij dat we hetzelfde hebben en gaan we vervolgens aanpassingen maken totdat hij blij is. Die feedback geven we aan zijn engineer door zodat er veranderingen kunnen worden gemaakt. Vervolgens doen we hetzelfde voor Checo."

Tot slot kijkt Albon ook naar de concurrentie. "Dat kost ook veel tijd. We kijken waar wij zwak zijn en kijken naar anderen en bestuderen waarom zij sneller zijn. Grip, de racelijnen, het gebruiken van de kerbstones en hoeveel gebruik ze maken van de banden. Het bestuderen van die aspecten geeft je een redelijk goed beeld van iedereens zwakke en sterke punten", aldus de Britse Thai.

Ook interessant:

Verstappen wacht zware opgave in gevecht met Hamilton

Kan Max Verstappen in de Verenigde Staten de leiding in het kampioenschap vasthouden? Autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk blikken in de onderstaande podcast uitgebreid vooruit op het raceweekend in Texas.

4 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x