Eén van de grootste wijzigingen die gloort aan de horizon van de Formule 1 is het uitbannen van bandenwarmers. De FIA en Pirelli zetten daar tezamen al lange tijd op in, maar het stuitte op weerstand van de teams en coureurs, niet in de laatste plaats vanwege zorgen om de veiligheid. Als coureurs tijdens tests op koude banden de baan op gingen, gingen ze meer dan eens wijd door een gebrek aan warmte in het rubber. Max Verstappen bijvoorbeeld was één van de coureurs die een toename in crashes voorspelde. Mede in een reactie daarop worden er uitgebreide tests ingepland voor 2023, zodat in 2024 de bandenwarmers alsnog kunnen verdwijnen.
De voors en tegens van het afschaffen van bandenwarmers
Volgens bronnen van RacingNews365 nabij de F1 Commissie heeft het afschaffen van bandenwarmers een groot effect op het milieu, aangezien het gepaard gaat met enorme energiebesparing. De verwachting is bovendien dat dit de infrastructurele eisen voor nieuwe circuits vermindert, dat de kosten voor teamapparatuur afnemen, maar ook dat er meer nadruk komt te liggen op de kwaliteiten van de coureur om de banden op temperatuur te krijgen zonder daarbij veel tijd te verliezen. Echter, deze pro's worden tegengesproken door mogelijke neveneffecten op het vlak van racestrategieën. Stuur je coureurs immers met een hoge bandenspanning naar buiten, terwijl de temperaturen lager liggen, dan ligt een verhoogde mate van slijtage op de loer. Naast zorgen over het uitrijden van de pits op koude banden, zijn het ook de teambazen die zorgen hebben over dit domino-effect van de beoogde maatregel. De teams moeten op zoek naar andere manieren om het rubber te verwarmen en als die scnerio's moeten overwogen worden, waarbij de mazen in de wet gestopt moeten worden.
Hoe afscheid te nemen van de bandenwarmers?
Tijdens het weekend van de Formule 1 Grand Prix van Mexico voerde Pirelli in VT2 een test uit met 2023-banden, terwijl ze ook experimenteerde met de volgende stap op weg naar het uitbannen van bandenwarmers. De eerste stap werd dit seizoen al genomen door de maximumtemperatuur terug te brengen tot 70 graden Celsius, waarbij de banden meestal werden opgewarmd voor de duur van vier uur. In de Verenigde Staten testte men met maximumtemperaturen van 50 graden, maar hier waren de coureurs niet over te spreken. Daarom werd een week later geëxperimenteerd met banden tot maximaal 70 graden, maar die 'slechts' gedurende twee uur werden voorverwarmd. Ook zo kon immers energie worden bespaard. Volgens Pirelli bleek uit een test van drie uur, dat na een steile verwarmingscurve van twee uur reeds een plafond werd bereikt, wat betekende dat in het uur erna vooral energie werd verspild. Dit zorgde voor interessante data voor Pirelli en de zorgen over de veiligheid onder de coureurs werd hiermee weggenomen. Het is de bedoeling dat dit per 2023 de nieuwe norm wordt, waarbij tevens het aantal sets bandenwarmers per auto wordt teruggebracht van tien naar zeven voor een heel seizoen. Bovendien zal er worden getest met drukregelventielen, die het mogelijk moeten maken om met een lagere bandenspanning te starten. Cruciaal is dit niet op weg naar een verbod op bandenwarmers, maar het zou de prestaties van de banden kunnen verbeteren als het daadwerkelijk wordt toegepast. In 2023 zullen alle bandentests gericht zijn op een scenario zonder bandenwarmers, waarna een definitief besluit zal worden genomen na de test op Silverstone die volgt op de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië in juli. Voor afschaffing moeten de FIA, de F1 en vijf van de tien teams het eens zijn met het voorstel.
Pirelli test met regenbanden
Naast het afschaffen van bandenwarmers zet Pirelli tevens in op het verbeteren van de regenbanden. Tijdens de Grand Prix van Japan werden de full wets enkel gebruikt omdat de FIA dat verplichtte, waarna de coureurs snel overstapte op de intermediates. Gedurende 2023 zullen er vier afzonderlijke regentests worden uitgevoerd op zowel Paul Ricard als Ferrari's testcircuit Fiorano in een poging het probleem met de warm up-fase op te lossen.
Meest gelezen