Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Hoe de Formule 1 volgens de regels bevroren wordt

Als onderdeel van de nieuw aangekondigde regels in de Formule 1 zal de ontwikkeling van diverse onderdelen worden bevroren. Om welke onderdelen gaat het en waarom is hiertoe besloten?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG

Door het coronavirus is er het nodige in de planning voor de Formule 1 in de komende verschoven. Het introduceren van de compleet nieuwe generatie Formule 1-bolides is verschoven van 2021 naar 2022, maar de grote vraag was wat er dan in 2021 moest gebeuren. Op het moment dat men een nieuwe auto onder de huidige regels voor 2021 zou moeten ontwikkelen, ging dat alsnog gepaard met torenhoge kosten, aangezien gelijktijdig de auto voor 2022 ontwikkeld zou worden.

Buiten het feit dat dat bakken met geld zou hebben gekost, hebben de kleinere teams niet eens de mankracht om met twee crews te werken. Ook bij de topteams is dat maar zeer de vraag, aangezien met de aankomende budgetlimiet en de nodige gedwongen ontslagen zullen vallen. Een oplossing werd gevonden in het meenemen van de auto's van dit jaar, dat nog moet beginnen, naar volgend jaar.

Mag men dan helemaal niets aan de auto's van 2020 veranderen? Toch wel. Een deel van de onderdelen mag nog wel vrij onder handen worden genomen, een ander, niet gering deel, niet. Voor die onderdelen geldt een tokensysteem, waarmee teams alsnog zeer beperkt bepaalde zaken kunnen aanpassen:

  • Het chassis
  • De versnellingsbak
  • Diverse mechanische onderdelen
  • De crash-impact-structuren

Hoe werkt dat tokensysteem?

Met het tokensysteem kunnen de Formule 1-teams twee keer de joker trekken en alsnog iets veranderen aan de auto wat normaal gesproken onder de bevriezing van de reglementen valt. Dat kan zijn op gebieden waarop een team ernstig tekortschiet. In uitzonderlijke gevallen mogen de teams ook iets wijzigen zonder dat het meteen een ticket uit het bonnenboekje kost, bijvoorbeeld als de veiligheid, coureurscomfort ofde betrouwbaarheid in het geding komt, of de levering van bepaalde producten door externe partijen niet meer mogelijk is.

Het bevriezen van de reglementen zal winnaars en verliezers kennen. Immers, de teams die dit jaar echt goed presteren, weten vrij zeker dat ze volgend jaar ook weer een aardig woordje meespreken. De mindere goden, of teams die om wat voor reden dan ook dit jaar de plank tegen de verwachtingen in volledig misslaan, weten dat hen ook een zeer lastig 2021 te wachten staat. Het tokensysteem is dan mogelijk niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Over het exacte moment waarop men de onderdelen wil homologeren, bestaat nog enige onduidelijkheid, maar de F1 heeft drie mogelijke momenten voor ogen. Of dat gebeurt direct bij de eerste race van 2020 met als uiterste datum 1 september, of dat gebeurt tijdens de achtste race van 2020 met 15 oktober als uiterste datum, of dat gebeurt pas tijdens de eerste van 2021, wat zou betekenen dat de Formule 1-teams alsnog een volle winterperiode kunnen doorontwikkelen.

Meer volgt in 2023

De Formule 1 blijft ook na 2021 flink aan het bevriezen, als is het het bevriezen van het motorenreglement in 2023 niet iets dat al formeel als regel is aangenomen. Daarover wordt echter wel nadrukkelijk gesproken, waarbij de totale bevriezing vooraf wordt gegaan door een afname in motorupgrades die een motorfabrikant in 2021 en 2022 gedurende het seizoen kan introduceren, evenals als terugdringen van het aantal te draaien uren op de testbank. Zo wordt erop toegezien dat er ook op motorisch vlak in toenemende mate bezuinigd wordt.

De bevriezing van het motorreglement zoals men dan voor ogen heeft, zal gelden voor 2023 en 2024. In 2015 zal een een nieuwe motorformule worden geïntroduceerd, waarbij de verwachting is dat men het pad van duurzaamheid zal blijven volgen. Eerder deze week werd geluisterd dat men sowieso afscheid wil nemen van de verfoeide en nodeloos ingewikkelde MGU-H-systemen.

2 reacties