Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de coronacrisis de Formule 1 keihard raakt

De coronapandemie heeft de wereld in de wurggreep en slaat de Formule 1 daarbij bepaald niet over. Er vallen harde klappen, in alle geledingen en op alle niveaus. Zonder volledig te kunnen zijn, een overzicht van de F1-sectoren die de coronacrisis in de diepste vezels voelen.

De teams

De Formule 1-teams kunnen geen kant op. Alles ligt stil en de zomerstop is inmiddels vervroegd naar een voorjaarsstop van drie weken. Miljoenen zijn reeds gespendeerd aan de ontwikkeling van de 2020-auto’s en het is de vraag of en wanneer die bolides de baan op mogen. Vrijdag 5 juni in Bakoe? Niemand die het zeker weet. Salarissen van personeelsleden worden vooralsnog normaal doorbetaald terwijl er nauwelijks inkomsten zijn. De vraag is hoe lang dat goed gaat. Het voortbestaan van een kleine renstal als Williams zou daardoor zelfs in gevaar kunnen komen. In ieder geval is gisteren duidelijk geworden dat het nieuwe technisch regelement pas in 2022 van kracht wordt, een jaar later dan gepland. Dat verzacht de pijn dan weer een beetje.

De coureurs

Voor hen blijven de gevolgen tot nu toe beperkt tot een verplichte extra lange vakantie. Er zijn immers in ieder geval tot juni geen Grands Prix. Dan maar simracen, en wat meer uurtjes in de sportschool doorbrengen. Geld speelt geen rol immers, nog niet in ieder geval.

De sponsoren

De Formule 1-geldschieters zien hun investeringen goeddeels verdampen. Want ja, geen actie, geen ‘airtime’. Dat geldt voor sponsoren op en rond de baan (denk bijvoorbeeld aan Heineken), maar ook aan teamsponsors zoals Petronas, BWT, Orlen, Rokit, Aston Martin, Esso, Shell, Citrix en ga zo maar door. Hoe groot de schade is, valt nu nog moeilijk te zeggen. Sommige Grands Prix worden mogelijk later dit jaar ingehaald. Als dat zo is, blijft de schade voor hen enigszins beperkt. Maar nu al staat vast dat de afgezegde races van Melbourne en Monte Carlo dit jaar zeker niet op een later moment worden verreden. Dat is voor de sponsors een bittere pil.

Merchandise

Hoe verloopt de verkoop van 2020-merchandise? Goede kans dat die nu op een veel lager niveau ligt dan vorig jaar rond deze tijd. Ook dat scheelt de teams en de coureurs tonnen, misschien wel ettelijke miljoenen aan inkomsten. Maar ook de webshops en producenten voelen het in hun portemonnee.

De toeleveranciers

De Formule 1-kent diverse toeleveranciers. Of het nu gaat om motorenpartners, oliemaatschappijen, fabrikanten van bougies en remmen en andere middelen. Denk ook aan bandenleverancier Pirelli. Zij verkeren in grote onzekerheid. Hoe groot de schade voor hen uitpakt, valt nu moeilijk in te schatten, maar voorlopig zijn er zeven races geschrapt, zonder leveranties… Tel uit je verlies.

De circuits/promoters

Hier vallen rake klappen. Denk aan de organisatie in Albert Park (Australië), die nu al weet dat alle investeringen voor dit jaar verloren zijn gegaan. Maar ook Hanoi (Vietnam) lijkt dit jaar definitief van de kalender te verdwijnen. Zandvoort? In opperste onzekerheid over een race in 2021. In Monaco wordt dit jaar hoe dan ook niet geracet, al zal het mondaine vorstendom die tegenslag wel kunnen verwerken. Hoe dan ook, het hakt erin financieel. Want: wat te doen met de reeds verkochte kaartjes? Geld teruggeven? Of de geldigheid van de reeds verkochte tickets verlengen tot de nieuwe datum? Stof tot nadenken. Circuit Of The America’s (COTA) in Austin, Verenigde Staten, gaat er van uit dat de Grand Prix van Amerika eind oktober gewoon doorgang kan vinden, maar heeft toch al het nodige personeel ontslag moeten aanzeggen. Want diverse evenementen en races die dit voorjaar op het circuit gehouden zouden worden zijn inmiddels afgezegd. En dat betekent: geen inkomsten. Hopelijk komen er geen circuits op het randje van een faillissement te staan, zoals in het verleden de befaamde Nuerburgring.

Reisbureaus

Er zijn wereldwijd diverse reisbureaus gespecialiseerd in Grand Prix-trips. Die zitten met de handen in het haar. De eerste zeven Grands Prix van het seizoen van 2020 zijn uitgesteld of definitief geschrapt. Dat trekt een zware wissel op de organisaties. Of zij schadeloos gesteld kunnen worden, is in dit stadium lastig te zeggen. De reisbureaus hopen uiteraard, zoals zo velen, dat er zo veel mogelijk races op een later moment dit jaar alsnog verreden kunnen worden, maar dat er financieel forse schade is aangericht, staat als een paal boven water.

Hotels

Het regent annuleringen in Sakhir, Hanoi, Sjanghai, Zandvoort en omstreken, Barcelona, Monte Carlo... Melbourne zag de hotels ook sneller leegstromen dan gebruikelijk. Reken maar dat dit consequenties heeft voor de betreffende hotels, pensions en andere slaapgelegenheden.

Media

Niet alleen ons land, maar wereldwijd zijn er talloze media die bogen op de Formule 1, van websites en magazines tot hele tv-stations. Die zijn door het stilleggen van de Formule 1 zwaar gedupeerd. Minder lezers, minder kijkers, minder advertentie-inkomsten. En hoe laat je tweewekelijkse of maandelijkse magazines verschijnen zonder Grands Prix gedurende meerdere maanden? Hoe vul je die tv-uren? Daarnaast zijn er talloze journalisten, fotografen en cameramensen die op freelance basis werken. Die zijn nu (bijna) brodeloos. Het is voor hen te hopen dat er een vangnet is om de komende periode te overbruggen.

Tenslotte...

En dan zijn er tenslotte nog allemaal mensen die rond de circuits een graantje meepikken van het F1-circus. Snackkarren en foodtrucks bijvoorbeeld. In Hanoi valt er weinig te snacken rond het circuit op 5 april. En de Zandvoortse middenstand had ook ergens op gerekend…

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal