Na de Grand Prix van San Marino in 1994, het gitzwarte raceweekend waarbij Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om het leven kwamen, werd de eerder ontbonden coureursvakbond van de Formule 1 weer voortgezet. Bij de zogenoemde Grand Prix Drivers Association (GPDA) kunnen rijders opkomen voor de belangen van henzelf, vooral met het oog op de veiligheid in de F1.
Sindsdien is de vakbond zeer belangrijk gebleken, zoals we bijvoorbeeld kunnen zien bij het invoeren van de halo. Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA, legt in gesprek met RacingNews365 uit hoe belangrijk het is dat de coureurs buiten hun team om kunnen zeggen wat ze vinden. "We hebben een neutrale groep mensen en als GPDA zijn we absoluut een neutrale organisatie."
"Het filtert bijvoorbeeld geen verschillen in performance uit. De teams hebben heir een coureur die namens het team kan spreken, waarbij de rest uitgefilterd wordt. Ook hebben ze geen druk vanuit het team. Er spelen geen teambelangen en ze kunnen anoniem hun zegje doen zonder afgerekend te worden op wat ze denken", zo legt de voormalig F1-coureur uit.
Anderen bekeken ook:
Halo het perfecte voorbeeld van waar de GPDA voor staat
Het kan in de Formule 1 voorkomen dat een coureur zich niet wil uitspreken tegen zijn eigen team, terwijl dat wel gewenst is. De coureursvakbond biedt hier een uitweg voor en heeft veiligheid zeer hoog staan. Wurz vindt de halo het perfecte voorbeeld. "Het was een van de meest extreme discussies die we hebben gehad", legt hij uit.
"De coureurs wilden niet alles publiekelijk toegeven. Of tegen hun teambaas. Achter de schermen gaven zij echter hun eerlijke mening. Het was duidelijk dat de GPDA hierna keihard pushte voor het invoeren van de halo en dat is ook exact waar deze organisatie voor staat."
Lid zijn van de coureursvakbond is overigens niet verplicht voor de F1-coureurs. Vanaf het begin van 2018 zijn alle rijders echter aangesloten bij de GPDA, waar ook huidige coureurs een belangrijke functie hebben. Zo is George Russell de huidige directeur van de vakbond. Hij nam het stokje over van Romain Grosjean toen hij de koningsklasse verliet.
Ook interessant:
Krijgt Verstappen in De Vries een Nederlandse 'teamgenoot' binnen Red Bull?
De tijd heeft sinds de Formule 1 Grand Prix van Italië bepaald niet stilgestaan en al helemaal niet voor Nyck de Vries. Hij steelt de headlines en zoals het zich nu laat aanzien ook het AlphaTauri stoeltje voor 2023. Zou dat een goede move zijn voor de tweede Nederlander op de Formule 1-grid? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op