Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hoe de coureurs gezamenlijk de druk vanuit de F1-teams kunnen ontlopen

Vakbonden zijn zeer belangrijk binnen de bedrijfssector en de Formule 1 is daar geen uitzondering in. De Grand Prix Drivers Association, de coureursvakbond van de koningsklasse, is hier geen uitzondering bij.

Italian Grand Prix 2022 Grid
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van San Marino in 1994, het gitzwarte raceweekend waarbij Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om het leven kwamen, werd de eerder ontbonden coureursvakbond van de Formule 1 weer voortgezet. Bij de zogenoemde Grand Prix Drivers Association (GPDA) kunnen rijders opkomen voor de belangen van henzelf, vooral met het oog op de veiligheid in de F1.

Sindsdien is de vakbond zeer belangrijk gebleken, zoals we bijvoorbeeld kunnen zien bij het invoeren van de halo. Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA, legt in gesprek met RacingNews365 uit hoe belangrijk het is dat de coureurs buiten hun team om kunnen zeggen wat ze vinden. "We hebben een neutrale groep mensen en als GPDA zijn we absoluut een neutrale organisatie."

"Het filtert bijvoorbeeld geen verschillen in performance uit. De teams hebben heir een coureur die namens het team kan spreken, waarbij de rest uitgefilterd wordt. Ook hebben ze geen druk vanuit het team. Er spelen geen teambelangen en ze kunnen anoniem hun zegje doen zonder afgerekend te worden op wat ze denken", zo legt de voormalig F1-coureur uit.

Halo het perfecte voorbeeld van waar de GPDA voor staat

Het kan in de Formule 1 voorkomen dat een coureur zich niet wil uitspreken tegen zijn eigen team, terwijl dat wel gewenst is. De coureursvakbond biedt hier een uitweg voor en heeft veiligheid zeer hoog staan. Wurz vindt de halo het perfecte voorbeeld. "Het was een van de meest extreme discussies die we hebben gehad", legt hij uit.

"De coureurs wilden niet alles publiekelijk toegeven. Of tegen hun teambaas. Achter de schermen gaven zij echter hun eerlijke mening. Het was duidelijk dat de GPDA hierna keihard pushte voor het invoeren van de halo en dat is ook exact waar deze organisatie voor staat."

Lid zijn van de coureursvakbond is overigens niet verplicht voor de F1-coureurs. Vanaf het begin van 2018 zijn alle rijders echter aangesloten bij de GPDA, waar ook huidige coureurs een belangrijke functie hebben. Zo is George Russell de huidige directeur van de vakbond. Hij nam het stokje over van Romain Grosjean toen hij de koningsklasse verliet.

Ook interessant:

Krijgt Verstappen in De Vries een Nederlandse 'teamgenoot' binnen Red Bull?

De tijd heeft sinds de Formule 1 Grand Prix van Italië bepaald niet stilgestaan en al helemaal niet voor Nyck de Vries. Hij steelt de headlines en zoals het zich nu laat aanzien ook het AlphaTauri stoeltje voor 2023. Zou dat een goede move zijn voor de tweede Nederlander op de Formule 1-grid? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

0 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023