Na de Grand Prix van San Marino in 1994, het gitzwarte raceweekend waarbij Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om het leven kwamen, werd de eerder ontbonden coureursvakbond van de Formule 1 weer voortgezet. Bij de zogenoemde Grand Prix Drivers Association (GPDA) kunnen rijders opkomen voor de belangen van henzelf, vooral met het oog op de veiligheid in de F1. Sindsdien is de vakbond zeer belangrijk gebleken, zoals we bijvoorbeeld kunnen zien bij het invoeren van de halo. Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA, legt in gesprek met RacingNews365 uit hoe belangrijk het is dat de coureurs buiten hun team om kunnen zeggen wat ze vinden. "We hebben een neutrale groep mensen en als GPDA zijn we absoluut een neutrale organisatie." "Het filtert bijvoorbeeld geen verschillen in performance uit. De teams hebben heir een coureur die namens het team kan spreken, waarbij de rest uitgefilterd wordt. Ook hebben ze geen druk vanuit het team. Er spelen geen teambelangen en ze kunnen anoniem hun zegje doen zonder afgerekend te worden op wat ze denken", zo legt de voormalig F1-coureur uit.
Halo het perfecte voorbeeld van waar de GPDA voor staat
Het kan in de Formule 1 voorkomen dat een coureur zich niet wil uitspreken tegen zijn eigen team, terwijl dat wel gewenst is. De coureursvakbond biedt hier een uitweg voor en heeft veiligheid zeer hoog staan. Wurz vindt de halo het perfecte voorbeeld. "Het was een van de meest extreme discussies die we hebben gehad", legt hij uit. "De coureurs wilden niet alles publiekelijk toegeven. Of tegen hun teambaas. Achter de schermen gaven zij echter hun eerlijke mening. Het was duidelijk dat de GPDA hierna keihard pushte voor het invoeren van de halo en dat is ook exact waar deze organisatie voor staat." Lid zijn van de coureursvakbond is overigens niet verplicht voor de F1-coureurs. Vanaf het begin van 2018 zijn alle rijders echter aangesloten bij de GPDA, waar ook huidige coureurs een belangrijke functie hebben. Zo is George Russell de huidige directeur van de vakbond. Hij nam het stokje over van Romain Grosjean toen hij de koningsklasse verliet.
Meest gelezen